ההימור הירוק של באפט: משקיע מיליארדי דולרים באנרגיית רוח

חברת מיד-אמריקן אנרג'י שבבעלותו משקיעה מיליארדי דולרים בפרויקטי רוח ברחבי ארה"ב

העסקה הגדולה ביותר בתולדות ברקשייר האת'אווי משבוע שעבר, במסגרתה רכשה את חברת הרכבות ברינגטון נורת'רן, התבססה בחלקה על ההשקפה לפיה כאשר מחירי האנרגיה גבוהים, רכבות הן חסכוניות יותר ממשאיות. כעת, מתברר שבאפט לא מהמר רק על "עתידה הכלכלי של אמריקה", כפי שהגדיר זאת, אלא גם על עתידה הירוק.

חברה אחרת בפורטפוליו של וורן באפט, MidAmerican Energy, משקפת גם כן "הימור ירוק", כאשר היא משקיעה באנרגיית רוח. עשרות טחנות רוח עדכניות, שמתנוססות מעל שדות תירס ופולי סויה במדינת אייווה שבארה"ב, הן חלק מפרויקט אנרגיית רוח של מיד-אמריקן, שמייצר חשמל שמספיק ללמעלה מ-50 אלף משקי בית. פרויקט זה הוא אחד ממספר פרויקטי רוח שהחברה השיקה מאז 2004 במיליארדי דולרים. כך כותב ה"וול סטריט ג'ורנל".

בשבוע שעבר, ימים ספורים בלבד לאחר רכישת הענק של באפט, מועצת תשתיות באייווה אישרה פרויקט רוח חדש, בהיקף של כ-2 מיליארד דולר, אשר כמעט שיכפיל את קיבולת הרוח של מיד-אמריקן במדינה זו, כשיוסיף כ-400-600 טורבינות. "באייווה יש רוח, אך לפני 10 שנים לא היה שם דבר שירתום אותה", אמר באפט בראיון. "מיד-אמריקן שינתה זאת ויש לנו פרויקטים נוספים בדרך". באפט מאמין שהשקעות אלו ישתלמו למיד-אמריקן ולחברה האם בסופו של דבר.

טחנות הרוח יכולות להיחשב כהשקעה מסוכנת. אנרגיה אלטרנטיבית היתה בשנים האחרונות אחת מההשקעות החמות ביותר, אך הכושלות ביותר. "אחד הדברים שאיננו עושים זה להשקיע באופנות חולפות", אמר דייוויד סוקול, יו"ר מיד-אמריקן. סוקול נחשב למועמד מוביל לרשת את באפט ביום מן הימים, והמעמד העולה שלו בברקשייר מגדיל את ההתעניינות בתוכניותיה של מיד-אמריקן. החברה השקיעה כ-4 מיליארד דולר בפרויקטי רוח ומיליארדים נוספים נמצאים בצנרת שלה ומיועדים לממן פרויקטים נוספים ברחבי ארה"ב. "מהפרספקטיבה שלי, אנרגיות מתחדשות הן תחום מרתק, וזאת היכן שהשקעה בהן היא הגיונית מבחינה כלכלית", אמר סוקול.

אך אל תטעו, כי יחד עם זאת, סוקול ובאפט אינם במסע צלב סביבתי - בבעלותה של מיד-אמריקן מספר עצום של תחנות כוח פחמיות, אחד מהמקורות הגדולים ביותר לפליטת גזי חממה, והרכבות, שאמנם חסכוניות יותר ממשאיות, מובילות כמויות גדולות של פחם. למעשה, 10% מהחשמל המיוצר בארה"ב מקורו בפחם שמובילה ברינגטון נורת'רן. סוקול בעצמו העיד מוקדם יותר השנה מול הקונגרס והתנגד לחקיקה להקמת שוק למסחר בזכויות פליטה בארה"ב.