עזריאלי, גינדי, גזית גלוב ישראל ואפ"י אירופה - בדרך להנפקה בת"א?

כל אלה וגם שיכון ובינוי נדל"ן הם שמות בולטים על המדף, כאלה שכבר היו עם רגל וחצי בתוך שוק המניות ■ האם הם יילכו בעקבות קרדן נדל"ן, והאם השוק יאפשר זאת?

קרדן נדל"ן היא אומנם הסנונית הראשונה, אבל לא מעט חברות נדל"ן נוספות עשויות ללכת בעקבותיה ולהצטרף לשוק המניות בבורסה בתל-אביב - בהנחה שהשוק יאפשר זאת. כבר היום ישנם מספר שמות בולטים על המדף, כאלה שכבר היו עם רגל וחצי בתוך שוק המניות.

שיכון ובינוי נדל"ן (שיכון עובדים לשעבר), זרוע המגורים של שיכון ובינוי בשליטת שרי אריסון, היא אחת מהן. בסוף 2008, שוויה של החברה בספרים הסתכם ב-1.03 מיליארד שקל, אולם החברה עשויה ליהנות מהצפת ערך בשל מלאי קרקעות אדיר שרשום במונחים היסטוריים. ב-2007 נכשלו שני ניסיונות הנפקה של החברה, בשווי 2-3.1 מיליארד שקל.

דוד עזריאלי מתכנן סוף סוף להנפיק את הקבוצה , שתהיה ללא ספק אחת הבולטות בבורסה ותכלול זרוע נדל"ן מאוד משמעותית. עזריאלי צפוי להנפיק באפריל-מאי 7%-10% מהמניות לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר על סמך הדו"חות השנתיים ל-2009 ולגייס אגב כך 150-200 מיליון דולר שישמשו לפירעון האשראי שניתן לו כדי לרכוש 4.83% ממניות בנק לאומי. לקבוצת עזריאלי 10 קניונים, בסה"כ 100 אלף מ"ר של נכסים מניבים בארץ, נוסף על 90 אלף מ"ר של נכסים בטקסס. לפני כשנתיים וחצי, כשהקבוצה תכננה להפוך לציבורית בפעם הראשונה, פעילות הקניונים של הקבוצה הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר.

גינדי החזקות, של האחים ליטל, רועי, אבי וגיא גינדי, בחנה הנפקה "גדולה ומשמעותית" בתחילת 2007. למרות שהחברה מכחישה כוונה להפוך בקרוב לציבורית, ייתכן ותבקש לרכב על הגל שהעלה אותה לכותרות - זכייתה במכרז לשלושת המגדלים בדרום הקריה (שרונה).

גזית גלוב הצליחה להפוך לא מעט חברות בנות לציבוריות בבורסות שונות על פני הגלובוס. ועדיין, הזרוע המקומית, גזית גלוב ישראל - המחזיקה ב-10 מרכזים מסחריים מניבים ("G") בשטח כולל של 131 אלפי מ"ר, 2 מרכזים נוספים בפיתוח ועתודות קרקע לפיתוח עתידי - נותרה פרטית. גזית גלוב מחזיקה ב-75% מגזית גלוב ישראל, החזקה שרשומה בספרים בשווי 2.45 מיליארד שקל, נכון לסוף יוני. האפשרות להציף ערך בישראל לא נסתרה מעיניהם של אנליסטים, וכך העריך גם שי ליפמן מ-IBI כי הנפקה כזו תוכל לגזור לפעילות שווי גבוה יותר מהרשום בספריה.

אומנם במצבה הנוכחי קשה לראות את זה, אבל אפילו אפריקה ישראל עשויה להיכלל בבורסת המנפיקות הפוטנציאליות. אפריקה נכסים (67.8%), חברה ציבורית בעצמה, ביקשה ב-2006 להנפיק את אפ"י אירופה, המרכזת את פעילות הנדל"ן המניב במרכז אירופה ומזרחה (למעט רוסיה). בהנחה והבעלות על אפריקה מגורים ועל אפ"י פיתוח (הזרוע הרוסית) תדולל, הפעילות באירופה תהפוך בולטת יותר. החברה תכננה בעבר להנפיק 25%-30% מהחברה לפי שווי 250-400 מיליון אירו, בבורסה הראשית או המשנית של לונדון, אבל הרעיון נגנז עם פרוץ המשבר והשמדת הערך של אפ"י פיתוח בלונדון. בסוף 2008 רשמה אפריקה נכסים את אפ"י אירופה לפי שווי צנוע יותר, 1.25 מיליארד שקל.