העסקה הגדולה בתולדות וורן באפט: קונה חברת רכבות ב-44 מיליארד דולר

ברקשייר הת'אווי של באפט רוכשת את יתרת מניות Burlington Northern Santa Fe במחיר של 100 דולר למניה - פרמיה של 31% על מחיר השוק ■ באפט: "זהו הימור על עתידה הכלכלי של ארה"ב"

ברקשייר הת'אווי, אימפריית ההשקעות שהקים וורן באפט, קונה את חברת הרכבות Burlington Northern Santa Fe במחיר של 100 דולר למניה - פרמיה של 31% על מחיר המניה בשוק. העסקה תבוצע במזומן ובמניות והיקפה - 44 מיליארד דולר (כולל חוב). יש לציין כי באפט החזיק כבר ב-22.6% ממניות חברת הרכבות, כאשר הרכישה הנוכחית מתייחסת ליתרת מניות החברה (77.4%). השלמת העסקה צפויה ברבעון הראשון של 2010.

נראה כי המהלך של באפט נתפס כחיובי בקרב המשקיעים, שכן הפרמיה הגבוהה אותה הוא מוכן לשלם מוכיחה כי המשקיע האגדי עדיין מוצא הזדמנויות השקעה למרות הראלי בשווקים שהחל בתחילת מארס. בתגובה, החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, שירדו בכ-1% לפני ההודעה של ברקשייר, ממתנים את הירידות ומאבדים כעת כ-0.6%.

רכישת Burlington Northern Santa Fe היא העסקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של ברקשייר הת'אווי. חברת הרכבות מעסיקה כ-40 אלף עובדים. לחברה הכנסות שנתיות של 14.7 מיליארד דולר (נכון ל-2008) ורווח נקי של 1.8 מיליארד דולר. בקופת המזומנים של החברה שוכבים 1.17 מיליארד דולר ויש לה חוב של 10.39 מיליארד דולר.

"השגשוג של מדינתנו תלוי ביכולתה להעמיד מערכת של מסילות רכבות מתוחזקת היטב", אמר באפט. "כדי שתעשיית הרכבות תצמח, הכלכלה האמריקנית צריכה לצמוח. לכן, ההשקעה של ברקשייר היא הימור עצום על החברה הזו, על המנכ"ל מאט רוז ועל הצוות הניהולי של BNSF, וכן על תעשיית מסילות הרכבת. אך מעל הכל - זהו הימור על עתידה הכלכלי של ארה"ב".

בנק ההשקעות גולמן זאקס, אשר גם בו השקיע באפט, וחברת הייעוץ אוורקרו פרטנרס שימשו כיועצים פיננסיים של BNSF בעסקה. במקביל לרכישה, ברקשייר חשפה תוכנית לביצוע ספליט במניות סדרה B שלה. כידוע, לברקשייר יש 2 סדרות של מניות - ברקשייר הת'אווי A וברקשייר הת'אווי B . החברה תבקש את אישורם של בעלי המניות בסדרה B, הזולה יותר, לבצע ספליט של 50 ל-1 במניות הסדרה A היקרות. נכון לסגירה אמש (ב'), כל מניה בסדרה A עלתה 98,750 דולר ואילו כל מניה בסדרה B עלתה 3,265 דולר.