אילן בן-דב: "קיבלתי 64 אלף פרחים כתומים עם כניסתי לפרטנר"

בעל השליטה בפרטנר התכוון ל-64 אלף המנויים החדשים של החברה ברבעון השלישי ■ ניתוח הדו"חות חושף שתי בעיות במנועי הצמיחה: עליות כניסה גבוהות מהצפוי לאינטרנט והטלפוניה הקווית, וקיפאון בהכנסות משירותי תוכן

"קיבלתי 64 אלף פרחים כתומים לרגל כניסתי, לא יכולתי לקבל מתנה טובה מזו", אמר אילן בן דב, יו"ר דירקטוריון פרטנר ובעל השליטה בחברה, עם פרסום דו"חות החברה לרבעון השלישי. 64 אלף הפרחים הם, כמובן, 64 אלף המנויים החדשים של החברה. בן דב הוא כנראה היחיד שמרוצה כל כך מהדו"חות, כי בכל הפרמטרים המרכזיים הם חושפים ירידה חדה בביצועים, אבל בשיחה עם "גלובס" הוא מתעקש על ההישג של פרטנר: החברה הצליחה לגייס בשני הרבעונים האחרונים מעל ל-100 אלף מנויים, לעומת פלאפון שגייסה רק חצי מכך, למרות הרשת החדשה שהשיקה ותלתה בה תקוות. "הלקוחות מצטרפים בזכות חוזק המותג של החברה והחדשנות שלה", חזר ואמר. אבל עם כל הכבוד לאופטימיות שמפגין בן דב, בשוק שאחוז החדירה אליו הוא 127% ומספר המנויים גדול ב-2 מיליון ממספר תושבי המדינה, הדבר החשוב באמת הוא לא מספר המנויים, אלא ההכנסות והרווחיות.

עולם התוכן של פרטנר הצטמצם

בן דב גם לא מתרגש מכך שפרטנר הוציאה הרבה יותר כסף על אספקת שירותי אינטרנט (ISP) מכפי שחזתה בתחילת השנה - 41 מיליון שקל לעומת 25 מיליון שקל מתוכננים. "קל מאוד לבוא ולטעון נגד זה שלכאורה חרגה החברה ב-16 מיליון שקל מההוצאה המתוכננת, אבל חברה שהרווח התפעולי שלה, פחות הפחתות ומסים (EBITDA), עומד על יותר מ-2 מיליארד שקל, יכולה לחרוג במקצת כאשר מדובר ביצירת משהו חדש, בכניסה לתחומים חדשים". דבר אחד ברור - שוק הסלולר בנוי על מומנטום, והמומנט כבר אינו של פרטנר, אלא של פלאפון ושל סלקום, גם אם בעוצמה נמוכה יותר.

פרטנר היא עדיין חברה שביצועיה טובים - היא חילקה דיבידנד בסך 300 מיליון שקל ברבעון השלישי, היא רווחית ופורחת, אך בשנה האחרונה, אחרי עשור של צמיחה מהירה, מרחפת מעליה עננה קלה. יש להניח שגם כניסתו של בעל בית חדש, בעקבות מכירת השליטה בחברה, הסיחה קצת את הדעת.

נתון אחד בדו"חות הרבעון האחרונים של פרטנר - הירידה בהכנסות מתוכן - מעלה שאלה מרכזית: האם האסטרטגיה של פרטנר מוכיחה את עצמה?

פרטנר הלכה ב-2009 בשני נתיבים בולטים: היא נכנסה לתחום האינטרנט והטלפוניה הקווית, והיא השיגה גם דריסת רגל בתחום המדיה, באמצעות השקת האתר "אורנג' טיים", מעין חנות וירטואלית שניתן להוריד ממנה בתשלום סרטוני וידאו וסרטים למחשבים האישיים. שני המהלכים האלה היו אמורים להיות מנועי הצמיחה המרכזיים של החברה, והם שאמורים היו לשמור על יתרונה של פרטנר מול מתחרותיה. בינתיים, הם מתבררים כמנועים חלשים מדי.

פרטנר בלטה תמיד בכל הקשור להכנסות מתוכן. מבחינתה, זה היהלום שבכתר, אבל ברבעון השלישי חל שינוי בשוק הסלולר - פרטנר לא הצליחה לגדול ורשמה הכנסות של 128 מיליון שקל מתוכן (ללא SMS), כמו ברבעון המקביל אשתקד. וזאת למרות אתר אורנג' טיים, שהיה אמור להיות הכלי המנצח. בפרטנר טוענים שמדובר בהשקעה שתניב פירות בעתיד. עם זאת, לאור העובדה שמספר המנויים לטלפונים מדור שלישי רק גדל והולך והשירותים מתייקרים, אפשר היה לצפות שפרטנר תרוויח יותר. עובדה, סלקום ופלאפון צומחות, וצומחות יפה, בהכנסות מתוכן. האם ההימור של פרטנר על תחום צר כמו תוכן וידאו למחשב היה הימור טוב? בישראל תפיסת הזמן שונה, והשוק אינו סלחן למהלכים שאינם מניבים תוצאות מיידיות.

בפרטנר לא מפרסמים עדיין נתונים על הפעילות בתחום הטלפוניה הקווית ואספקת האינטרנט, אך על פי הערכות יש לחברה כ-40 אלף מנויים מפעילות זו. בחברה הצהירו שנוסף על השקעה מוקדמת בסך עשרות מיליונים, שמרביתה בוצעה ב-2008, תוציא פרטנר 25 מיליון שקל מדי רבעון על הפעילות בתחום זה. ברבעון האחרון גדלה ההוצאה ל-41 מיליון שקל, ואין לדעת מה יהיה היקף ההוצאות ברבעון הרביעי. בן דב ודאי ייאלץ להתמודד עם שאלת החשיבות של המערכת התפעולית הזאת בשנה הבאה, במיוחד לאור ההתלבטות אם לקנות את 012 סמייל ולהרחיב את עסקי האינטרנט.

הפער מצטמצם

בהשוואה בין פרטנר לפלאפון, שרשמה ברבעון האחרון שיפורים בכל פרטמטר כמעט, בולטים כמה נתונים. ראשית, מבחינת ההכנסות משירותי סלולר, ירדה פרטנר ב-4.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, וזאת לעומת עלייה של 6.5% (67.5 מיליון שקל) בהכנסות פלאפון. בסעיף ההכנסה הממוצעת למנוי ARPU)), בפרטנר חלה ירידה של 14 שקל בהשוואה לרבעון המקביל. בפלאפון, לעומת זאת, חלה עלייה של 7 שקלים. לפני שנה, נתוני פרטנר היו גבוהים מאלה של פלאפון ב-36 שקל, והרבעון הזה, הפער הצטמצם ל-15 שקל.

נתון מפתיע נוסף, שהושפע מהירידה בהכנסות משירותי נדידה, נמצא בסעיף ה-MOU (דקות השימוש החודשיות). בפרטנר היתה ירידה של 7 דקות הרבעון, לעומת עלייה של 9 דקות בתוצאות פלאפון. בעוד בפרטנר חל גידול של 5 דקות בלבד לעומת הרבעון הקודם, בפלאפון היה גידול של 10 דקות.

בסעיף EBITDA, בפרטנר דיווחו על ירידה של 70 מיליון שקל (10.9%-) בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד. בפלאפון, לעומת זאת, עלו ב-49 מיליון שקל (עלייה של 11.4%). אבל אם למרות הנתונים האלה בן דב רואה פרחים מול העיניים, דיינו.