מאבק האופנועים: 64 ח"כים תומכים בביטול רפורמת ענתבי

חברי כנסת מסיעות שונות מכינים בימים אלה 5 הצעות חוק שתכליתן קביעת תעריף ביטוח חובה מבוקר ונגיש לרוכבי הדו-גלגלי

תמיכה רחבה של 64 חברי כנסת במאבק החברתי למניעת הרפורמה בתעריפי הביטוח של הרכבים הדו-גלגליים. ח"כים שונים, ממספר סיעות בבית, מגישים בימים אלה חמש הצעות חוק שתכליתן קביעת תעריף מבוקר ונגיש לרוכבי הדו גלגלי, תוך הבנה בצורך בכלי רכב אלו.

הצעות החוק מתמקדות במספר נושאים. בראש ובראשונה, בהעברת ביטוח החובה לכל סוגי כלי הרכב מחברות הביטוח לביטוח לאומי. כידוע, ביטוח חובה הינו סוציאלי וכהגדרתו חובה. לטענת המטה, ראוי שיועבר לידי המדינה שתנהלו, תשלוט בהכנסותיו ותתעל את הכנסותיו על פי צרכי אזרחיה. לפי מטה המאבק, הכנסות חברות הביטוח העומדות על 6 מיליארד שקל משנת 2001 ו-700 מיליון לשנת 2009 (לאחר קיזוז הפסדי הפול) ראוי שיועברו לטובת כלל הציבור.

בנוסף, דורש מטה המאבק שיתקיים פיקוח ואישור של ועדת הכספים על החלטות המפקח על הביטוח, תוך התייעצות עם שר התחבורה, בכדי למנוע מצב בו המפקח לא יוכל להעלות התעריפים על דעתו בלבד.

הצעה נוספת דנה בקביעת מחיר מרבי לביטוח חובה לרכב דו גלגלי כנגזרת ממחיר ביטוח חובה לרכב מנועי.

הצעה נוספת היא שינוי חוק החצייה ליחס של 0%/100% בתאונות מעורבות. חוק החצייה כיום עומד על יחס פיצוי של 25/75 בתאונות מעורבות בין רכב פרטי לדו-גלגלי, על פי ההצעה החדשה, ולאור התפיסה כי נזקי הרוכב על הדו-גלגלי לעולם גדולים יותר בשל פגיעותו של הרוכב, ולאור העובדה כי על פי נתוני המשטרה ב-80% מהתאונות המעורבות האשמה היא ברכב, יש לשנות את היחס כאשר הפיצוי בתאונה מעורבת יחול על הרכב הפוגע בשיעור של 100%.

"פעילות מטה המאבק מתמקדת בשלב זה בכנסת, בהצעת החוק שהוגשה על-ידי חברי הכנסת יואל חסון, כרמל שאמה, יצחק וקנין ואחרים", אמר אליקו אלג'ם, יו"ר מטה המאבק. "לפי ההצעה, לא יתאפשר עוד למפקח על הביטוח להעלות תעריפים כראות עיניו, וכל שינוי בתעריפים יחויב באישור בועדת הכספים ובהתייעצות עם שר התחבורה. הצעת חוק זו נמצאת כרגע בהליכים לפטור מחובת הנחה בכנסת, ואנו משקיעים מאמצים גדולים בניסיון להגיע לקריאה טרומית בכנסת בהקדם. כמו כן, נמצאות הצעות חוק נוספות, המקבלות תמיכה רחבה מצד ח"כים רבים".