D&B: העלאת ביטוח האופנועים תביא לסגירת כ-100 בתי עסק

בניגוד לתחשיבי האוצר, בדן אנד ברדסטריט מעריכים כי הרפורמה לענף הדו-גלגלי, תגדיל את עלות העמידה בפקקים למדינה בכ-1.5 מיליארד שקל ■ האופנוענים פקקו את נתיבי איילון; הנהגים קיבלו פיצות כפיצוי

העלאת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים, כפי שמציע משרד האוצר, כרוכה בעלות של מיליארד שקל בממוצע למשק הישראלי מידי שנה - כך מעריכים כלכלני חברת דן אנד ברדסטריט. לדבריהם, הרפורמה המוצעת של האוצר תגרום לירידה של 25% במספר רוכבי האופנועים והקטנועים, דבר שיתבטא בסגירתם של כ-100 עסקים הפועלים בענף, ופיטורים של מאות עובדים.

בדן אנד ברדסטריט מציינים, כי על פי חישובי האוצר, במאזן הכללי, הרפורמה תיטיב עם המשק, משום שלצד העלויות, תירשם ירידה בהוצאות בתחומי סבסוד הביטוח, עלויות אשפוז, אבדן ימי עבודה (פצועים הקשורים לתאונות דו-גלגלי), נכויות וכדומה.

אולם לפי חישובים שערכו כלכלני דן אנד ברדסטריט, עלות העמידה בפקקי תנועה בכבישי ישראל נאמדת כיום בכ-8.3 מיליארד שקל בשנה (הנגרמים בשל בלאי עודף, צריכת דלק עודפת ושעות עבודה "מבוזבזות"), ולכן, עליית מחירי הביטוח תגרום לרוכבים רבים לעבור למכוניות, מה שיגדיל את עלות העמידה בפקקים בכ-0.7-1.5 מיליארד שקל בשנה. עלות העמידה בפקקים לאחר הרפורמה צפויה להסתכם בכ-9-10 מיליארד שקל בשנה לעומת 8.3 מיליארד שקל בשנה כיום, טוענים כלכלני דן אנד ברדסטריט.

לדברי כלכלני החברה, חישוב הנתונים נעשה על בסיס שקלול פילוח גילאי הרוכבים ומספר השנים בהם כל רוכב מחזיק ברישיון נהיגה על דו-גלגלי.

בנוסף, בדן אנד ברדסטריט מעריכים, כי בענף האופנועים והקטנועים בישראל פועלים כיום כ-750 עסקים, המעסיקים כ-6,000 עובדים, והם יספגו פגיעה שתגרום לסגירת כ-100 בתי עסק.

מנתונים שאספו כלכלני דן אנד ברדסטריט על הענף עולה, כי מספר האופנועים והקטנועים החדשים הנמכרים מדי שנה בישראל עומד בשנים האחרונות על כ-10-15 אלף אופנועים חדשים. בינואר-ספטמבר 2009 הסתכם ערך היבוא בענף הדו גלגלי בסכום של 36 מיליון דולר. הערכת החברה היא שענף המוסכים וחלקי החילוף לרכב דו גלגלי מגלגל בשנה 2-2.5 מיליארד שקל.

ענף הרכב הדו גלגלי נמצא ברמת סיכון עסקי ממוצע: 15% מהעסקים בענף נמצאים ברמת סיכון גבוהה (על סף קריסה), 44% נמצאים ברמת סיכון בינונית, ו-41% פועלים בסיכון עסקי נמוך.

מוסר התשלומים בענף נחשב לטוב יחסית לכלל המשק: בשנה האחרונה כ-18% מכלל העסקאות בענף התבצעו תוך פיגור בתשלומים. בדן אנד ברדסטריט אומרים כי הסיבה לכך היא אופי הענף, שחלק ניכר מהעסקאות בו משולמות באופן מיידי.