עידן עופר לעובדי צים: "חבל הצלה יכול להינתן רק פעם אחת"

בעל השליטה בצים רמז על ארגון מחדש וכתב: "העתיד של צים נמצא בידיים שלכם" ■ "ספנות הייתה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה האישית של אבי, סמי, מאז שהתחיל את הקריירה שלו כנער שליחויות בסוכנות שילוח ימי

"למרות האמון שיש לנו בצים, היו ימים שבהם חשבנו שזה יהיה בלתי אפשרי" - כך כתב עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל ויו"ר צים, במכתב שנשלח אל 3,000 עובדי צים, ובו פרט את המאמצים שהביאו לחתימה על הסדר החוב בחברה.

"צים היא כלל לא 'עוד חברה' בפורטפוליו ההשקעות שלנו", כותב עופר במכתב שהגיע לידי "גלובס". "ספנות הייתה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה האישית של אבי, סמי, מאז שהתחיל את הקריירה שלו כנער שליחויות בסוכנות שילוח ימי, דרך התגייסותו הוולונטרית לצי הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה, ועד שירותו בחיל הים הישראלי במהלך מלחמת השחרור. צים היא התגשמות של חלום, ובאופן טבעי עשינו כל שביכולתנו כדי להגן על החברה".

לדברי עופר, סדרה של אירועים "כמעט הרסה את צים", ובהם המשבר הכלכלי, התחייבויות שצים לקחה על עצמה, ותנאים מסחריים מאוד לא אופטימאליים בשוק. לדבריו, החברה לישראל ומשפחת עופר השקיעו סכומים "חסרי תקדים" בעקבות המשבר הזה, והבהיר שהשקעה כזו לא תחזור על עצמה: "חבל הצלה יכול להינתן רק פעם אחת. זה לא יכול לקרות שוב, וזה חשוב שתזכרו את זה".

"מקסימום מאמץ"

עופר מבהיר לעובדים שבעלי החברה עשו הכל כדי לשמור על מקום עבודתם, וכעת זה התור של העובדים להצטרף למאמץ המשותף: "לכן אני מבקש מכם לעשות מקסימום מאמצים כדי לשפר את הפעילות של צים ואת יכולותיה המסחריים. העתיד של צים נמצא בידיים שלכם, ויש לכם את היכולת לסובב את פני הדברים ולהרים את צים מעל פני השרטון".

בין ערימת המלל והפאתוס שכותב עופר לעובדים, חבויה המילה הכל כך מרתיעה: "ארגון מחדש". וכך הוא כותב: "הדברים מחייבים עבודה קשה וארגון מחדש מכוון תוצאות. על כולנו לנהוג בנחישות כדי שנוכל להתמודד עם התחרות הבינלאומית והנוקשה, ועם ההתחייבויות הפיננסיות שמחיבות את החברה לתוכנית עבודה שאפתנית, אך יחד עם זאת בת-ביצוע".

מי שחשב כי רכישת האניות המאסיבית שביצעה צים לפני המשבר תביא למסקנה כי החברה צריכה לשמור על מדיניות מרוסנת יותר, צפוי להתבדות. עופר כותב לעובדים במילים האלה: "צים חייבת להפוך את עצמה בתוך תקופה קצרה מחברה בינונית, לחברה ממחלקה ראשונה".

במה זה כרוך? "המשמעות היא שינויים דרמטיים, לרבות יותר מחויבות לעבודה קשה ושיתוף פעולה צמוד יותר. "אנו חייבים להשיג תוצאות מדהימות, לקוחות חדשים, וייעול של תהליכי העבודה".

עופר החמיא מאוד למנכ"ל צים, רפי דניאלי, וכתב כי הוא "הציל את צים מפני נפילה לתהום". עכשיו, אחרי שהסדר החוב הושג בהנהגתו של דניאלי, כותב עופר: "ההפלגה החדשה יוצאת לדרך".