כלל פיננסים: "אין לטבע מתחרה לתרופה לטיפול באולקוס"

עפ"י גל רייטר, אנליסטית מבית ההשקעות, למרות שלטבע אין בלעדיות בשיווק התרופה - אין כרגע חברה גנרית אחרת שמנסה לתקוף את הפטנט, כך שאם טבע תחליט להשיק את התרופה היא תהיה החברה היחידה בשוק.

טבע קיבלה את אישור ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקני, בנוגע לתרופת ה-Prevacid, שמיוצרת במקור על-ידי Takeda, ומכירותיה השנתיות בארה"ב, בשנה שהסתיימה ביוני, התקרבו ל-3 מיליארד דולר.

טבע תשיק את התרופה המיועדת לטיפול באולקוס בשני מינונים, 15 מ"ג ו-30 מ"ג, והשקת התרופה מתבצעת החל מהיום. טבע ניסתה לאתגר את תקפות הפטנט של התרופה בעבר, אך ללא הצלחה, והיא משיקה אותה כעת עם פקיעת הפטנט.

לדברי גל רייטר, אנליסטית בית ההשקעות כלל פיננסים, אם אין בלעדיות התרומה לרווח אינה משמעותית, אך במקרה הנוכחי, מפת התחרות עדיין לא ברורה. להערכתה יהיו בשוק 2-4 מתחרות גנריות, ומכיוון שמדובר בתרופה גדולה תיתכן "הפתעה חיובית" בתרומה לרווח.

במקביל זכתה טבע בפסיקה חיובית לגבי תרופת ה-Prevacid Solutab שמטפלת בצרבות, ומכירותיה השנתיות בארה"ב מגיעות לכ-500 אלף דולר. בית המשפט בדלאוור קבע כי טבע אינה מפרה את הפטנט של Takeda. בשלב זה טבע עדיין לא משיקה את התרופה והיא שוקלת את צעדיה בנושא.

לדברי רייטר, התקופה בת 30 החודשים שלפי החוק לטבע אסור להשיק במהלכם את גרסתה הגנרית, כבר הסתיימו. היא מציינת שלטבע אין בלעדיות בשיווק התרופה - אולם אין כרגע חברה גנרית אחרת שמנסה לתקוף את הפטנט, כך שאם טבע תחליט להשיק את התרופה היא תהיה החברה היחידה בשוק.

טבע, בניהולו של שלמה ינאי, נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 46.5 מיליארד דולר.