לנדאו: "אי-אפשר להשאיר את תעריפי המים נמוכים כמו שהם"

שר התשתיות הודיע במסיבת עיתונאים כי יגיש לממשלה הצעה להקפיא את היטל הבצורת או להקל בו - ובמקביל להעלות את תעריפי המים באופן מדורג

"לא הופתענו מחשבונות המים הגבוהים שאנשים קיבלו. זו היתה תוכנית חירום והתלונות לא הפתיעו אותנו" - כך אמר הבוקר (ב') שר התשתיות, עוזי לנדאו, במסיבת עיתונאים. לנדאו הודיע כי יגיש בימים הקרובים למזכירות הממשלה הצעה להקפיא את מס הבצורת או להקל עליו, במסגרת הצעה שתכלול מספר סעיפים.

"היטל הבצורת הוא כלי לטיפול במשבר. הכספים שנגבו לא נועדו לצורך גביית כספים, אלא הם כלי שהמטרה העיקרית שלו להביא לחיסכון במים בטווח הקצר", אמר לנדאו. "החיסכון הזה הושג, ואם נוסיף ונראה כמויות יפות של גשמים נשקול את הקפאתו של ההיטל כבר בתקופה הקרובה. אני אציע לממשלה להחזיר למשק המים את כספי ההיטל שנגבו".

לנדאו המשיך: "מחירי המים כפי שנגבים כיום מהציבור אינם משקפים את העלות הריאלית, ולכן העלתם היא בלתי נמנעת. במשך שנים לא עודכן מחירם כנדרש, מה שמשקף מידה של חוסר אחריות. כיום הפער בין המבוקש לנדרש הוא גדול. איאבק על כך שהעלייה במחירים תהיה מדורגת וארוכה".

בהמשך שטח לנדאו את ההצעה שבכוונתו להגיש לממשלה בימים הקרובים, ואת הסעיפים שתכלול:

היטל הבצורת: "צריך לבחון אותו, תוך אפשרות של הקלה עד הקפאה של ההיטל תוך כדי התחשבות בכמות הגשמים", אמר לנדאו.

העלאה מדורגת ומתונה בעדכון תעריפי המים: "קיים פער ניכר בין עלות מחיר המים לבין מחירם הנוכחי. אי אפשר להשאיר את הדבר על כנו. העלתם תתבצע באופן מדורג".

■ במטרה להגביר את קצב הייצור של המים יועברו הכספים שנגבו מההיטל לטיפול בצורכי משק המים.

דחייה של הרפורמה במשק המים: "הרפורמה עדיין איננה בשלה לביצוע, ויש לבחון אותה, כמו למשל תעריף אחיד לכלל הצרכנים, מספר מדרגות החיוב לצרכן, תמיכה בתאגידים החלשים ומתן פתרון לרשויות שלא הצליחו עד כה להתאגד וכן היטלי פיתוח - קביעת היטל המשקף את עלויות הפיתוח והשארתו מחוץ לתעריף המוצע ברפורמה הקיימת".

"מי שממריד ומסית נגד החיסכון במים עלול להוליד את המשבר הבא. אותו פופוליזם הוביל פעם קודמת לא לבנות את מתקני ההתפלה ולכן נזקקנו להיטל הבצורת", אמר לנדאו. "הטיפול צריך להיות אחראי ואת זה נעשה. בשנתיים הקרובות לא ניחלץ מהמשבר. בכל מקרה נצטרך להעלות את התעריפים".

"מרבית המחלוקות, כאשר יהיו עם האוצר, ייושבו בדיון בין שותפים בממשלה, תוך הבטחה שהשכבות הנמוכות לא ייפגעו".

[הרשמה לניוזלטר סביבה]