ניצחון לאובמה: בית הנבחרים העביר את רפורמת הבריאות

ההיקף הכספי של החקיקה שאושרה הלילה בבית הנבחרים: תקציב של טריליון דולר על פני 10 שנים ■ ההכרעה בבית הנבחרים התקבלה ברוב דחוק: 220 הצביעו בעד החקיקה, בעוד ש-215 מהנבחרים הצביעו נגד

ניצחון לנשיא אובמה: בית הנבחרים בארה"ב, העביר במהלך הלילה (שבת) ברוב דחוק, חקיקה בהיקף של טריליון דולר על פני 10 שנים בעניין רפורמת הבריאות הממלכתית. החקיקה שאושרה מועברת כעת להכרעת הסנאט. הרפורמה תתן כיסוי ביטוחי לעשרות מיליוני בני אדם להם לא היה עד כה כיסוי ביטוחי בתחומי הבריאות בארה"ב. 220 הצביעו בעד החקיקה בעוד ש-215 מהנבחרים הצביעו נגד. ההתנגדות של הרפובליקנים בבית הנבחרים היתה כמעט פה אחד.

ננסי פלוסי, מנהיגת הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים קשרה בנאום הנצחון את החקיקה הנ"ל להעברת חוק הביטוח הלאומי בשנת 1935 ולחוק המדיקר, 30 שנה לאחר מכן, בשנת 1965 שנועדה לתמיכה באוכלוסיה המבוגרת ובנכים.

במסגרת הרפורמה, הממשל האמריקני יספק ביטוח בריאות ל-36 מיליון אמריקנים, וייצור פוליסת ביטוח ציבורית שתתחרה בפוליסות הפרטיות עד שנת 2013.

הנשיא ברק אובמה העביר מסר כי הוא מצפה לחתום על הרפורמה ולהופכה לחוק עד לסיום השנה הנוכחית. "תקציב זה הוא שינוי שהעם האמריקני זקוק לו בדחיפות", אמר אובמה.

החקיקה שעברה הלילה בבית הנבחרים מכילה בחובה את השינויים מרחיקי הלכת ביותר ביחס למערכת הבריאותהלאומית בארה"ב מזה ארבעה עשורים, ובמסגרתה ידרשו כל אזרחי אמריקה להיות מכוסים בכיסוי ביטוחי, וחברות הביטוח יצטרכו לעמוד בתנאים חדשים ובתחרות מול התוכנית הממשלתית.

על פי התוכנית, במידה ותאושר החקיקה, מרבית התנאים ברפורמה יכנסו לתוקפם כבר בשנת 2010. האוכלוסיה המבוגרת לא תצטרך לשלם בעבור טיפולים המיועדים למניעת מחלות ותקבל עזרה (סיבסוד) בתשלום בעבור תרופות. האוכלוסיה שעד כה לא היתה מבוטחת תקבל עזרה זמנית עד שתוקם מערכת חליפית לביטוח ע"י הממשל, וצעירים עד גיל 27 יוכלו להישאר תחת תוכניות הביטוח של הוריהם.

בנוסף תורחב תוכנית המדיקר לאוכלוסיה הענייה, אשר עשויה להיות זולה יותר בעבור הממשל הפדרלי מאשר לספק לאותה אוכלוסיה סובסידיות בעבור רכישת ביטוח. התוכנית תורחב לאוכלוסיה אשר גובה הכנסתה 150% מרמת העוני הרשמית בארה"ב.

לצורך מימון התוכנית, מבקשים הדמוקרטים להעלות את שיעורי המס בעבור זוגות אשר הכנסתם גבוהה ממיליון דולר לשנה, וכן יועלה בכ-2.5% המס על ציוד רפואי, כך שבעשור הקרוב צפוי המיסוי להניב כ-20 מיליארד דולר.

מעתה אור הזרקורים יתמקד בסנאט; מנהגי הרוב הדמוקרטי, הארי ריד, אמר אמש (שבת) כי מצפה לקבל הערכת עלות להצעת החוק בסנאט בתוך מספר ימים, ובכוונתו להביא את החקיקה לסנאט "במהירות האפשרית". מנהיגי הדמוקרטים התכוונו להשלים את החקיקה עד סוף השנה, אך הבינו כי זה יקרה לפני 2010.

במובנים מסויימים, האתגר בסנאט הוא גדול יותר משום שרוב רגיל לא יספיק; ריד צריך לגייס 60 קולות מתוך 100 כדי לנצח בהצבעה האחרונה. נושא ההפלות; אחת המחלוקות העיקריות בין הדמוקרטים לרפובליקנים צפוי לעלות במהלך הדיונים שכנראה ימשכו שבועות ארוכים ולא מספר שעות.

נציין כי הרפורמה צפויה להיטיב עם יצרניות התרופות הגנריות, ובראשן טבע .