ברק ייקנס ב-6 ימי עבודה בגלל היעדרויות מהכנסת; ה"תירוץ": חו"ל

ועדת האתיקה בראשות יחימוביץ': ברק נעדר מ-25 מ-38 ישיבות ■ מהשר בן אליעזר יישללו 4 ימי שכר ■ ליברמן, כשר החוץ, לא ייקנס למרות היעדרויות ■ לשכת בן אליעזר: "החלטת יחימוביץ' - ממורמרת ולא הוגנת"

ועדת האתיקה של הכנסת, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) החליטה לשלול שישה ימי שכר משר הביטחון, אהוד ברק, בגין היעדרות מעבר למותר במהלך כנס הקיץ של הכנסת. מדו"ח שפירסמה הוועדה עולה כי ברק נעדר מ-25 ישיבות מתוך 38 שהתקיימו במהלך המושב. מדובר בהיעדרות משש ישיבות מעל למותר.

שר הביטחון נימק את היעדרויותיו בכך ששהה בחו"ל במסגרת שליחויות מדיניות, סיור מקצועי וחופשה. על פי תקנון הכנסת, נסיעות רשמיות נכללות באפשרות שמעניק חוק החסינות להיעדרות שר ממחצית ישיבות הכנסת.

מלשכת יועץ התקשורת של שר הביטחון נמסר: "מבדיקה שנערכה בלשכת שר הביטחון עולה כי ברוב הימים שבהם טענה ועדת האתיקה של הכנסת כי שר הביטחון אהוד ברק נעדר מישיבות הכנסת, שהה השר ברק בשליחויות מדיניות וביטחוניות באירופה ובצפון אמריקה, בשליחות ובאישור ממשלת ישראל. רצוי היה כי ועדת האתיקה תברר לפני פרסום הדו"ח עם מזכירות הממשלה, לאילו שליחויות יצא השר ברק, ואז היה מתברר לה כי היו סיבות חשובות ביותר להיעדרויותיו מהכנסת. שר הביטחון, אהוד ברק, מכבד את כנסת ישראל וימשיך לשמור על תפקידו החשוב כחבר כנסת תוך המשך מילוי תפקידו כשר הביטחון".

משר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, החליטה הוועדה לשלול שכר של ארבעה ימי עבודה, וזאת בגין היעדרות מ-23 ישיבות מתוך 38. השר נימק את ההיעדרויות בכך ששהה בסיורים מקצועיים ובתערוכה מתוקף תפקידו ומטעם משרדו. השר אף הוסיף, כי בחלק מהפעמים נסע לחו"ל, באישור הממשלה, ופעם אחת נכח בישיבת ממשלה.

בהחלטתה ציינה ועדת האתיקה כי היעדרות חבר הכנסת לצורך פעילות ציבורית, לרבות נסיעות רשמיות, נכללת באפשרות שמעניק חוק החסינות להיעדרות שר ממחצית הישיבות. "מאחר שהשר בן-אליעזר כבר נעדר בעבר, לא אחת, מישיבות הכנסת ללא הצדק סביר, ואף ננקטו כלפיו סנקציות בעבר", נכתב, החליטה הוועדה בכל זאת לשלול את שכרו.

בתגובה נמסר מלשכת השר בן אליעזר: "אנו מצרים על כי החלטתה הממורמרת והלא הוגנת של ח"כ שלי יחימוביץ נגד השר ברק והשר בן אליעזר הגיעה לאוזני השרים דרך התקשורת ללא זכות לערער או להגיב. השר בן אליעזר נסע במסגרת תפקידו כשר התמ"ת, המפעיל מערך של נספחים מסחריים בחו"ל ומתפקידו לקדם את הייצוא מישראל, כמו גם נסיעה לפגישה עם נשיא מצרים עם ולבקשת רה"מ לקידום תהליך השלום, וכן נסיעה עם הנשיא פרס בראשות משלחת של אנשי עסקים לקזחסטאן ולאזרבייג'אן".

"לצערנו, החלטת הוועדה אמרה כי השר נסע לחו"ל ושכחה לציין כי עשה זאת תמיד במסגרת תפקידו כפי שציינה זאת לגבי שר החוץ. השר בן אליעזר ימשיך לשרת את המדינה, תוך שמירה על תפקידו החשוב כחבר כנסת".

גם שר החוץ לא חף מביקורת הוועדה, שקבעה כי אביגדור ליברמן נעדר מ-21 ישיבות מתוך 38. ליברמן נימק את היעדרויותיו בכך ששהה בחו"ל במסגרת תפקידו. הוועדה החליטה לקבל את הסבריו של השר ומציינת כי עצם מהות תפקידו של שר החוץ מהווה הצדקה סבירה להיעדרויותיו.

משכרו של ח"כ סעיד נפאע החליטה הוועדה לשלול 9 ימי עבודה. נפאע נכח ב-19 ישיבות, ונעדר מ-19 ישיבות, שהן 6 ישיבות מעל למותר. נפאע נימק את היעדרויותיו בכך ששהה בחו"ל והשתתף בשתי ועדות בארה"ב בהן הרצה. בנוסף, הסביר חה"כ נפאע כי בחלק מהימים בהם לא התכנסו הוועדות האמורות, העביר הרצאות ופגש אישים שונים. הוועדה לא קיבלה את הסבריו של חה"כ נפאע והחליטה להחמיר עימו בשל העדרויות קודמות.

לסיכום נכתב בדו"ח הוועדה כי "היעדרות מעבר למותר בחוק החסינות יוצרת מצג של זלזול הנבחרים הן כלפי הציבור והן כלפי הכנסת. התנהגות זאת עלולה לפגוע במעמד הכנסת ובאמון הציבור כלפיה".