שכונת נווה שלום בת"א: העירייה יוזמת תוספות בנייה ושינויי ייעוד, המועצה לשימור חוששת לאובדן זהות השכונה

הוועדה המקומית: המטרה היא לשקם את האזור ולהחיות אותו; מחר תקיים הוועדה המחוזית דיון בהתנגדויות

לשכונת נווה שלום ההיסטורית, האחות הדרומית והנשכחת של נווה צדק, מקודמת בימים אלה תוכנית שנויה במחלוקת בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב (3501 "תפרי נווה צדק"), ומחר (ב') תדון הוועדה המחוזית בהתנגדויות. שכונת נווה שלום היא השכונה השנייה שנבנתה מחוץ לחומות יפו, בשנת 1890.

התוכנית נמצאת בשלבים מתקדמים, ולכאורה מבטיחה את שמירת המבנים ההיסטוריים וצביונה של השכונה, אך למעשה משמעותה שכונת יוקרה ללא שימור נאות, ומימושה יגרום לאיבוד המרקם ההיסטורי של שכונת בתים בני 120 שנה, שנבנו באותם הימים מכורכר וטיח בקרבה לים.

התוכנית נתחמת במערב ובדרום-מערב ע"י רחוב קויפמן ורחוב ברנט; במזרח ובצפון-מזרח במתחם סוזן דלל, רחוב שבזי רחוב שלוש, בצפון ברחוב שנקר ובדרום במסילת הרכבת.

לפי הוועדה המקומית ת"א, מטרות התוכנית הן שיקום האזור והחייאתו תוך שמירה על אופי הבנייה ועל המרקם המיוחד של השכונה, שחרור חלקות מייעודן והפשרתן לבנייה, ביטול התוויות דרכים ראשיות שנקבעו בתוכנית קודמות תוך דריסת חלקות בנייה ומבנים, הוספת כיכרות, שטחי ציבור בנויים וגנים.

בעוד הוועדה קובעת שהמטרה המרכזית של התוכנית היא לשמור על מאפיינים אורבניים ואדריכליים של האזור, היא מודה כי הוגדרו מבנים לשימור בדרגות שונות: חלקם עם תוספת בנייה, וחלקם לשימור מחמיר ללא תוספות.

המועצה לשימור אתרים טוענת, כי בפועל תוספות בנייה בחלק ניכר מהמבנים ההיסטוריים והמבנים לשימור, כמו גם בנייה חדשה, נושא החניה, הגידור ועוד - יאבד המתחם את ייחודו ואופיו. לדברי מנהלת מחוז ת"א במועצה לשימור, תמר טוכלר, במתחם מצויים מבנים היסטוריים רבים שאינם מוכרזים לשימור, ושמן הסתם ייהרסו במהלך התוכנית.

"בהתנגדות התמקדנו בכמה אתרים להם חשיבות ברמה הלאומית, כמו מתחם שערי תורה שנודע כמתחם בו פעל הרב קוק והיה לסמל להתיישבות העברית החדשה, למכלול בתי מגורים מקוריים ששרדו משכונתו של זרח ברנט על סגנונם הייחודי, שני מבני בתי הכנסת המופיעים בתוכנית לשימור אך לא לשימור מחמיר, ותוספת בינוי בהם אפשרית, וכן למתחם אוטונומיה הרוסית שהיה מיועד לשימור במקור, ונשמט מהתוכנית", אמרה טוכלר.

המועצה לשימור אתרים וגופים אחרים הגישו התנגדויות לתוכנית המופקדת, תוך דרישה לערוך בדיקה מקיפה של התוכנית על כל פרטיה. "אנו קוראים לחברי הוועדה לשקול את נושא ערכי התרבות מול ערכי הנדל"ן". *