תחזית: שיעור האבטלה בארה"ב עלה ל-9.9% באוקטובר

סקר של בלומברג: המשק האמריקני איבד 175 אלף מקומות עבודה במגזר הלא חקלאי באוקטובר ■ שיעור האבטלה בארה"ב צפוי לחצות את רף 10% בתחילת 2010

ביום שישי הקרוב יפורסם בארה"ב הדו"ח הממשלתי החודשי של נתוני התעסוקה עבור חודש אוקטובר. הדו"ח כולל את שיעור האבטלה השנתי במשק האמריקני, את מספר הבלתי מועסקים במגזר הלא-חקלאי (Nonfarm Payrolls), השכר הממוצע לשעה וממוצע שעות העבודה במגזר.

לפי הערכות מוקדמות בשוק, המעסיקים בארה"ב המשיכו לקצץ במשרות באוקטובר והייצור כנראה שעלה, מה שמצביע על עיוותים בהתאוששות הכלכלית ועל כך שיש עוד דרך ארוכה עד שסימני ההתאוששות יהיו ברורים מספיק כדי שהמעסיקים יחזרו לגייס עובדים חדשים.

התחזיות בשוק לקראת הדו"ח הקרוב של משרד העבודה האמריקני, אומרות כי בחודש הקודם המשק איבד 175 אלף משרות ודרדר את שוק התעסוקה לשפל שלא נודע בארה"ב מאז 1930. עם זאת, מדובר בירידה המתונה ביותר מאז אוגוסט 2008. נזכיר כי בינואר המשק האמריקנית איבד 741 אלף מקומות עבודה.

על פי התחזיות שיעור האבטלה עלה ל-9.9% באוקטובר - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1983, מ-9.8% בספטמבר. סקר בקרב אנליסטים שנערך על ידי סוכנות בלומברג חוזה כי שיעור האבטלה בארה"ב יחצה את רף 10% בתחילת 2010.

ב-3 וב-4 לנובמבר הוועידה המוניטרית של ה'פד' בראשות בן ברננקי צפויה להיפגש ולהודיע על השארת הריבית הנוכחית על 0.5% למשך "תקופה ארוכה".

העלייה באבטלה ותוכניות הסיוע הממשלתיות שמתקרבות לסיום צפויות לצמצם אף יותר את הצריכה הפרטית בארה"ב, ולעכב את תהליך השיקום של הכלכלה האמריקנית, ש-70% ממנה נשענת על הצריכה הפרטית.

ביום שישי פורסם כי הצריכה הפרטית ירדה בספטמבר ב-0.5% - בניגוד לתחזיות בוול סטריט. ביום חמישי נודע כי התמ"ג של ארה"ב התרחב ב-3.5% ברבעות השלישי - איתות לכך שהכלכלה האמריקנית יצאה מהמיתון.

"אף אחד לא ייגייס עובדים עד שלא תהיה ברירה", אמר ג'ושוע שפירו, הכלכלן הבכיר בחברת המחקר Maria Fiorini Ramirez בניו-יורק.