סקר אמריקני: חברות היי-טק מחפשות רוכש - לא הנפקה

סקר Foley & Lardner לתעשיית ההון סיכון בארה"ב צופה מעט אופטימיות לשוק ההנפקות הראשונות בשנתיים הקרובות ■ גם ב-2009 חברות סטארט-אפ עדיין מחפשות מימון לצורך הישרדות ולא לצורך צמיחה

תעשיית קרנות ההון סיכון בארה"ב עומדת בפני שינוי מהותי - זוהי המסקנה שעולה מסקר של Foley & Lardner, חברת עורכי דין המתמחה במיזוגים ורכישות. הסקר שנערך בחודש שעבר כלל 230 נשאלים, מנהלי ויזמי חברות סטארט-אפ, יועצים ומשקיעים.

בסוגיית האקזיטים, הסקר מצא שעבור רוב החברות (61%) אסטרטגיית האקזיט המועדפת היא מיזוג או מכירה. 12% מהחברות לא מעוניינות באקזיט, ובדומה ל-2008, רק 3% מסתכלים כיום על האופציה של הנפקה ראשונית בבורסה (IPO). עם זאת, התחושות לגבי שוק ה-IPO אופטימיות יותר: 81% מצפים להמשך הקיפאון בשנתיים הבאות, אך 13% מצפים לשוק חזק (לעומת 1% אופטימיים ב-2008) ו-6% מצפים לירידה (לעומת 36% ב-2008).

הרוכשים האסטרטגיים הפכו לאופציה הנחשקת על חשבון ההנפקות והשקעות פרייבט אקוויטי, וכבר עכשיו 77% ממנהלי החברות מודים שהם מנהלים את החברה שלהם בהתבסס על צרכי הרוכשים האסטרטגיים. ב-Foley מציינים דוגמאות מהשטח שתואמות לממצאים, ובהן הרכישה הצפויה של טנדברג בידי סיסקו.

מהסקר עולה עוד כי 44% מהקרנות אינן מתכננות לגייס מימון לקרן חדשה - לעומת 28% בשנה שעברה ו-5% בלבד ב-2006.לעומת זאת, 38% מהקרנות מתכננות גיוס כזה במהלך השנה הקרובה. מכאן מסיקים ב-Foley, שקהילת המשקיעים הגיעה לשלב בו "החזק שורד", כלומר אלו שהצליחו מגייסים באגרסיביות לקרנות חדשות, והאחרים נעלמים מהשטח. להערכת עורכי הסקר, התשואות "המדכאות" כהגדרתם יביאו לשינוי המהותי בתעשיית ההון סיכון, ולנפילה במספר הקרנות שישרדו.

בהתאם לכך, הסקר בדק גם את השפעת המצב הכלכלי על כוונת חברות הסטארט-אפ לגייס כסף, ומצא ש-42% מהחברות מחפשות מימון ממקורות אלטרנטיביים. להערכת רוב הנשאלים (73%), בשנתיים הקרובות תגבר הגישה למימון, בעוד שבשנה שעברה רק 30% היו אופטימיים בנושא זה.

ב-Foley מציינים שבדומה ל-2008, גם ב-2009 חברות סטארט-אפ עדיין מחפשות מימון לצורך הישרדות ולא לצורך השגת צמיחה. 70% מהחברות ניסו להשיג או השיגו מימון בשנה האחרונה, ו-64% מהן מתכננות להשיג מימון בשנה הקרובה. בהקשר זה, גם הסיבה המרכזית (40%) למכירת חברות היא מצוקה תזרימית.

הנשאלים בסקר התבקשו אף לענות על השאלה האם להערכתם השווי הנוכחי של חברות סטארט-אפ הוא "נמוך באופן מלאכותי". באופן לא מפתיע, 67% ממנהלי החברות הסכימו לקביעה, לעומת 47% מהיועצים ומהמשקיעים. בטווח של שנתיים קדימה, רוב הנשאלים (72%) סבורים ששווי החברות יצמח, לעומת 38% שחשבו כך לפני שנה. הפסימיות של שנת 2008 כללה גם 41% שהעריכו ירידה בשווי החברות, בעוד שהשנה רק 12% מעריכים זאת.