המשקיעים בהנפקת רציו הרוויחו 9,700% תוך פחות משנה

לקופת השותפות שמחזיקה 15% ברישיון רציו ים, הצמוד למאגר הגז תמר, יזרמו מעל 200 מיליון שקל ממימוש אופציות ■ בסוף שנת 2007 קופתה של רציו הייתה דלילה והכילה 3 מיליון שקל בלבד

בשקט בשקט עומדת שותפות החיפושים רציו להשלים גיוס הון מכובד. לגיוס ההון הזה אין תשקיף ולא נבחרו לו חתמים, אבל לאחר שיושלם - הוא צפוי להעשיר את קופתה של השותפות הקטנה ביותר מ-200 מיליון שקל, שיאפשרו לה לפעול עוד שנים ארוכות בתחום חיפושי הנפט והגז.

בסוף שנת 2007 קופתה של רציו הייתה דלילה, והכילה 3 מיליון שקל בלבד. השותפות ביקשה להגדיל את האמצעים הכספיים שברשותה באמצעות הנפקת 12 מיליארד כתבי אופציה (סדרה 9) וגיוס 2.4 מיליון שקל. ההנפקה נחלה הצלחה חלקית, ורציו גייסה מיליון שקל בלבד תוך שהיא מנפיקה "רק" 5.1 מיליארד כתבי אופציה, כאשר הון השותפות המוגבלת היה מורכב באותה תקופה מ-155 מיליון יחידות השתתפות בלבד.

שנה לאחר מכן רציו נזקקה לכסף נוסף על-מנת להישאר בשיעור האחזקה שלה ברישיון רציו-ים, המצוי במבנה לויתן ומשיק לאזור בו ממוקמים רישיונות החיפושים של ישראמקו וקבוצת דלק. השותפות ביקשה לגייס 6 מיליון שקל, אולם באותה תקופה של טרום גילוי מאגרי הגז במאגר תמר, הביקושים היו נמוכים, ורובם הגיע מבעלי העניין הקיימים של רציו - משפחת רוטלוי, ישעיהו לנדאו, הגיאולוג של החברה, איתן אייזנברג, וכן בית ההשקעות הלמן אלדובי. רציו הצליחה לגייס רק 755 אלף שקל, וכתוצאה מכישלון הגיוס נאלצה לרדת בשיעור האחזקה שלה ברציו ים מ-25% ל-15%.

ואז הגיעה התגלית בתמר

חודש לאחר ההנפקה נערך קידוח תמר, שהוכרז כתגלית גז. מלבד הזינוק בניירות הערך של השותפויות השותפות בקידוח (ישראמקו, קבוצת דלק) החל לפתע השוק לגלות עניין מחודש ברציו, לה כאמור רישיונות בשטח סמוך למאגר. "כשלקחנו את רישיון רציו-ים, זה היה בעצם פורוורד על תמר", אומר ליגד רוטלוי, יו"ר דירקטוריון רציו. "היה ברור שאם יימצא גז בתמר, ערכו של שטח הרישיון שלנו יעלה בצורה דרמטית, והיום התכנון הזה התברר כנכון". ככל שהתקדמה השנה ומאגר הגז בתמר הפך לגדול וודאי יותר, נסקה יחידת ההשתתפות של רציו, וגם האופציות שהונפקו, שבינתיים הוצמדו לשער היציג של הדולר, נכנסו לתוך הכסף תוך עלייה של מאות אחוזים.

וכך, אותם 755 אלף השקלים אותם גייסה רציו לפני שנה, שווים היום בשוק 73 מיליון שקל, ובמונחי תשואה מדובר בכ-9,700% - כנראה התשואה הגבוהה ביותר שנרשמה אי פעם בהנפקה בישראל לאחר שנה. לשם ההמחשה, אילו אדם רגיל מן היישוב היה מזמין ני"ע של השותפות בהשקעה של 1000 שקל, היו בידיו כיום 97 אלף שקל.

91 מיליון שקל ממימוש האופציות

מעבר להזדמנות הנדירה שצצה עם גילוי מאגר תמר, סך כמות כתבי האופציה שהיו במחזור לאחר שתי ההנפקות עמדה על 5.92 מיליארד, ובהנחה שכולן ימומשו עד אמצע חודש דצמבר, מועד הפקיעה של האופציות - תסריט שהיה נראה בגדר נס בסוף שנת 2007 - ייכנסו לקופת רציו מעל ל-200 מיליון שקל.

אמש פרסמה רציו את הדו"ח הרבעוני שלה, וממנו עולה כי מתחילת השנה נכנסו לקופתה 91 מיליון שקל כתוצאה ממימוש האופציות, וזאת עוד לפני שהתקבלו תוצאות הסקר הסיסמי שנערך בימים אלה בשטח הרישיון.

חלקה של רציו בעלות הסקר הסיסמי עומדת על 2.25 מיליון דולר, ואת יתרת המימון מספקות השותפות, חברת נובל אנרג'י, דלק קידוחים ואבנר. "איסוף הנתונים יימשך עוד חודש, ולאחר מכן חברת נובל תעבד את הנתונים, כאשר תוצאות הסקר צפויות להתפרסם במהלך הרבעון השני. אם תוצאות הסקר יצביעו על כך שיש הצדקה לקידוח, הוא יתבצע כפי הנראה בסוף שנת 2010, כשעלותו הכוללת מוערכת בכ-100 מיליון דולר", אומר רוטלוי.

עם יתרת מזומנים גבוהה תוכל רציו להשתתף בחלקה במימון הקידוחים, ובינתיים היא משקיעה את הכסף שמתקבל בפיקדונות דולריים, איגרות חוב וגם במניות בשיעור נמוך.