BDO: תקציבי 50% מהחברות במשק יגדלו ב-2010

הענפים שצפויים להוביל את המגמה הם ענפי ההיי-טק והביטוח ■ "אני מרגיש מאוד נוח עם הסדר החוב שנעשה עם לב לבייב" אמר יו"ר והבעלים של אקסלנס נשואה, גיל דויטש, בכנס הפיננסים השנתי של פירמת רוה"ח BDO זיו האפט

"אני מרגיש מאוד נוח עם הסדר החוב שנעשה עם לב לבייב". כך אמר היום (ב') יו"ר ובעלים של אקסלנס נשואה, גיל דויטש, בכנס הפיננסים השנתי של פירמת רוה"ח BDO זיו האפט. לדברי דויטש, לבייב, כבעל השליטה, נהג בהסדר הזה בצורה הגונה. לדבריו, "צריך לזכור שלבייב הזרים מעל מיליארד שקל במהלך 2008 לא במסגרת הסדרים. צריך לזכור גם שהוא לא עשה שום עסקאות בעלי עניין. הסקטור המוסדי היה חייב לשקלל את הדברים האלה ולהביא את זה בחשבון, בבואו להחליט לגבי ההסדר הזה". לדברי דויטש, יש להניח כי בשנת 2010 יהיו הסדרים נוספים, אם כי הוא מקווה שיהיו מצומצמים ככל האפשר.

רוה"ח דני מרגלית, שותף מנהל בפירמת BDO זיו האפט, התייחס גם כן להסדר זה. וטען כי חשיבות ההסדר רבה במיוחד לאור העיניים הרבות אשר הופנו אליו, כבסיס להסדרי חוב נוספים העומדים בפתחנו בשנת 2010: "למרות המקטרגים, אני חושב שגם ההסדר לגופו אך יותר מכך - הסמן הימני, שהוא סימן לשאר ההסדרים, מהווה בסיס טוב להסדר חוב של שנת 2010".

אופטימיות בנוגע ל-2010

בלמעלה מ-50% מהחברות קיים צפי לשנה טובה יותר בשיעורים מהותיים ביחס ל-2009, כאשר הענפים שצפויים להוביל את המגמה הם ענפי ההיי-טק והביטוח. כך עולה מסקירה שערכה פירמת BDO זיו האפט, שבחנה תקציבי חברות מכל ענפי המשק - תעשייה, בנקאות, פיננסים, היי-טק ונדל"ן. מרגלית, שהציג את הסקר, אמר כי מניתוח התקציבים של חברות התעשייה עולות תוכניות לחידוש מלאים, צבר הזמנות מעובה יותר ובסיס טוב יותר להתחיל את השנה החדשה.

"הסכנה לצמיחת המשק והחברות טמונה בחקיקות אשר צצות חדשות לבקרים למסוי נוסף או הכבדת נטל המס הקיים", אמר מרגלית, והוסיף שלצערו, בחלק מהפעולות אשר ננקטו ע"י הממשלה בעקבות המשבר, היא בחרה לפעול בדרך הקלה: העלאת שעור המס ב-1%, העלאת תקרת הביטוח הלאומי והכפלתה מ-5 פעמים השכר הממוצע במשק ל-10 פעמים. במקביל נקבעה האטת קצב הפחתות המסוי על פרטים וחברות, כך שרק ב-2016 יושלם הליך קיטון חבות המס בחברות מ-25% כיום ל-18% ב-2016 ומדרגת המס השולי המקסימלי ליחדיים משעור של 46% כיום לשעור של 39% בשנת 2016.

לדברי מרגלית, "פעולות אלה פועלות בכיוון ההפוך - יוצרות הכבדה על המערכת הכלכלית ובולמות את היציאה מהמשבר. הדרך היחידה הנכונה, אשר תהווה בסיס ליציאה מהמשבר ותייצר מקומות תעסוקה נוספים, היא הקטנת חבות המס לפרט, הקטנת שעורי המס על החברות ועידוד והטבות מס לתושבים חוזרים".