גורמים בוועדה לאיתור היועמ"ש: "תיאודור אור פוסל כל מועמד שאינו שלו"

חברים בוועדה לאיתור היועמ"ש, שנקלעה למבוי סתום, מטיחים האשמות קשות ביו"ר הוועדה, השופט אור: "הוא רוצה למנות מועמדים שמאמינים בדרכו, של שופטי העליון ושל הממסד" ■ אור בתגובה: "מדובר בדברי הבל"

בימים האחרונים נחשפה בתקשורת מחלוקת קשה בין חברי הוועדה לאיתור היועץ המשפטי לממשלה (השופט תיאודור אור, ח"כ יריב לוין, עורכי הדין משה ניסים ואייל רוזובסקי ופרופ' אייל בנבנישתי) סביב אי-יכולתם להגיע להסכמה בנוגע למועמדים המוצעים לתפקיד.

על-פי הפרסומים, שר המשפטים לשעבר משה ניסים וח"כ יריב לוין עמדו בלב-לבה של המחלוקת, עקב "התעקשותם" כביכול על מועמדותם של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, נעם סולברג, ושל עו"ד יהודה וינשטיין, מפרקליטיו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. עוד נטען כי הם "מטרפדים" כל אפשרות להציע מועמדים אחרים מלבדם. השניים, כך נטען, מונעים משיקולים פוליטיים ולא ענייניים.

לאחר 3 ימים של פרסומים דומים החליט ניסים, שמשמש כנציג הממשלה בוועדה, לשים קץ להשתלחות בו. שלשום (א') שיגר ניסים מכתב בן 4 עמודים ליו"ר הוועדה, שופט העליון בדימוס, תיאודור אור, בו הלין בפניו הפרסומים ועל כך שכיו"ר הוועדה לא עשה אור דבר כדי להזימם.

חברי הוועדה לאיתור יועץ משפטי לממשלה / צלם: מץ 76

מאוכזבים מאור

את המכתב, שחלקים ממנו הגיעו לידי "גלובס", פתח ניסים בהבעת אכזבה מדרך התנהלותו של אור. בין היתר ציין הוא כי ציפה כי השופט אור, כיו"ר הוועדה, יגן על כבודו של חבר הוועדה ויכחיש את הפרסומים שהופיעו בעיתון בשמו של אחד מחברי הוועדה. "המתנתי 3 ימים, אך הסילופים חוזרים ונשנים מדי יום, ולפיכך אמרתי אכתוב את מכתבי זה", כתב.

במכתב מפרט ניסים את הנסיבות שהובילו אותו להסכים למינוי כחבר וועדה, ובעיקר אמונתו כי צריך להבטיח כי היועמ"ש הבא יתנשא מעל "פוליטיקניות", שיהיה עצמאי, בעל חוט שדרה, שלא שואף למצוא חן לא בעיני זה ולא בעיני זה, ושיהיה הראוי לעמוד בראש אכיפת החוק בישראל ולאייש משרה "שאין לה אח ורע בעולם כולו בעוצמתה ובהיקף סמכויותיה".

בקשר לטענה כי הוא מונע משיקולים פוליטיים ומשרת פוליטיקאים מציין ניסים במכתבו, כי הוא פרש מהפוליטיקה לפני 13 שנים, התנזר מכל פעילות פוליטית, ואף נמנע בשנים אלה מלהתבטא בנושאים פוליטיים. "לא היתה מעליי ולא קיבלתי מרות פוליטית כלשהי... הטענה כי אני משרת את הפוליטיקה מופרכת מיסודה ופוגעת", כתב.

ניסים ממשיך ומציין כי העובדה שהציע את עו"ד יהודה וינשטיין לתפקיד מפריכה יותר מכל את הטענה כי הוא מונע משיקולים פוליטיים, זאת משום שוינשטיין מוכר כנוטה לשמאל בזירה הפוליטית, וניסים עצמו היה איש ימין במהלך הקריירה הפוליטית שלו.

