בנק ישראל דורש מ-100 מגמלאיו להשיב כספים

כך דווח בגלי צה"ל ■ בין הנמענים בכירים לשעבר בפיקוח על הבנקים, מחלקת המחקר, ההוצאה לאור והחטיבה הטכנולוגית ■ משרד הממונה על השכר דורש את השבת הכספים למעלה מעשור

הנהלת בנק ישראל שיגרה בסוף השבוע מכתבים ליותר מ-100 מגמלאי הבנק, בדרישה להשבת כספים בגין תוספות שכר שניתנו בעבר שלא כדין, כך דווח היום (א') בגלי צה"ל. בבנק ישראל אישרו את הפרסום ונמסר כי "בנק ישראל התחיל בתהליך הפניות לגמלאים להשיב כספים". בין הנמענים בכירים לשעבר בפיקוח על הבנקים, מחלקת המחקר, ההוצאה לאור והחטיבה הטכנולוגית.

מדובר בעיקר בעובדים בדרגה ל', הדרגה הבכירה ביותר עבור עובדים שאינם מנהלי מחלקות וחטיבות. גורמים בבנק ישראל התפלאו לשמוע כי דווקא למנהלי מחלקות, אלו שקיבלו את השכר הגבוה בתוך הבנק וכתוצאה מכך את הפנסיה השמנה ביותר, החליט בנק ישראל שלא לפנות.

השבת הכספים הזו היא חלק מהסכם השכר שנחתם בין בנק ישראל, עובדי הבנק ומשרד האוצר בדצמבר 2007, אשר קבע כי יש לבצע הפחתות בהיקפי הפנסיה שניתנו, בעיקר לגבי פדיונות חד-פעמיים שהעניק הבנק ללא כל אישור של הממונה על השכר דאז ובניגוד למקובל בשירות הציבורי. עוד נקבע כי דרישת ההשבה תיעשה על ידי בנק ישראל ולא על ידי הממונה על השכר באוצר.

פעם ראשונה

נזכיר כי הממונה על השכר, אילן לוין, פנה לפני כמה חודשים לבנק ישראל בדרישה להשיב כספים שהתקבלו בעבר שלא כדין, לטענתו, לגבי גמלאי בנק ישראל אשר פרשו מהמוסד בין השנים 1998 ל-2005. כפי שנחשף ב"גלובס" בין הנהלת בנק ישראל לבין הממונה על השכר מתקיימים זה כבר כמה חודשים דיונים נרחבים על כל נושא השכר בבנק והשבת כספים מטעם גמלאי הבנק הוא אחד מהם, אך לא היחיד.

יצוין כי אף כי הדרישה להשבת כספים מטעם פנסיונרים בבנק ישראל היא רבת שנים ומשרד הממונה על השכר מעלה אותה זה יותר מעשור, מדובר בפעם הראשונה שגורם בכיר ומוסמך מטעם בנק ישראל פונה באופן רשמי לקהל זה בדרישה ברורה להשבת כספים.