תם הסכסוך: סטימצקי וכנרת-זמורה-ביתן חידשו את היחסים המסחריים

(עדכון) - מוקדם יותר היום פורסם כי הוצאת כנרת-זמורה-ביתן, השותפה ברשת צומת ספרים, החליטה באופן חד-צדדי להפסיק החל מסוף החודש את אספקת הספרים לרשת סטימצקי

איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי, ויורם רוז וערן זמורה, מנכ"לי הוצאת הספרים כנרת-זמורה-ביתן, הודיעו הערב (ד') כי הגיעו להסכמה על חידוש היחסים המסחריים ביניהם, וזאת לטובת הקוראים והסופרים בישראל.

מוקדם יותר היום פורסם כי הוצאת כנרת-זמורה-ביתן החליטה באופן חד-צדדי להפסיק החל מסוף החודש הנוכחי את אספקת הספרים לרשת סטימצקי. בעקבות כך מנכ"לית סטימצקי, איריס בראל, האשימה את כנרת-זמורה-ביתן - אחת משתי הוצאות הספרים הגדולות בארץ ושותפה ברשת צומת ספרים - בבריונות.

"הרבה מאוד מהסופרים של כנרת-זמורה-ביתן דיברו אתי היום", אמרה היום בראל. "אחד מהם אמר לי שאם היה יודע שיעשו דבר כזה - הוא בחיים לא היה מוציא שם ספר. זה מעשה ברוטאלי".

כנרת-זמורה-ביתן מייצגת שורה ארוכה של סופרים מובילים בארץ, בהם סמי מיכאל, ס' יזהר, אתגר קרת ואחרים.

* זה אקט של לחץ?

בראל: "בטח שזה אקט של לחץ. בהתחלה הורידו לי את ההנחה, אחר-כך צמצמו את האשראי. מה הם חושבים, שאתן להם לנהל את הרשת ושלהוצאות ספרים קטנות אין זכות קיום? הם אמרו לי 'תני לנו שטחי מדף בהתאם לגודל שלנו - ולא מעניין אותנו הוצאות אחרות'".

* יש קשר לעובדה שהם שותפים בצומת ספרים?

"צומת ספרים היא האאוטלט של כנרת-זמורה-ביתן - וזה לגיטימי, ורוב הספרים בצומת היום הם של כנרת-זמורה-ביתן. הבעלות הצולבת היא מקור כל חטא. ברור שאם לא היתה להם רשת ספרים, הם לא היו מעיזים לעשות את מה שהם עושים - לא לי ולא למו"לים. הם פתחו במאבק אישי ומחפיר נגדי, שמראה על פאניקה וחוסר תרבות. זו בריונות לשמה, וצר לי שהם מגיעים למקום כזה".

* את חושבת שסופרים ינטשו אותם?

"אני בטוחה שהרבה סופרים יחששו להוציא שם ספר. ב-2 לנובמבר אני מוציאה להם הזמנה. אני רוצה לראות שהם לא יספקו את הספרים".

* את חושבת שהם יספקו?

"הם מתנהגים כמו אדם שמכניס לעצמו כדור בראש. אין לי תשובה מה הם יעשו, אבל לא יהיה חסר אף ספר של כנרת-זמורה-ביתן בסטימצקי. יש הרבה דרכים לקנות ספרים בשוק. מה שקורה היום הוא מזעזע לתרבות הישראלית, וכל מי שחפץ חיים צריך לקום כנגד מעשה הבריונות שלהם".

* את חושבת שהם ייפגעו?

"בוודאי שזה יפגע בהם. יש לסטימצקי 160 חנויות. לצומת ספרים יש רק 70. בכל עיירות הפיתוח יש רק סטימצקי. הם מחזיקים את הסופרים כבני-ערובה, ואין לי ספק שהסופרים יקומו כאיש אחד נגדם".

הערב, כאמור, הודיעו רשת סטימצקי והוצאת כנרת-זמורה-ביתן על חידוש היחסים המסחריים ביניהן.