ורד דר: "נשוב לקצבי צמיחה של 5% רק אחרי 2010"

דר: "שוק המניות מגלם ציפיות לצמיחה חדה" ■ המשנה לנגיד בנק ישראל, צבי אקשטיין: "בנק ישראל ישוב למדיניות של אי התערבות בשוק המט"ח" ■ עמי אראל: "חייבים לתגבר את ההיי-טק"

בישראל ובעולם הצמיחה ברבעונים השלישי והרביעי תהיה גבוהה מקונצנזוס ההערכות, וגם שוק העבודה המקומי יפתיע יחסית לטובה, אולם ב-2010 צפוי המשק הישראלי לדשדש. כך מעריכה ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות בית השקעות.

דר השתתפה בכנס התעשייה הקיבוצית שהתקיים היום (ה') בשפיים, ובו ציינה כי ישראל, כמו גם ארצות-הברית ואירופה, כבר החלו לצמוח בחזרה מנקודות השפל אליהן הביא אותו המשבר. אבל, "לא מדובר בצמיחה בתנועת V", אמרה דר כשבכך היא מתכוונת שהצמיחה במשק המקומי לא תהיה חדה באותו עומק של המשבר, אלא ב-2010 תהיה ברמה משוערת של 3%. ולקצב צמיחה של 5% תשוב ישראל מאוחר יותר. לדבריה, ברוב הכלכלות הצמיחה ב-2010 לא תהיה חדה.

"אנחנו מאמינים שתהיה הפתעה טובה בצמיחה בשלב ראשון, ברבעונים השלישי והרביעי של 2009, ואכזבה בשלב השני", אמרה דר, בהתייחסה לכך שהתוכניות הממשלתיות דוחפות את הכלכלות למעלה, אולם משאלה ימוצו, קצב הצמיחה יהיה מתון יותר.

עוד מתייחסים הדברים לכך שהדו"חות הטובים של החברות מבוססים יותר על קיצוצים מאשר על צמיחה. סיבות נוספות שמנתה דר לכך הן שהמיסים בדרך לעלות בכל העולם, הריביות יעלו, הצרכן האמריקני מתחיל להקצות נתח מהותי מכספיו לחיסכון, מה שיפגע בצריכה ומכאן שגם בייצוא של ישראל. לכן, להערכתה, הצמיחה תהיה מתונה יותר בשנה הקרובה.

לדברי דר, שוק המניות מגלם ציפיות לצמיחה חדה, כשהוא מציג עליות של כ-90% מהשפל של המשבר, שוק האג"ח מתמחר ציפייה לעלייה מתונה יותר ושוק המט"ח מתמחר עלייה חדה בטווח הקצר, כשלדבריה הפיחות בדולר יימשך עוד תקופה ארוכה.

מדיניות של אי התערבות

המשנה לנגיד בנק ישראל, הפרופ' צבי אקשטיין, אמר כי "ההקפדה על המסגרת התקציבית הייתה מהסיבות לכך שהמשבר פה יחסית יותר מתון והיציאה ממנו יותר מהירה". לדברי אקשטיין, הסיבות להתחזקות השקל נותרו בעינן, ו"כשנהיה לאחר המשבר נפסיק את רכישת הדולרים. מטרת בנק ישראל היא לנקוט מדיניות של אי התערבות", אמר. עוד ציין, כי בנק ישראל אינו צופה גירעון תקציבי של 5% בסיכום שנתי בשל חוב נמוך מהצפוי.

עמי אראל, היו"ר החדש של מכון הייצוא, אמר בנאומו הפומבי הראשון בכובע זה, כי ישראל חייבת לשוב לפסים של צמיחה שכן התלות שלה בייצוא גבוהה בהרבה מאשר של מדינות מערביות אחרות. לדבריו, בעוד שבישראל 40% מהתל"ג הוא הייצוא, בארצות-הברית מדובר בשיעור של 12% בלבד. "זה כל ההבדל ולכן אנחנו צריכים לחזק את הייצוא שהמנוע העיקרי שלו הוא ההיי-טק וההיי-טק הוא תלוי השכלה, שמצבה במדינה בכי רע", אמר אראל. עוד ציין אראל כי הייצוא הישראלי חייב לפעול לפתיחת שווקים חדשים ולהפסיק את התלות שלו בשוקי ארצות-הברית ואירופה.

עוד אמר, "צריך לחייב את קופות הגמל והפנסיה להשקיע כספים בשוקי חו"ל, כי זה יעזור להחליש את השקל", אמר אראל.

את דבריו חתם אראל בכך שאחד משלושת השקרים הנפוצים בעולם העסקים הוא "אנחנו מהממשלה ובאנו לעזור לכם". על כך ציין, "אנחנו ממכון הייצוא באמת באנו לעזור".