ההרשעה בצרפת: מכירת נשק סובייטי לאנגולה תמורת זיכיונות לקידוחי נפט

בית משפט צרפתי הרשיע אתמול (ג') את ארקדי גאידמק ונאשמים אחרים בפרשת מכירה בלתי חוקית של כלי נשק סובייטים לאנגולה במהלך מלחמת האזרחים במדינה בתמורה לזיכיונות לקידוחי נפט. גאידמק, שנשפט בהיעדרו, נדון לשש שנות מאסר.

עורך דינו של גאידמק, פייר הייק, הודיע אמש כי יגיש ערעור. "גאידמק זוכה בחצי מהאישומים שבגינם נתבע, ולמרות זאת נשפט לשש שנות מאסר. זה מצער", אמר. עורך דינו השני של גאידמק, ויליאם גולדנדל, אמר כי מרשו הוא "קורבן של משחקים פוליטיים ומשפטיים".

המשפט, בפרשה שכונתה "אנגולה-גייט", החל לפני כשנה, והתמקד במכירת כלי נשק מתוצרת סובייטית בשווי 790 מיליון דולר לממשלת אנגולה המרקסיסטית בראשות הנשיא, אדוארדו דוס סנטוס, במהלך שנות ה-90. מדובר בתקופה שבה מלחמת האזרחים במדינה היתה בשיאה, וממשלת אנגולה נלחמה והביסה את ארגון המחתרת "החזית העממית לעצמאות אנגולה" (UNITA) בהנהגת ג'ונאס סווימבי, שנתמך על-ידי צרפת וארה"ב. כחצי מיליון אזרחים נהרגו במלחמה, שהחלה בסוף שנות ה-70' והסתיימה בתחילת שנות האלפיים.

שתי הדמויות המרכזיות במכירות הנשק היו סוחר הנשק הצרפתי, פייר פאלקונה, וגאידמק. השניים הורשעו בסחר לא חוקי בנשק, העלמת מס, הלבנת הון ומעילה. פאלקונה נדון גם הוא לשש שנות מאסר, ונעצר אחרי הקראת גזר הדין.

הפרת אמברגו

במסגרת הפרשה ישבו על ספסל הנאשמים בפריז ישבו 42 אנשים, שהואשמו במכירת נשק לאנגולה, תוך הפרת האמברגו של האו"ם על מכירת כלי נשק למדינה, או בקבלת שוחד מסוחרי הנשק ושימוש בהשפעתם כדי לאפשר את המכירות.

גאידמק ופאלקונה הורשעו שגייסו את בנו של נשיא צרפת המנוח, פרנסואה מיטראן, ז'אן-כריסטוף מיטראן, כדי שיצור קשר עם ממשלת אנגולה. מיטראן הבן, שנדון לשנתיים מאסר על תנאי, זוכה מאשמת קידום ביודעין של משלוחי נשק לאנגולה, אך נמצא אשם בקבלת שוחד בסך 2 מיליון דולר מפאלקונה וגאידמק כדי לקדם את ענייניהם באנגולה.

נאשם נוסף, שארל פסקואה, שר הפנים לשעבר מהימין, הורשע בקבלת כספים מגאידמק ופאלקונה, למרות שידע שמקורם לא חוקי. הוא נידון לשנה מאסר בפועל ושנתיים על תנאי.

מבוכה לממשל

המשפט שפך אור על עולם הצללים של תשלומים במזומן ועסקאות חשאיות, שקישר את החברה הגבוהה בפריז לאחת המלחמות הוותיקות ועקובות הדם ביותר שהתנהלו באפריקה.

המשפט היווה מקור מבוכה גם לממשל הצרפתי הנוכחי, שלהוט לטפח את קשרי צרפת עם אנגולה. כ-70 חברות צרפתיות פועלות כיום באנגולה, לרבות חברת הנפט טוטאל, שהיא מפיקת הנפט השנייה בגודלה באנגולה. התביעה האשימה את ממשלת צרפת ב"עצימת עיניים" כלפי הברחות הנשק, במטרה לקדם את ענייניה העסקיים באנגולה, עתירת הנפט.

גאידמק טען בזמנו כי צו המאסר שהוצא נגדו בצרפת "חסר הצדקה לחלוטין", וכי יש לייחסו למסע השמצה שנערך נגדו. הוא הסביר כי מכר נפט אנגולי לבקשת שלטונות אנגולה, וכי הרווחים איפשרו לשלטונות לרכוש נשק. "מדובר בהחלטה של אנגולה, אחת המדינות הנאורות ביותר באפריקה, שבאזרחותה אני מחזיק. זה איפשר את סיומה של מלחמת האזרחים", אמר. *