תקציב החונכות לעסקים קטנים ובינוניים בסך 30 מיליון שקל עובר רק עכשיו לידי התמ"ת

זאת למרות שתקציב המדינה אושר כבר במאי ■ בזכות הכסף, התמ"ת חידש את מתן האישורים לחונכויות עסקיות לעסקים קטנים ובינוניים ■ הקמת זרוע הביצוע שמיועדת להחליף את הרשות לעסקים קטנים עדיין מתעכבת

תקציב המדינה אושר בחודש מאי, ומאז עוד הספיק לעבור מהמורות, כולל קיצוץ רוחבי של 2% בתקציב משרדי הממשלה שאינם מעוגנים בעסקת החבילה למשק. אבל הפער בין ההחלטה על התקציב לבין העברת הכספים בפועל ארוך וכואב עבור מי שנזקקים לו.

כך, למשל, רק אתמול עברה בוועדת הכספים של הכנסת ההחלטה לאשר את תקציה החונכויות לעסקים קטנים ובינוניים בהיקף של 30 מיליון שקל ל-2009, פי 3 מהתקציב של סעיף זה ל-2008.

בזכות זאת חידש מינהל המימון בתמ"ת את מתן האישורים לחונכויות הללו. כמו כן, עודכנה הוראת מנכ"ל העוסקת בתוכנית החונכות העסקית, ובמסגרת זאת נוספו שעות חונכות לעסקים זעירים.

מנהלת מינהל מימון בתמ"ת, צביה דורי, אמרה כי "חידוש הפעילות התאפשר לאחר קבלת תוספת תקציב שיאפשר הפעלת התכנית ברציפות עד לסוף השנה".

במסגרת תוכנית החונכות מקבלים העסקים ייעוץ בהיקף של עד 150 שעות לפי גודל העסק. מהתמ"ת נמסר, כי הייעוץ ניתן בכל התחומים בהם ניתן לשדרג את פעילות העסקים, בין השאר בנושאי שיווק, מימון וייצור. זכאים להשתתף בתוכנית כל העסקים המעסיקים עד 100 עובדים, כשמשרד התמ"ת משתתף ב-75% מהוצאות הייעוץ.

נתוני הפעילות בשנים האחרונות מציגים צמיחה חדה בדרישה לחונכויות הללו: ב-2007 אושרו 2,750 חונכויות בהיקף כספי של 12 מיליון שקל;

אשתקד 2008 אושרו 3,200 חונכויות ב-16 מיליון שקל והשנה עד סוף אוקטובר אושרו 5,020 חונכויות בהיקף כספי של 26 מיליון שקל.

במקביל לחידוש הפעילות, עודכנו הכללים לטיפול בחונכות זעירה המיועדת לעסקים המונים עד ארבעה עובדים: עסק המבקש לקבל חונכות יעשה זאת על ידי פניה לאחד המט"ים (מרכזי טיפוח יזמות). עסק בהקמה יוכל לקבל עד 10 שעות חונכות. עסק בהקמה שניצל את 10 השעות ונרשם כעוסק מורשה ברשות המסים, יוכל לקבל הקצאה נוספת של 20 שעות.

אין גוף שמטפל

החונכויות הן אפיק סיוע חשוב לעסקים, אולם העסקים הקטנים והבינוניים עדיין מרגישים חסרי כתובת. זאת, שכן הרשות לעסקים קטנים בפועל אינה מתפקדת, למרות שמנדט הפעולה שלה הוארך על-ידי הממשלה, וזרוע הביצוע שאמורה להחליף את הרשות כגוף שימונה על הטיפול בענייניהם של העסקים הקטנים והבינוניים, עדיין לא קמה. בנושא זה חלה סחבת והוועדה לבחירת מנכ"ל תתכנס רק ב-24 בחודש הנוכחי, באיחור של חודשיים מול המועד המקורי של הפגישה.

בינתיים, עסקים שנזקקים לשירותים של גוף ממשלתי שיטפל בנושאים הקשורים להם, מסרו ל"גלובס" כי הרשות לעסקים שקטנים אינה מתפקד, וכך הם נותרים "יתומים".