מכירות הבתים החדשים בארה"ב ירדו בספט' ב-3.6% ל-402 א'

(עדכון) זאת, לעומת צפי ל-440 אלף ■ מדובר בירידה ראשונה מזה חצי שנה במכירות הבתים החדשים ■ חודש רביעי של עלייה בהזמנות המוצרים בני הקיימא בארה"ב ■ ההזמנות עלו ב-1% בהתאם לצפי

על רקע הביקוש הגובר למכונות, מוצרים ביטחוניים וטובין הוניים אחרים, עלה בספטמבר שיעור ההזמנות למוצרים בני קיימא בארה"ב ב-1% בהתאם לציפיות, כך דיווח היום (ד') לפני פתיחת המסחר משרד המסחר האמריקני.

זהו החודש הרביעי בו נרשמת עלייה בהזמנות במהלך ששת החודשים האחרונים, אולם נזכיר כי בחודש הקודם חלה ירידה תלולה בשיעור של 2.4% בהזמנות.

בניטרול עלייה של 1.1% בכלי תחבורה, עלו ההזמנות ב-0.9%. המישלוחים עלו ב-0.8% בספטמבר, אך בקיזוז משלוחים מתחום התחבורה נרשמה ירידה של 0.8%. שיעור המלאים של המוצרים בני הקיימא נפלו ב-1%, זהו החודש התשיעי ברצף בו נרשמת ירידה בהיקפי המלאי בסוג זה של מוצרים.

בנוסף התפרסם היום לאחר תחילת המסחר נתון המתייחס למכירות הבתים החדשים בארה"ב שירדו בספטמבר במפתיע ב-3.6% לעומת החודש הקודם והסתכמו ב-402 אלף בתים שנמכרו, לעומת הציפיות שהיו בשוק כי תחול עלייה לרמה של 440 אלף. זאת לעומת רמה של 429 אלף עליהם דווח בחודש הקודם. מדובר בירידה ראשונה מזה חצי שנה במכירות הבתים החדשים וזאת על רקע הסיום הקרוב של תוכנית הטבות המס שנותן הממשל לרוכשים בתים בפעם הראשונה. עם פרסום הנתון החלש, גוברות הירידות בוול סטריט.

מלאי הבתים החדשים בארה"ב הינו הנמוך ביותר מאז נובמבר 1982. נציין כי במונחים שנתיים ירדו מכירות הבתים החדשים בארה"ב ב-7.8%.

המחיר החציוני למכירת בית בארה"ב הסתכם ב-204,800 דולר, ירידה של 9.1% לעומת מחיר של 225,200 בתקופה המקבילה אשתקד. אך המחיר החציוני עלה ב-2.5% בספטמבר לעומת אוגוסט אז היה המחיר החציוני 199,900 דולר לבית חדש.

בהמשך יפורסם גם דו"ח המלאים של הנפט ומוצריו אשר צפוי לעלות ב-1.8 מיליון חביות.

--------

בתגובה לנתון ההזמנות בנות הקיימא אומר היום רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות כי ,ההזמנות ממפעלים של מוצרים בני קיימא בארצות הברית התיישבו עם ההערכות המוקדמות ולכן לא צריכה להיות להם השפעה של ממש על התנהלות המניות ושער הדולר בשוקי העולם.

אולם, במזרחי טפחות סבורים שחרף עלייתן האחרונה, נתוני ההזמנות עדיין לא מבוססים דים כדי להצביע על התאוששות בפעילות העסקית בארצות הברית. זאת מהסיבות הבאות:

א. רכיבים גדולים, כגון מוצרי תחבורה, או כאלו שאינם נמצאים בזיקה ישירה למחזור העסקים, כגון מוצרי ביטחון, היוו את רוב העלייה בסך ההזמנות, כך שבניכוי הרכיבים הללו רשמו ההזמנות עליות נמוכות יותר.

ב. הנתונים מתאפיינים, בחודשים האחרונים, בתנודות ניכרות, כך שלאחר עלייה בת 5% בקרוב ביולי, ירדו ההזמנות ב-2.6% באוגוסט וכאמור שבו לעלות בספטמבר. לכן לא מתבססת עדיין מגמת עלייה.

ג. מתחילת השנה, נמוכות ההזמנות ב-24% מרמתן בתקופה המקבילה אשתקד.

ד. הירידה בהזמנות עדיין חזקה מהירידה במשלוחים. על מנת לזהות תפנית חיובית, ראוי להמתין שכך שמצב זה יתהפך, שכן המשלוחים מגיבים בפיגור לשינויי כיוון.

יצוין, עם זאת, כי ההזמנות החדשות לנכסי הון רשמו עלייה נאה בת 2.7% בספטמבר ומשום שמוצרים אלה מהווים אינדיקציה מקדימה לכיוון ההשקעות בנכסים קבועים בענפי המשק, ניתן לראות בכך נתון חיובי במבט קדימה. לכן, לדעתו של מנחם "אין בנתונים החדשים די כדי לתמוך בעליות נוספות בשוק המניות".