גלובל פייננס חשופה ב-150 מיליון שקל לאג"ח ט' של אפריקה

אפריקה אולי חתמה על הסדר אג"ח, אולם מחזיקי אג"ח ט' מסרבים להתיישר עם ההסדר ודורשים פיצוי בריבית ■ רמי ירדן, מנכ"ל גלובל פייננס: "באפריקה ישראל יודעים איך אפשר להרגיע אותנו"

שבוע בלבד לפני מועד הפירעון המתוכנן של אג"ח ט' שהנפיקה אפריקה ישראל, נמשכים המאמצים להשיג מתווה מיוחד של פיצוי למחזיקיה. העמדה הרשמית של מחזיקי סדרה ט', המיוצגים על ידי עו"ד גיא גיסין, היא התנגדות למתווה הסדר החוב שנחתם, כיוון שלאפריקה ישראל יש היכולת לעמוד בהחזר החוב בזמן, כפי שהתחייבה לעשות.

נראה שאחרי "דרמות" שיהיו בימים הקרובים, גם מחזיקי אג"ח ט' יקבלו את ההסדר, לאחר שיובטח להם פיצוי כלשהו על דחיית התשלום. במסגרת המו"מ דורשים מחזיקי האג"ח הקצרות - להם נציגות נפרדת משאר האג"ח - תוספת ריבית, וכן לקבל יותר אג"ח מאשר מניות במסגרת הסדר החוב שנחתם בסוף השבוע האחרון.

אג"ח ט' גויסה בנובמבר 2005, והיא משלמת ריבית של 4.2% (צמודת מדד). פירעון הקרן נקבע כאמור לשבוע הבא, בתשלום אחד בהיקף של 550 מיליון שקל.

את אי הפירעון הצפוי של חלק מהסדרה, צפויים להרגיש בכיסם בעיקר המשקיעים במוצר המובנה גלובל פיייננס 8 הכולל 5 סדרות אג"ח שונות, שהתשלום אותו אמורים היו לקבל - מדי 19 בחודש - יידחה לפרק זמן ארוך.

מנפיקת המוצר היא שותפות בבעלות שווה של דש ניירות ערך ושל קבוצת משקיעים הכוללת את רמי ירדן, ד"ר דוד כהן ואחיינו, גדעון תדמור (מנכ"ל דלק אנרגיה). בין השנים 2004 ל-2007 הצליחה גלובל לגייס בקלות מאות מיליוני שקלים בריבית נמוכה, על רקע הגאות בשוק האשראי החוץ בנקאי והקשרים הטובים של בעליה בשוק ההון.

אלא, שבשנה האחרונה התחילו הצרות באג"ח שונות שמחזיקה החברה, ובעיקר סדרה ט' של אפריקה ישראל. לגלובל פייננס, בניהולו של ירדן, יש חשיפה של 10% לאג"ח של אפריקה בכל הסדרות, וחשיפה של 150 מיליון שקל לאג"ח ט'.

רמי ירדן סירב לחשוף פרטים מהמו"מ עם אפריקה ישראל, אך אמר כי "אפריקה יודעת איך אפשר להרגיע אותנו". ירדן הוא גם חבר בנציגות מחזיקי אג"ח ט', לצד מנורה-מבטחים וילין לפידות. המשקיעים הגדולים בגלובל פייננס הם כלל, מגדל שוקי הון, דש איפקס ופסגות. אלו גם אותם מוסדיים שמחזיקים באג"ח הארוכות של אפריקה ישראל - סיבה נוספת לכך שהנציגות לא תלך רחוק מדי בדרישותיה.

"לא קרה אירוע אשראי"

ירדן אמר היום ל"גלובס", כי "החשיפה לאג"ח ט' היא 150 מיליון שקל מתוך 2.4 מיליארד, וזאת החוכמה באיגוח - שיש פיזור בין 60-70 חובות שונים. העוגנים הם חברות חזקות כמו החברה לישראל וחברת החשמל, וכשהנפקנו גם אפריקה ישראל נחשבה לחברה גדולה. הנייר שלנו היה חזק מאוד מאוד כשהונפק, והפיזור היום נותן לו עוצמה".

