ייצוא הסחורות ירד ב-23% ברבעון השלישי לעומת אשתקד

הסתכם ב-5.53 מיליארד דולר ■ כך עולה ממדד 100 היצואנים המובילים של התמ"ת ■ יצוא הטכנולוגיה המסורתית המעורבת בולט לטובה בעלייה של 17.6% לעומת הרבעון הקודם ל-1.04 מיליארד דולר, בעוד שייצוא שאר ענפי הטכנולוגיה ירד או נותר יציב

ברבעון השלישי של 2009 עמד סך היצוא של 100 היצואנים המובילים על כ-5.53 מיליארד דולר, בדומה לרמתו ברבעון הקודם, אולם בהשוואה לרבעון המקביל ב-2008 הוא נמוך בכ-23%. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ב') משרד התמ"ת.

בלט לטובה ברבעון המדווח הייצוא בתחום הטכנולוגיה המסורתית המעורבת עם עלייה של 17.6% לסך של 1.04 מיליארד דולר, לעומת הרבעון הקודם. היצוא בכל שאר הטכנולוגיות ירד או שמר על רמתו ביחס לרבעון הקודם.

מהתמ"ת נמסר, כי מאז תחילת מגמת הירידה בייצוא, שהחלה בתום הרבעון השני של 2008, בו עמד הייצוא על 7.55 מיליארד דולר, ועד לסיום הרבעון השלישי 2009, נרשמה ירידה מצטברת של 27%.

עוד עולה מהניתוח, כי ניכרת ברבעון המדווח עלייה של 13.8% ביחס לרבעון הקודם בייצוא לגוש הסחר של מדינות צפון אמריקה, וזאת בהמשך לעלייה בשיעור של 21.9% שנרשמה ברבעון השני של השנה ביחס לרבעון הראשון.

עלייה של 17.9% בייצוא נרשמה לאסיה, בעוד שבייצוא לגוש מדינות אירופה דווקא נרשמה ירידה של 7.1%.

כמו כן, נמשכה מגמת העלייה ביצוא המעסיקים הגדולים (שמעסיקים כל אחד יותר מ-1,000 מועסקים), שרשמו צמיחה של 3.3% ביחס לרבעון הקודם, בהמשך לעלייה בשיעור של 21% שרשמו ברבעון השני של 2009 ביחס לרבעון הראשון.

מהתמ"ת נמסר, כי הניתוח נערך באחרונה במינהל המחקר והכלכלה במשרד, כשהוא עוקב אחר התפתחות הייצוא לפי סיווג טכנולוגי של ענפי התעשייה, גושי סחר, ארצות יעד וגודל יצואנים. המדד מתפרסם על-ידי המינהל מדי רבעון זו השנה השלישית.

תימשך התמיכה בתוכנית שביט

אמש (א') נערך במכון הישראלי לייצוא מפגש בין שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר ומנכ"ל משרדו, שרון קדמי, לבין עשרות יצואנים קטנים ובינוניים. בפגישה השתתפו גם מנכ"ל המכון, אבי חפץ והיו"ר, עמי אראל.

במפגש העלו היצואנים חסמים ובעיות שונות על מנת שמשרד התמ"ת ומכון היצוא יסייעו להם. הם הביעו בפגישה שביעות רצון מתוכנית "שביט" של מכון היצוא ומינהל סחר חוץ, לקידום וחיזוק היצואן הישראלי בהתמודדות עם המשבר העולמי. נוכח התגובות החיוביות והצורך בהמשך עידוד היצוא אמר אראל: "יש חשיבות רבה להמשך הפעלת התוכנית גם בשנים הבאות", וציין כי יפעל ביחד עם שר התמ"ת לקידום הנושא.