ניסים מציין גם את העובדה שווינשטיין, המועמד מטעמו, מקבל תמיכה רחבה משרי המשפטים לשעבר, דוד ליבאי ומשה בילין; מראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון; משופט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג; מנשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, השופטת הילה גרסטל; ומהפרופסורים קנת מן ואהרון אנקר - שאינם נמנים על מחנה הימין. עם תמיכה כזו, עדיין אפשר לפסול את וינשטיין כמועמד? עדיין אפשר לטעון שאני משרת את הפוליטיקה? שואל ניסים את אור.

פסילה אוטומטית

ניסים גם "רומז" במכתבו מי גורם לכך שהוועדה מצויה כיום במבוי סתום ואינה מסוגלת להציג בפני הממשלה 3 מועמדים מוסכמים לתפקיד. לטענתו, הוועדה נקלעה למצב הזה מכיוון שיש "מישהו שמתעקש על 3 מועמדים שהציג - ולא נותן ידו להכיר בכך שיהיה מועמד אחר שיעבור את תנאי הסף".

לטענת גורמים בוועדה, הרמז העבה של ניסים מכוון ישירות ליו"ר הוועדה. "המצב בוועדה של חוסר יכולת להגיש מועמדים בשלב זה כל-כולו נגרם בגלל היו"ר אור. הוא פוסל כל מועמד שאיננו המועמד שלו. אדם כמו וינשטיין, שהוא בעל שיעור קומה ויכולת בלתי מעורערים, נפסל רק בגלל התנגדות שלו. היו"ר רוצה למנות כאלה שמאמינים בדרך שלו ושל שופטי העליון והממסד בכלל, ואחר-כך מטילים את האשם לזה שהוועדה תקועה על משה ניסים ועל יריב לוין ואומרים שהם מונעים משיקולים פוליטיים".

בפגישה האחרונה, תוך ניסיון להציל את המצב, הציע היו"ר אור לפתוח את רשימת המועמדים ולהוסיף אליה מועמדים נוספים ל-11 הקיימים, כך שתהיה עליהם הסכמה של לפחות 4 מתוך 5 חברי הוועדה. כעת נראה כי גם הצעה זו תידחה בידי שאר חברי הוועדה.

"לחברי הוועדה יש תחושה של חוסר נעימות מול המועמדים הקיימים. זה כאילו נתלה להם שלט על המצח שאומר שהם לא ראויים או פסולים, וזה ממש לא כך. הם כולם אנשים משכמם ומעלה", אומר אחד מחברי הוועדה.

גורמים בוועדה מתארים סיטואציה שבה לכאורה נפסל אוטומטית כל מי שאינו מועמד מטעם היו"ר. "המועמדים של היו"ר היו: השופט משה גל, פרופ' דפנה ברק ארז, ועוה"ד שי ניצן וצבי אגמון. בסיבוב הראשון, כשהתחלנו לדון על המועמדים, הוא שלל את כל האחרים. כשלא היה נעים לו לשלול אוטומטית - היה אומר 'צריך לבדוק'. אבל כשדובר על הארבעה שלו - הם לגישתו הטובים ביותר, ואין בכלל על מה לדבר.

"היו"ר, אם יש לו תפקיד אחד בוועדה הזו - זה קודם כל למנוע את כל מי שאינו מועמד שלו. נגד וינשטיין הוא פועל באופן מיוחד, כי לוינשטיין יש סיכוי אמיתי להתמנות לתפקיד מכיוון שיש לו כבר 3 תומכים בוועדה. אז הוא חותר לעצור אותו".

מנגד, הטענות כי ניסים ולוין הם אלה שמעכבים את ההכרעות בוועדה עדיין לא שככו. וינשטיין, טוענים חלק מחברי הוועדה, מקורב לפוליטיקאים רבים, ולכן ההתעקשות עליו אינה מאפשרת את המשך הדיונים.

פגישה עם נתניהו

כיום ממשיכים חברי הוועדה ללכת בדרך ללא מוצא. הצבעה פורמלית עדיין לא התקיימה שם אף לא פעם אחת, אך משיחות שנערכו במהלך הישיבות האחרונות עולה כי רוב המועמדים לא עברו אפילו את משוכת שני הקולות - למעט וינשטיין, שזוכה לתמיכה מ-3 חברי וועדה: ח"כ לוין, עו"ד אייל רוזובסקי, שמשמש כנציג לשכת עורכי הדין בוועדה, וניסים.

