פשרה על ביטוחי האופנועים? תלוי את מי שואלים

(עדכון) על פי הצעת האוצר תעריף הביטוח יוזל ב-20% ■ יו"ר ועדת הכלכלה אקוניס ויו"ר ועדת הכספים גפני מסרו כי "בהצעת האוצר אין כל חדש" ■ האוצר: "האופנוענים התאהבו במאבק" ■ מטה המאבק: "תרגיל תקשורתי"

תעריפי ביטוח החובה לרכבים דו-גלגליים יתייקרו ביום ראשון אך למי שיבחר להגדיל את ההשתתפות העצמית שלו בגין כאב וסבל כתוצאה מתאונה, התעריפים יתייקרו בשיעור נמוך יותר כך שיקבלו הנחה ביחס לתעריף החדש, ואף עבור נהגים רבים שיבחרו באופציה זו הם גם יוזלו ביחס לתעריף הקיים כיום (לפני ההתייקרות).

באוצר ציינו היום כי פרמיות הביטוח חובה החדשות של הרכבים הדו-גלגליים ייכנסו לתוקף ביום ראשון כמתוכנן, ה-15 לחודש. ואולם, בפוליסות בהן נהג הרכב הדו-גלגלי יסכים להשתתפות עצמית מוגדלת, התעריף יוזל ב-20% ביחס לתעריף החדש.

לדברי האוצר, זו ההסכמה אליה הגיעו שר האוצר יובל שטייניץ וסגן שר האוצר יצחק כהן עם יו"ר ועדת הכספים בכנסת, משה גפני, ויו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס.

מדובר על הגדלת ההשתתפות בגין מרכיב הפיצוי הנקרא כאב וסבל, אך לא בגין רכיבי הפיצוי אובדן השתכרות והוצאות רפואיות. במסגרת ההבנות בין האוצר לכנסת, ההשתתפות העצמית האמורה תוגדל משמעותית ל-25 אלף שקל. זאת, רק אם קורה מקרה ביטוחי - כלומר תאונה. לאור זאת, מי שירכוש את הביטוח עם ההשתתפות העצמית המוגדלת יזכה להנחה של ה-20% מהתעריפים החדשים שהיא הנחה של כ-9% מהתעריפים הקודמים, קודם לייקור, בביטוחי החובה לרכבים אלו.

כך למשל, סטודנט בן 25 ללא עבירות תנועה חמורות ועם תאונה אחת בשלוש שנות ותק, עם אופנוע עד 50 סמ"ק, שייבחר באופציה של השתתפות עצמית ישלם 9% פחות ממה שהוא משלם כיום.

מטעמם של אקוניס וגפני יצאה תגובה תקיפה המנוגדת 180 מעלות לדברי האוצר ואומרת כי "בהצעת האוצר שפורסמה היום אין כל חדש מהצעתם מלפני חודשיים. ההצעה אינה מקובלת על ראשי הוועדות ולא על דעתם".

בנוגע למטה מאבק האופנוענים, מהאוצר נמסר כי הם מצרים על כך שהאופנוענים ניתקו בשלב מסוים מגע וביטלו ברגע האחרון פגישות. "הם התאהבו במאבק ולא חיפשו פתרונות". עוד נמסר כי האופנוענים לא היו מעוניינים להידבר.

מטה המאבק נגד הרפורמה מסר בתגובה: "מדובר בתרגיל תקשורתי נקודה. לא פשרה ולא נסיגה בעמדת האוצר. קיימת "נכונות" לאפשר לנו לרכוש ביטוח עם כיסוי מופחת, בתמורה לפרמיה מופחתת - שעדיין תעשיר את חברות הביטוח אף יותר מאשר היום , ועדיין תהיה אסטרונומית עבור ציבור הרוכבים. מאבק דו גלגלי לתעריפי ביטוח חובה הוגנים נמשך ללא הרפיה וללא הפוגה".