דו"ח שלילי של מעלות על הנדל"ן: "הצפי קדימה נותר קודר"

הדו"ח, שהגיע לידי "גלובס", מצנן את ההתלהבות המחודשת בענף החבוט, בדגש על הנדל"ן המניב ■ במעלות מעריכים כי תהליך ירידת ערך הנכסים "טרם הגיע לסיום" ■ מתים מהלכים בשוק הנדל"ן / דרור מרמור - דעה

איך שהדברים נראים כרגע, ענף הנדל"ן מסיים או-טו-טו את אחת השנים הטובות ביותר שידע אי-פעם - לפחות מבחינת העוסקים בענף. מחירי הדירות קפצו, מניות הנדל"ן נסקו, בימים האחרונים אפילו גיוסי ההון של הנדל"ניסטים בבורסה חזרו, והענף הכי מוקצה אשתקד הפך ללהיט הכי חם בשוק.

אך לא הכל ורוד. גם בהינתן שהאופטימיות הנוכחית נשארת, קשה לראות כיצד עשרות חברות נדל"ן מתאוששות מהמשבר שהכה את השווקים השונים. וכשיותר ויותר חברות נדל"ן ייקלעו לצרות, אין שום ספק שזה ישפיע על הסנטימנט בענף כולו. השוק כעת מתנהל באנומליה מוחלטת. בחוץ חגיגות ובתוך הבית - במרבית החברות עצמן - ישנה עדיין פאניקה מוחלטת. אותן חברות יודעות שגם אם ההתאוששות אכן הגיעה, וגם אם העולם כולו עובר כעת ממיתון לצמיחה (U או V), מבחינתן זה קורה מאוחר מדי.

ל"גלובס" נודע כי חברת S&P מעלות תוציא מחר (ד') דו"ח למשקיעים, בו גם היא מנסה לצנן את ההתלהבות המחודשת בענף החבוט, בדגש על הנדל"ן המניב.

"על אף התגברות הסימנים החיוביים בחלק מהנתונים המאקרו כלכליים ובשערי המניות, הצפי קדימה נותר קודר", כותבים ב- S&P מעלות, בדו"ח שהגיע לידי "גלובס". במעלות מעריכים, כי תהליך ירידת ערך הנכסים "טרם הגיע לכדי סיום". זאת, על רקע אפשרות לירידה בדמי השכירות וגידול בשיעורי ההיוון, "דבר שעשוי לדרוש חיזוק הביטחונות, תוך הקטנת הגמישות הפיננסית של החברות". לרוע המזל, מציינים במעלות, החברות שמגייסות כיום חוב או מניות הן לא אלה שבאמת זקוקות נואשות למזומנים.

חשוב להבין שגם בארץ, שוק המגורים המקומי איננו חזות הכול. יתרה מכך, מאחר וחברות רבות פועלות בכל הענפים במקביל, לא מן הנמנע שחוזקה בשוק המגורים לא תציל אותן מהמכה האנושה שהן יחטפו בשווקים האחרים.

שכר הדירה ירד ביותר מ-20%

בשוק המשרדים המקומי המשבר ניכר היטב. על פי מעלות, בשוק המשרדים באזור תל אביב ירד שכר הדירה ביותר מ-20% במהלך השנה האחרונה. במקביל, אומרים במעלות, בשוק המסחרי צריך להפסיק להסתכל רק על אחוזי התפוסה הגבוהים ואפילו על שכר הדירה למ"ר שנותר יציב. העובדה שנרשמה בחודשים האחרונים ירידה בפדיון החנויות, בשיעור 5%-10%, תיצור לחץ על המשכירים ותוביל לירידה בהכנסות הקניונים.

אנחנו נמצאים כעת בתקופת הביניים. מכיוון שחגיגת הנדל"ן הראשית היתה פה ב-2006 וב-2007, אז גויסו הכספים בהיקפים אדירים, עוד לא הגענו ליום התשלום שיעמיד את החברות עם הפנים לקיר. לכן, בינתיים, מסתובבים בינינו עשרות "מתים מהלכים". הם כבר התנגשו בקרחון (במעלות מציבים ל-75% מהחברות המדורגות תחזית שלילית), אבל עדיין לא הפנמנו שהן בקרוב ישקעו. הראשונים שיבינו שאין שום אופציה אחרת, יוכלו לכל הפחות לעלות על סירות ההצלה, בניסיון למזער ככל הניתן את הנזקים.