כחלק מנהלי העבודה שלה נפגשה הוועדה לפני כשבועיים עם שר המשפטים יעקב נאמן, ואתמול (ב') נפגשו חבריה לראשונה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. לאחר הפגישה עם נתניהו התכנסו חברי הוועדה בניסיון נוסף להגיע להכרעה לגבי 3 המועמדים המומלצים, מהם אמורה הממשלה לבחור את היועץ המשפטי הבא.

עכשיו נותר לראות האם יתממשו הערכותיהם של חלק מחברי הוועדה, לפיהן גוברים הסיכויים לכך שהוועדה תפנה לממשלה ותודיע כי במצב שנוצר אין אפשרות להגיע להסכמות שיאפשרו המלצה על 3 מועמדים לתפקיד כנדרש.

משה ניסים מסר אתמול בתגובה: "לא ברור לי כיצד הגיע מכתבי לתקשורת. שלחתי אותו ליו"ר ולחברי הוועדה. לא דרשתי שם דבר, רק ציינתי את העובדות ואת פגיעתי מהפרסומים מהימים האחרונים. יש לי שיקול אחד בעבודה שלי בוועדה, והוא להוציא את הפירות הכי רצויים היום למדינה ישראל. יש לי דרישה שאני עומד עליה, וזה שהיועמ"ש הבא חייב להיות בקיא בדין הפלילי, כפי שנקבע בוועדת שמגר בעבר. היום, כשהפשיעה בישראל מגיעה למדדים בלתי אפשריים, אין יום ללא רצח, שוד, אלימות ושכרות - איך יכול לעמוד בראש אכיפת החוק בישראל אדם שלא יודע את המשפט הפלילי? זה שפרקליט המדינה בקיא בכך זה לא מספיק. ליועמ"ש צריך להיות שיקול-דעת עצמאי".

33

אור: "מדובר בדברי הבל"

יו"ר הוועדה, שופט העליון בדימוס תיאודור אור, מסר בתגובה: "מדובר בדברי הבל שאינם ראויים להתייחסות".

בתום ישיבה נוספת שנערכה אתמול (ב') בוועדה המקצועית-ציבורית להצעת מועמדים למשרת היועץ המשפטי לממשלה, מסרו כל חברי הוועדה הודעה משותפת, לפיה:

"הוועדה המקצועית-ציבורית להצעת מועמדים למשרת היועץ המשפטי לממשלה קיימה היום פגישה עם ראש הממשלה בלשכתו בירושלים. ראש הממשלה ביקש מהוועדה להגיע להסכמה ולהגיש לממשלה את המלצותיה בהקדם.

"לאחר הפגישה עם ראש הממשלה נתכנסה הוועדה לדיון שנקבע מראש ביחס למועמדים השונים לכהונת היועץ המשפטי לממשלה. במהלך הפגישה דובר על ניסיון להגיע להבנה בין כל חברי הוועדה, והמשך הדיון בנושא ייערך בישיבה נוספת שתתקיים השבוע.

"כמו כן, בישיבתה היום הביעה הוועדה פה-אחד צער על פרסומים בתקשורת המייחסים לחברי וועדה שיקולים לא ענייניים כאלה ואחרים.

"הוועדה הביעה צער על פרסום בעיתון 'הארץ' מיום 12/11/09, המייחס לחברי הוועדה משה נסים ויריב לוין שיקולים פוליטיים והטלת וטו מצידם. כן הביעה הוועדה צער על פרסומים שמייחסים ליו"ר הוועדה שיקולים לא ענייניים בניהולה. פרסומים מסוג זה עשו עוול הן לחברי הוועדה והן למועמדים למשרת היועץ המשפטי לממשלה.

"הוועדה מודיעה כי כל חברי הוועדה פועלים לפי מיטב מצפונם ותוך הפעלת שיקולים ענייניים, איש-איש לפי השקפתו".