במסגרת הסדר החוב עם אפריקה ישראל, מיליארד שקל מהאג"ח יומרו לאג"ח לטווח קצר שייפרעו בשנתיים הקרובות וישאו ריבית של 4.5%. חוב בהיקף של 3.5 מיליארד שקל ייפרס ל-16 שנים, ועוד 2.6 מיליארד שקל מהחוב יומרו למניות אפריקה ישראל (36.8%) והחברות בנות (אפי פיתוח ואפריקה נכסים).

אגב, הצרות של גלובל פייננס אינן נגמרות באפריקה, אלא ממשיכות גם לאמריקה. בחודש שעבר חתכה S&P מעלות את דירוג האג"ח של גלובל פייננס 5 בלא פחות מ-15 דרגות: מ-AA מינוס ל-CCC מינוס - דירוג נמוך ביותר המשקף ספק בכך שהמשקיעים יזכו לראות את כספם במועד.

הפיקדון, שהוא הנכס המגבה, תלוי בסיכוני האשראי של 100 החברות הכלולות בתיק הנכסים (CDO), בסיכון האשראי של הבנק שבו מופקד הפיקדון (UBS), וכן בסיכון האשראי של מדינת ישראל. החברות המרכיבות את המוצר הן מכל העולם, וביניהן ניתן למצוא חברות הנמצאות בחדלות פירעון או קרוב לכך, כמו קבוצת CIT, Residential Capital, או Aifu.

היום הודיעה גלובל פייננס 5 כי למרות פשיטת הרגל של בנק CIT בארה"ב, לא צפויה הפחתת קרן, וזאת בהנחה שבמסגרת הסדר הנושים יהיה ריקוברי של 30%. שכבת ההגנה הנוכחית של גלובל פייננס היא כ-4.1% מהתיק, כאשר אג"ח CIT מהווה 1% מהסדרה. גלובל פייננס מרגיעה את המשקיעים, ומוסרת כי "לא התקבלה בחברה הודעה כלשהי מאת סוכן החישוב, על קרות אירוע אשראי ביחס לישות לייחוס".

בגליל מור לא מושפעים

מוצר מובנה נוסף שחשוף לאג"ח ט' של אפריקה ישראל הוא גליל מור מוצרים פיננסים, בניהולה של מלי מרגליות. בהודעת החברה נמסר שאם יהיה עיכוב בתשלומים בגין אגרות החוב מסדרה ט' של אפריקה, יהיה בכך כדי להשפיע על שיעור הקרן שתשולם למחזיקי האג"ח (סדרה א') במועד התשלום הקרוב -19.11.

מרגליות מנסה להרגיע: "אנו עדיין לא במקרה של הפרה באפריקה, אך פרסמנו אזהרה. ההשפעה עלינו היא רק ב-3.5 מיליון שקל באג"ח ט'. שיעור הקרן ירד בתשלום הקרוב מ-0.7% ל-0.3% מהקרן. מרבית האחזקה שלנו באג"ח הארוכות של אפריקה (7.2%), ולכן תזרימית זה כמעט לא משפיע עלינו".

גליל מור מחזיקה ב-75 אג"ח שיוצרות תזרים על פני שנים. המוצר מורכב משלוש שכבות, כשלשכבה א' יש יתרון על שכבות ב' ו-ג'. בית ההשקעות פסגות מחזיק את הרוב בשכבות ב' ו-ג' בגלל ירושה מפריזמה, אך שווין כבר נמחק כמעט לגמרי עם הרכישה מפריזמה. מרגליות יכולה לשנות את לוח הסילוקין בהודעה לבורסה, ובכל מקרה האג"ח תמשיך להיות סחירה.