האם טבע תגיש בימים הקרובים הצעה לרכישת רציופארם?

רציופארם מחפשת רוכש ומוכנה לקבל הצעות עד יום רביעי ■ בשוק מתרוצצות שמועות כי טבע תגיש הצעת רכש ב-2-3 מיליארד דולר, אך בחברה טרם החליטו סופית אם לגשת למכרז

רכישות הן תמיד נושא חם בחברת טבע . הן תמיד על הפרק, הן דרך ברורה של החברה לצמוח לאורך ההיסטוריה שלה והמשקיעים תמיד מנסים לנחש מי תהיה הבאה בתור. הפעם, עולה שמה של רציופארם, חברת תרופות מגרמניה.

בשוק מתרוצצות ביומיים האחרונים שמועות לפיהן טבע תגיש השבוע הצעת רכש לרציופארם בהיקף של 2-3 מיליארד דולר. רציופארם העמידה את עצמה למכירה באמצע ספטמבר ושלשום (ד') היא אמרה כי תקבל הצעות לרכישתה עד יום רביעי הקרוב. רציופארם נשלטת על ידי קבוצת משפחת מרקל ומכירתה היא חלק ממהלך של הקבוצה להפחית את רמת החוב שלה.

לפי דיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס, משפחת מרקל מקווה להשיג 3.5 מיליארד אירו עבור רציופארם, אולם בנקאים באירופה מעריכים כי החברה תקבל הצעות נמוכות הרבה יותר, בהיקפים של 1.5-2 מיליארד אירו. את המהלך למכירת רציופארם מובילים הבנקים Commerzbank ורויאל בנק אוף סקוטלנד, כאשר מבין המתעניינות ברכישתה ניתן לציין, מלבד טבע, את מיילן האמריקנית שרכשה ב-2007 את חטיבת התרופות הגנריות של מרק KGaA (באותו מכרז התמודדה גם טבע והפסידה למיילן).

מכירותיה של רציופארם בשנה החולפת הסתכמו ב-1.7 מיליארד אירו. לפי ההערכות, החברה אמורה לייצר EBITDA של 200 מיליון אירו השנה על מכירות של 1.6 מיליארד אירו. במסגרת התהליך למכירתה, הוציאה רציופארם ספר המפרט היטב את נתוני החברה. ל"גלובס" נודע כי טבע רכשה את הספר ובחברה הישראלית עברו על הנתונים, אך טרם החליטו אם לגשת למכרז ולהגיש הצעה לרכישת רציופארם.

בשוק מעריכים כי רציופארם אינה חברה יעילה וכי יידרש מהלך ייעול מהותי לאחר הרכישה, אם זו בכלל תצא לפועל. המהלך ידרוש פיטורים של עובדים רבים ובטבע שוקלים אם כדאי בכלל להיכנס למהלך זה, בייחוד משום שבגרמניה לא פשוט לבצע תוכניות התייעלות הכוללות פיטורי עובדים רבים, שכן החוק מחייב תשלום פיצויים לעובדים במשך שנה אחת לפחות. מצד שני, רכישת רציופארם תחזק את מעמדה של טבע בגרמניה, שוק חשוב באירופה בו טבע סובלת מחולשה יחסית. בהקשר זה, נזכיר כי השבוע פרסם האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים סקירה עדכנית על מניית טבע, בה הוא העריך כי החברה תבצע רכישה גדולה נוספת עד אמצע 2010, ובאותה נשימה העלה את שמה של חברת רציופארם כמועמדת לרכישה.

מחברת טבע נמסר בתגובה, כי "החברה אינה מגיבה לשמועות בנוגע לרכישות".