מבקר המדינה יחקור את העברת החברות של אהוד ברק לידי בנותיו

כזכור, תחקיר "הארץ" חשף כי עם מינויו לשר הביטחון העביר ברק את החברה שהיתה רשומה על שמו ל-3 בנותיו, אלא שהחברה המשיכה לקבל כספים גם לאחר מינויו וצברה בתקופה זו כ-6.5 מיליון שקל

פרשת העברת חברת "אהוד ברק בע"מ" מידי שר הביטחון ל-3 בנותיו תועבר לחקירת מבקר המדינה - כך החליטה היום (ב') הוועדה לביקורת המדינה.

כזכור, על-פי תחקיר שערך עיתון "הארץ" ופורסם לפני שבועיים, העביר שר הביטחון אהוד ברק את החברה שהיתה רשומה על שמו ל-3 בנותיו - מיכל, יעל וענת - עם מינויו לתפקיד, אלא שהחברה המשיכה לקבל כספים גם לאחר מינוי של ברק לשר הביטחון, וצברה בתקופה זו כ-6.5 מיליון שקל.

בתום הדיון היום קבעה הוועדה לביקורת המדינה כי המבקר מיכה לינדנשטראוס, יחקור את הנושא.

"אני מסכים לקריאה של הוועדה ומקבל אותה ברצון. התחלנו כבר בריכוז כל החומרים בנושא, ונעשה כמיטב יכולתנו כמקובל. תוך תקופה לא ארוכה נגיש את תוצאות הבדיקה", אמר המבקר שנכח בדיון.

לינדנשטראוס הזהיר כי הוא עלול להיתקל בקשיים במהלך הבדיקה: "אם אנחנו התבקשנו לבדוק - יכול להית שמישהו יגיד שיש כללי סודיות שהשרים כפופים להם. אני מקווה להתגבר על זה, אבל יש פיתרון גם לזה".

שר הביטחון ברק הוזמן לדיון, אך לא הגיע. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון, העוזרת של ברק מסרה בשמו כי לא יגיע, אך לא מסרה הסברים. שותפו וחתנו של ברק, עו"ד דורון כהן, בחר גם הוא שלא להגיע, אך שלח מכתב. גם תנועת אומ"ץ והתנועה לאיכות השלטון, שהוזמנו לדיון, בחרו שלא להופיע.

"זה סימן שאלה גדול מאוד, ואותי זה מטריד - האם יש אנשים מסוימים שלא רוצים לטפל בהם או לא רוצים לקחת חלק בעניין הזה?" אמר חסון, והוסיף כי יבחן בעתיד האם להמשיך להזמין את הגופים הללו לדיון.

גם חברי הכנסת רשמו נוכחות דלה, ובדיון השתתפו רק שבעה: רחל אדטו, אריה אלדד, אורי אריאל, אריה ביבי ומרינה סולודקין. את הקואליציה ייצג רק ח"כ אחד: זבולון אורלב.

"זה לא עניין מפלגתי או קואליציוני, זה צריך להיות מאבק משותף לכל חברי הכנסת. אם נוצרה עננה כלשהי - חייבים להסיר אותה", אמר ח"כ אורלב. "חברי הוועדה, קואליציה כאופוזיציה, חייבים להתנער מכל שיקול ולהתגייס למען טוהר המידות והמינהל התקין כדי לעקור כל צל של שחיתות. האמון הציבורי מותנה בשקיפות מלאה. אם יש ספק - הטענה הזו צריכה להיבדק".

ח"כ אדטו אמרה בדיון כי "בפרשת מוני פנאן שואלים כל הזמן איפה היתה התקשורת. אם כולם ידעו, למה כולם שתקו? חלק מתפקיד התקשורת זה להביא את הדברים לסדר היום הציבורי, גם במקרה הזה".

ח"כ אלדד אמר כי על המבקר לבדוק מספר כיוונים: "יש כמה דברים שאם הם נכונים בכתבה, הם ראויים להסברים: עבור מה קיבלו החברות של ברק 6.5 מיליון שקל? איזה שירותים נתן שר הביטחון? האם זה ייעוץ ביטחוני? האם זה שהחברות ממשיכות לקבל כסף אומר שבנותיו של ברק נותנות היום ייעוץ ביטחוני? האם חתנו נותן ייעוץ ביטחוני?"

לדבריו, "אני רוצה לדעת מי הגורמים שהעבירו אליו כספים. זכותם של אזרחי המדינה לדעת מי הם הגורמים שהעבירו לשר הביטחון שלהם כספים, והם יש זהות בין מי שתרמו לשר בקמפיין הבחירות שלו? האם יש זהות בין מי שפנו לבקש ובין מי שביקשו סיוע מחברת טאורוס שהקימה רעייתו של ברק? האם יש קשר בין הזמנים בין סיום חברתו של ברק להקמתה של טאורוס? האם חברת קרדו עדיין קיימת ונותנת שירות ביטחוני? אין ספק שאנו זקוקים לבדיקתו של מבקר המדינה".

ח"כ חסון הביע שביעות-רצון מהחלטת הוועדה, ואמר כי מדובר באמירה של הוועדה ושל בית הנבחרים: "כאנשי ציבור אנחנו עומדים למבחן. כמו באקווריום - גם מבחינת השקיפות וההתנהלות שלנו, וגם כשאנחנו פורשים מהתקופה שבה היינו עובדי ציבור".

חברת אהוד ברק בע"מ: תעודת זהות

- הוקמה: ב-2002, בעת שברק היה אזרח

- ב-2007 הועברה החברה לידי מיכל יעל וענת

- כמנהל נרשם דורון כהן

- חברות בנות: חברת "קרדו - פיתוח עסקים בע"מ", "אסנס אינטרנשיונל פרקינג בע"מ", שתיהן בבעלות משותפת עם גיסו לשעבר של ברק, עו"ד דורון כהן

- הכנסות: עד מינוי ברק לשר ביטחון ב-2007 הסתכמו הכנסותיה ב-30 מיליון שקל. החל מתאריך זה ועד אפריל 2008 נרשמו הכנסות נוספות של 6.5 מיליון שקל (1.5 מיליון מהם לחברת קרדו), בין היתר מתמיר פישמן ואסקייפ רסקיו סיסטמס

- סיום פעילות החברה: אפריל 2008