ליידרמן: הצמיחה ב-2010 תגיע ל-3% לפחות; הגירעון - 5%

הכלכלן הראשי של בנק הפועלים: "במגמות הקיימות, לרבות העודף בחשבון השוטף והגידול ביתרות המט"ח בבנק ישראל, דירוג האשראי של המשק יעלה" ■ "הסיכון המרכזי: האם הריסון המוניטרי והפיסקלי הצפוי ב-2010 יפגע בצמיחה העולמית?"

"נתוני המאקרו האחרונים שפורסמו לקראת סוף השבוע האחרון מחזקים את ההערכה שלנו שהמשק הישראלי יצמח בשיעור של 3% לפחות בשנת 2010. השפעת ההתאוששות על הכנסות המדינה ממסים מרשימה מאד, ואנו מעריכים שהשנה תסתיים בגירעון של כ- 5% מהתוצר (בין 35 ל-37 מיליארד שקל. א.פ), לעומת יעד של לא יותר מ-6% מהתוצר (44.5 מיליארד שקלים). לגבי השנה הבאה, סבירות גבוהה כי הגירעון גם יהיה מעט מתחת ל- 4.5% מהתוצר, נמוך מהיעד של לא יותר מ-5.5% תוצר", כך אמר פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים בוועידה התשיעית של הפורום הישראלי לתפעול, שהתקיימה היום (ג') בקריית שדה התעופה בן גוריון.

לדבריו, ההתמודדות של המשק הישראלי עם המשבר הייתה מוצלחת עד כה, וישראל רשמה לעצמה הרבה נקודות חיוביות בהשוואות בינלאומיות, שהן מאד רלבנטיות למשקיעים הגלובליים. עוד ציין ליידרמן כי במגמות הקיימות, לרבות העודף בחשבון השוטף והגידול ביתרות המט"ח בבנק ישראל, דירוג האשראי של המשק יעלה.

ליידרמן התריע וציין כי על מנת שההתאוששות והחזרה לצמיחה תהפוך לבת קיימא, יידרש שיפור משמעותי בשוק העבודה: "בהחלט מדאיגה העובדה שעד כה לא ראינו היפוך מגמה בתעסוקה, שהרי נמשכת מגמת הירידה במספר משרות השכיר בסקטור העסקי. כמו כן, השכר הריאלי הממוצע למשרת שכיר ירד בשנה האחרונה בכ-3.3% ושיעור האבטלה, שאמנם ירד, נותר מעט מעל ל-7.5%. עיקר הגידול בתוצר, אם כן, נובע משיפור הפריון של העובדים הקיימים ולא מגידול במספר המועסקים".

לטענת ליידרמן הסיכון המרכזי במבט לעתיד הוא המעבר משנת 2010 ל-2011. "ברמה הגלובלית, צפוי תיקון מסויים של הגידול בגירעונות התקציביים במדינות המפותחות, תוך צמצום בהוצאות ועליה במסים. בנוסף, ככל שההתאוששות תימשך, יתחזק הצורך בהעלאות ריבית ע"י הבנקים המרכזיים העיקרים בעולם. האם תהליכים אלה של ריסון מוניטרי ופיסקאלי ייעשו באופן הדרגתי, ללא פגיעה ממשית בפעילות הריאלית והפיננסית, או שלכשעצמם יביאו לגל חדש של היחלשות בפעילות הכלכלית? זאת שאלה שנותרה פתוחה, וכאמור מהווה גורם אי-ודאות עיקרי ביחס לשנתיים הקרובות". אמר.