שטיגליץ: "למרות נתוני התמ"ג - המיתון בארה"ב רחוק מסיום"

ג'וזף שטיגליץ, זוכה פרס נובל לכלכלה: "נתוני הצמיחה המעודדים של הרבעון השלישי לא יחזיקו מעמד ב-2010" ■ קורא לארה"ב ולמדינות אחרות לא לסגת בינתיים מהמהלכים לעידוד הכלכלה העולמית

ג'וזף שטיגליץ, בעל פרס נובל לכלכלה, ולשעבר הכלכלן הראשי בבנק העולמי, אמר אתמול (שבת) במסגרת כנס כלכלי שנערך בשנחאי, כי "המיתון בארה"ב אפילו לא קרוב לסיום". שטיגליץ העריך כי קצב הצמיחה של 3.5% אליו הגיעה הכלכלה האמריקנית ברבעון השלישי, לא יחזיק מעמד ב-2010.

"על אף שנתוני התמ"ג של ארה"ב שפורסמו בשבוע שעבר טובים מאד, הם לא היו מגיעים לתוצאה כזאת ללא תוכנית התמריצים של ממשל אובמה". שטיגליץ קרא לארה"ב ולמדינות אחרות לא לסגת בינתיים מהמהלכים לעידוד הכלכלה העולמית".

"כאשר בודקים האם אנשים מצליחים למצוא עבודה, האם הם משיגים עבודה במשרה מלאה, האם עסקים מצליחים למכור סחורה, ניתן לראות כי אנחנו אפילו לא מתקרבים לסופו של המיתון בארה"ב".

"מצבו של שוק העבודה האמריקני עדיין בכי רע. נראה כי שיעור האבטלה בארה"ב ימשיך לעלות. הצמיחה לא תהיה חזקה דיה כדי להוריד את שיעור האבטלה הגבוה". נציין כי השבוע מתפרסמים מספר נתוני תעסוקה חשובים בארה"ב, כאשר שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-9.9% באוקטובר.

"באשר לשווקים המתעוררים, שטיגליץ אמר כי הם חייבים להגן על עצמם מפני "בועות" שנוצרו בשל עלייה מוגזמת בנזילות שנועדה להניע את הצמיחה הכלכלית.