שטייניץ: "מס הבצורת כואב, אך הולם את מצב החירום שלנו"

(עדכון) - שר האוצר: "ה-OECD אינו תורה מסיני - האחריות הכלכלית היא עלי" ■ אתמול נחשפה ב"גלובס" ביקורת קשה של ה-OECD על התנהלות בנק ישראל

בעקבות חשיפת "גלובס" אמש אודות דברי ארגון ה-OECD על התערבות בנק ישראל בשער הדולר, שר האוצר יובל שטייניץ נאלץ להתייחס לתהליך ההצטרפות לארגון ואמר כי "יש תאריך יעד לרבעון הראשון של 2010. כך נקבע עם מזכ''ל הארגון ואנו מבצעים את התהליכים בדריכות על מנת לעמוד בתאריך היעד. אני שמח לבשר כי מזכ"ל הארגון גם נענה להזמנתי לבקר בארץ בחודש ינואר הקרוב, לקראת סוף התהליך, וזו הצהרת כוונות לגבי רצינותו להצטרפות ישראל לארגון. אנו מקווים לעמוד בלוח הזמנים ולגמור את כל השימועים בוועדות".

הדברים נאמרו בסקירה כלכלית שנתן היום (ד') לחברי ועדת הכספים של הכנסת.

"הנגיד פישר ושר החינוך סער הציגו את ישראל אתמול בשימוע שנערך ולפי מה ששמענו זה הצליח. זה יכול להיות חודש קודם או חודש אחר כך. נותרו עוד כמה שימועים בנושא חקלאות, טיפול בפסולת ומניעת מתן שוחד", אמר שטייניץ.

עם זאת, ציין שטייניץ כי "ה-OECD אינו תורה מסיני, והאחריות על המדיניות הכלכלית היא עלי. חשוב לשמוע אותם, אבל דבריהם אינם קדושים. כל הסיפור בארגון הוא שמדובר בדיאלוג והם ממליצים. אנחנו לא חייבים לקבל הכל וגם מדינות אחרות לא מקבלות הכל".

"אני שמח שאנו יוצאים מהר וטוב מכולם מהמשבר אך אני חושב שהמשקל של הממשלה הוא הרבה יותר קטן ממה שנראה. אני מניח שכאשר יהיה 'ברוח' יגידו שהממשלה גם פחות חשובה והבעיה היא בסין", אמר ח"כ חיים אורון ממרצ.

אורון הציג מחקר של מחלקת מחקר הכנסת על תקציבים דו-שנתיים לפיו המקום היחיד שבו הצליחו היה בחריין. "אני מקווה שלא אימצנו מדינה אוטוקרטית מוסלמית כמודל חדש", אמר אורון באירוניה לשר האוצר. אורון גם ציטט את דו''ח של ה-OECD ואמר כי "זה כאילו אני כתבתי אותו. כתוב שאין מקום להפחתת מסים נוספת, כמו שאני אומר, ולבטל את מע''מ פירות וירקות שאין לי התנגדות עקרונית וגם הגדלת ההוצאה לצרכים חברתיים". עוד תקף אורון את שטייניץ ואמר כי "יש לנו בעיה של עוני בקרב אנשים עובדים ואתה בא עם קיצוץ רוחבי".

יו''ר הועדה, משה גפני מיהדות התורה, קרא לשטייניץ להתפשר בשני נושאים עקרוניים העומדים על סדר יום הציבורי: ביטול היטל הבצורת והגדלת הביטוח על האופנוענים: "יכול להיות שאנו צודקים אבל צריכים להתפשר. צריכים לבחון את הנושאים הללו מחדש. הדרך הקשוחה לא מתאימה. תרגיע את הפקידים שלך בשוק המים והביטוח. הם אנשי מקצוע וצריכים להיות קשוחים אבל אתה פוליטיקאי ואתה צריך להיות פשרן".

"אנו עושים עבודה מאוד מקיפה על תקציב הדו-שנתי. זה שאנו הראשונים במערב לא מפחיד אותי. יש שינויי קונספציות ושבירת דוגמות. אני הקמתי מועצת חכמים בו משתתפים 20 פרופסורים לכלכלה, כולל בכירי בנק ישראל. יש לכל דבר פלוסים ומינוסים. היה מפתיע לשמוע כי הרוב המוחלט תמכו בצורה בלתי-מסויגת מהתקציב הדו-שנתי. היתרונות עולים הרבה על החסרונות", השיב שטייניץ. "גם אני הרגשתי אי נוחות עם הקיצוץ ואני לא מאושר ממנו, אך זה לא קשור לתקציב דו-שנתי כי גם בשנים עברו, כאשר לא היה דו-שנתי, היו קיצוצים רוחביים ואפילו כמה", אמר שטייניץ.

"אי אפשר להגיע עם המים למצב של יום יש יום אין - כמו בקפריסין"

עוד הוסיף שטייניץ כי "לגבי האופנועים - אנו בודקים הקלה מסוימת מול משרד המשפטים אך באופן כללי אני מגבה את אגף שוק ההון". לגבי מצב הבצורת אמר שטייניץ: "זה מס כואב אך הולם את מצב החירום שלנו. אי אפשר להגיע למצב של יום יש מים ויום אין, כמו בקפריסין. ההיטל הזה הביא לצמצום משמעותי אז אני מציע שלא נפעל לפי שיקולים של פופולאריות. זה לא נכון להקפיא".

"ההשערות הן כי ברבעון השלישי הצמיחה כבר עברה את שיעור ה-1%"

"השבוע קיבלנו עוד כמה אינדיקציות חיוביות מטעם גופים בינלאומיים, שהחשובה ביותר ביניהן היתה החלטת חברת פיץ' לאשרר לנו את דירוג האשראי. הם כתבו מפורשות שהתחלנו בתהליך התאוששות חזק יותר מכולם".

"ברקליס הגדיר אותנו כמקרה של 'ההתאוששות הטובה בעולם'", המשיך שטייניץ. "לא שינינו את התחזית שלנו לגבי 2010 - היא עדיין 1.5%. ההשערות הן כי ברבעון השלישי הצמיחה כבר עברה את שיעור ה-1%, ואני מקווה שברבעון הרביעי נהיה עם צמיחה גבוהה יותר. אך שוב אני מדגיש: אנחנו בתחילת התאוששות - אך המשבר עדיין לא מאחורינו".