מדד השגשוג: פינלנד במקום הראשון בעולם, ישראל - 27

ישראל קיבלה ציון גבוה בשביעות רצון ממוצעת - מקום 12, מקום 26 בתמ"ג לנפש, ציון סביר בתחרותיות עולמית וציונים גבוהים בהתפתחות אנושית, חופש כלכלי והעדר שחיתות

פינלנד היא המדינה המשגשגת ביותר בעולם, לא רק במונחים כספיים אלא גם באיכות הדמוקרטיה וההתנהלות של מוסדותיה. כך לפי "מדד השגשוג" (פרוספריטי) השנתי שפורסם היום (ג') בלונדון על-ידי מכון המחקר ליגאטום.

פינלנד כבשה את צמרת הדירוג, לעומת המקום השלישי שקיבלה בשנה שעברה, כאשר אחריה מדורגות שווייץ והמדינות הסקנדינביות האחרות, שבדיה, דנמרק ונורווגיה. האחרונה בדירוג העולמי היא זימבבואה, ולפניה סודאן ותימן.

בזכות סרקוזי

ארה"ב מדורגת תשיעית, לפני בריטניה, גרמניה וצרפת, שכולן נמנות עם 20 המשגשגות ביותר. 16 מתוך 20 המדינות הראשונות נמצאות בצפון-אמריקה ובאירופה.

ממכון ליגאטום נמסר שהוא מנסה לעודד את השקלול של גורמים כמו בריאות, חופש, ביטחון והתנהלות פוליטית כגורמי מפתח בשגשוג לאומי, לצד נכסים חומריים. בכך קרוב המכון להשקפתו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, שהקים בספטמבר ועדה ליצירת מדד דומה, באומרו שהתמ"ג אינו מדד מספק למדידת איכות החיים במדינה.

"הוועדה של סרקוזי עזרה לקדם את הדיון בנושא הזה", אמר ד"ר וויליאם אינבודן, סגן נשיא מכון ליגאטום. "אנחנו זקוקים למדדים רחבים יותר של מה שעובד ומה שלא".

מדד השגשוג חשף את הפער בין השגשוג הגובר של הודו וברזיל ושתי מדינות BRIC האחרות, סין ורוסיה - שמפגרות יחסית במונחי התנהלות מוסדית וחופש פוליטי. "אנחנו חושבים שיש כאן איתותי אזהרה לרוסיה וסין, ולצידם איתותים חיוביים בהודו ובברזיל", אמר אינבודן. "אנחנו רואים כאן פער אמיתי. שלטון החוק, השקיפות וחובת האחריות חשובים לצמיחה בת-קיימא".

במדינות העניות בעולם, לכסף או להעדרו יש אפקט גדול בהרבה על שביעות הרצון מאשר במדינות המפותחות יותר. המדד מדרג 104 מדינות שבהן מתגוררים 90% מתושבי העולם. אוסטרליה דורגה במקום ה-6 ואחריה קנדה, שתיהן מעל ארה"ב, שדורגה תשיעית.

ישראל: השלום טעון שיפור

יפן היתה המדורגת הגבוהה ביותר באסיה, במקום ה-16, לפני הונג קונג (18) סינגפור (23) וטייוואן (24). סין, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם במונחי תמ"ג (אחרי ארה"ב ויפן), דורגה במקום ה-75 במונחי שגשוג. קמבודיה דורגה במקום ה-93.

ישראל מדורגת בסקר של 2009 במקום ה-27. בחלוקה למרכיבי הדירוג מקבלת ישראל ציון גבוה בשביעות רצון ממוצעת מהחיים (12 מבין 104 מדינות), ציון לא רע בתמ"ג לנפש (26 בעולם), ציון סביר בתחרותיות עולמית (27 מ-133 מדינות), ציונים גבוהים למדי בהתפתחות אנושית, חופש כלכלי והעדר שחיתות, אך ציון נמוך במיוחד ב"חזון אנושות ושלום עולמי" - 141 מתוך 144 מדינות.