הקבלנים: "רכישת הנסון ע"י נוחי דנקנר תייקר הדירות ב-10%"

עפ"י הדיווח בגלי צה"ל, חברות הבנייה חוששות כי דנקנר, המחזיק בכמעט מונופול על המלט בישראל, יעניק הנחות להנסון כדי להוציא בהדרגה מתחרות מהשוק - ויביא לעליית מחירים שתתגלגל לרוכשי הדירות

רכישת חברת הבטון הנסון ע"י נוחי דנקנר עשויה להביא להתייקרות של 10% במחירי הדירות - זוהי הטענה שמשמיעות הבוקר (ה'), עפ"י הדיווח בגלי צה"ל, חברות הבנייה בישראל.

בימים אלה מחכה משאב מקבוצת כלל תעשיות של אי.די.בי להחלטת הרשות להגבלים עסקיים באשר לרצונה לרכוש את חברת הבטון, שכיום נמצאת בשליטת היידלברג-צמנט הגרמנית, תמורת 450 מיליון שקל. הקבלנים חוששים כי ברגע שדנקנר, בעל השליטה בחברת המלט נשר, יקנה את הנסון, הוא ישלוט בכל צריכת הבטון בישראל. בכירי אי.די.בי טענו בשעתו כי לא צריכה להיות שום מניעה לרכוש את הנסון, וכי בכל העולם מקובל שחברות המלט עוסקות בכל שרשרת הייצור של בטון מוכן.

יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, אמר הבוקר לגלי צה"ל: "כשהתברר לנו שהנסון עומדת למכירה וכי אחד הקונים הפוטנציאליים הוא נוחי דנקנר הוצאנו את הנושא לבדיקה של חברה חיצונית, ובדו"ח שקיבלנו בהחלט עולה חשש משליטה שתביא לאפשרות שדרך ההובלה, או דרך מכירת המלט בזול לחברה שבשליטתו, תוכל משאב לדחוק מחירים החוצה ולשלוט גם בשוק הזה, שהיום הוא עדיין תחרותי. החשש הוא שבסופו של דבר זה יביא לעליית מחיר הבטון לצרכן הסופי - רוכשי הדירות".

"גם המתחרה השנייה על הקנייה היא חברה קבלנית שיש לה מחצבות, ורשות ההגבלים צריכה להחליט בין שתי אפשרוית גרועות. ההחלטה הנכונה היא רוכש שלישי שאין לו אינטרס בשוק" הוסיף גורדון.

דובר משאב מסר בתגובה: "משאב פנתה בבקשת מיזוג במסגרת הליך מקובל וסדור וממתינה להחלטת הממונה על ההגבלים העיסקיים. רכישת הנסון ע"י משאב מהווה מהלך טבעי של כניסה לשוק ההמשך של מוצרי הבניה כמקובל במרבית השווקים בעולם. חברת הנסון מהווה פחות מ- 15% משוק הבטון בו פועלים מתחרים רבים ואף גדולים ממנה ומתחרה בשוק בו חסמי הכניסה נמוכים".

"יתרה מכך, אין בכוונת משאב לפגוע ולא במעט במעמדה של נשר כספקית של מלט איכותי, זמין ובמחירים הוגנים לכל יצרני הבטון בישראל כפי שעשתה ב-85 שנות קיומה. ניתוח מעמיק של השוק יצביע על כך שאין כל תרחיש הגיוני בו תפגע נשר בלקוחותיה. הטענה כי רכישת הנסון תיצור מוקדי חוזק בענף הבניה הינה טענה פופוליסטית המשרתת מתחרים לרכישת הנסון וגורמים המעונינים להכשיל את העיסקה כל הטיעונים שהועלו עד כה ע"י המתנגדים לעסקה מניחים כי משאב תעבור על החוק ואנו דוחים טענות אלו מכל וכל".