אחרי מאבקי שליטה: women only עוברת לשותפה האנגלית

משה רוזנטל, מבעלי הרשת: "השותפה האנגלית EVEDEN שמה אצבע על השאלטר; היא אחראית במידה רבה ל'ברוך' שהרשת נקלעה אליו" ■ בשנה וחצי האחרונות נסגרו 8 מסניפי רשת women only, והיא סבלה מהפסדים

שנתיים לאחר שרשת ההלבשה התחתונה women only היתה מונחת על המדף, רכשה השותפה האנגלית EVEDEN את יתרת המניות (50%) מידי משה רוזנטל ורוני יגרמן, בעסקה שעיקרה הוא קיזוז חובות.

רשת women only, שנוסדה בשנת 2003, סבלה מקשיים, ובשנתיים האחרונות היא אף היתה נתונה להפסדים. EVEDEN, שהיתה הספקית העיקרית של הרשת, נכנסה כשותפה לרשת לפני כ-3 שנים, ומאז התחולל בין הצדדים מאבק שליטה. לדברי רוזנטל, היקף חובותיה של women only לחברת EVEDEN עמד על כ-4 מיליון שקל.

רשת women only מונה היום 18 סניפים בלבד. בשנה וחצי האחרונות נסגרו 8 מסניפי הרשת, כאשר 3 מתוכם נסגרו מאז העברת הבעלות לידי החברה האנגלית לפני כ-5 חודשים. כמחצית מסניפי הרשת מופעלים בידי זכיינים. מחזור המכירות השנתי של הרשת, שהגיע בעבר לכ-28 מיליון שקל, נשחק במקביל.

"הרשת היתה על המדף כי רצינו למכור ולהימלט מהסיטואציה של השותפות. בשנתיים הראשונות הרשת היתה רווחית, אחר-כך היתה שנה שבה היא היתה מאוזנת ושנתיים הפסדית. זה חיים של עסק סביר בהחלט", אומר היום (ג') רוזנטל ל"גלובס".

* ל-EVEDEN היו שתי אפשרויות - לתת לרשת women only להיסגר או לקחת בעלות מלאה ולנסות להציל את ההשקעה שלה בחברה?

רוזנטל: "נכון מאוד".

* בהיבט שלכם העדפתם להעביר את המניות, לא לקחת כסף הביתה אבל גם להישאר בלי חובות?

"זה נכון. לקחנו קצת כסף הביתה. יש ביצה ותרנגולת. חלק מהמצב הוא בגלל ההתנהלות של EVEDEN, שהיא ספק ושותף, והתנהלותה בהזרמת המלאי לעסק. כחלק ממאבקי השליטה, הם ישבו עם האצבע על השלטר. זה כמו השאלטר של חברת חשמל. כמעט 85% מהמלאי של הרשת היא של ספק בודד (של EVEDEN, א"ח). זה סיכון גדול. הסיום שהם שחררו אותנו מה'ברוך' הוא לא לגמרי מדויק, כי חלק גדול מה'ברוך' הוא בגללם".

ענף בקשיים

EVEDEN היא חברה אנגלית לייצור הלבשה תחתונה, בעיקר בתחום המידות הגדולות. לחברה רשת חנויות באנגליה הפועלת תחת המותג LEA. ל-EVEDEN היה אינטרס לסיים את השותפות עם women only גם בשל סעיף בהסכם בין הצדדים, המונע מ-EVEDEN לפתוח חנויות קמעונאיות מחוץ לאנגליה שלא דרך women only.

הקשיים אליהם נקלעה women only הם עדות לקשיים אותם חווה הענף. הרשתות הקטנות-בינוניות מתקשות לשרוד. בתחילת השנה נסגרה רשת ההלבשה התחתונה "לבנבנים", ועוד קודם לכן נסגרה גם רשת "לה סנזה".

"אני כל הזמן חשבתי שהתחום חייב לעבור קונסולידציה, והצעתי לגורמים רבים להתמזג כדי לייצר יתרון לגודל. בתחום הזה כמעט אף אחד לא מראה הישגים משמעותיים. זה תחום עתיר מלאי. אתה צריך לשים סחורה גדולה על המדף, וברגע שאתה מממן כל-כך הרבה כסף - בשוק הישראלי נשחקים מאוד מהר ונכנסים לפינות. אנחנו, כדי לקבע שליטה בעסק, מימנו את כל המלאי לזכיינים".

* זה מבנה עסקי בעייתי. זו היתה טעות?

"במבט לאחור, זו היתה טעות".