נאמן: "אני שוקל לאפשר לשופטים לכפות בוררות על מתדיינים"

שר המשפטים: "שופטים אמרו לי שזה נוגד את זכות היסוד של אדם לנגישות לערכאות שיפוטיות, אבל אני חושב שעדיף לפגוע קצת בזכות אחת על מנת שהזכות להישמע ולקבל פסק דין בזמן סביר תגבר"

"אני שוקל לתת לשופטים אפשרות לכפות הליך בוררות על צדדים להליך משפטי" - כך חשף הערב (ב') שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, במהלך נאומו בכנס הבוררויות הבינלאומיות השני של ארגון ה-ICC.

למרות שדברי הפתיחה שנשא אוריאל לין, נשיא לשכות המסחר, בכנס עסקו בפיצול סמכויות היועמ"ש, וחרף הסערה הציבורית שהחלה היום סביב הודעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפיה תפקיד היועמ"ש לא יפוצל - נמנע נאמן במופגן מלהתייחס לנושא והתמקד בנושא הבוררות.

"חלק מהשופטים אמרו לי שזה נוגד את זכות היסוד של אדם להליך משפטי ולנגישות לערכאות שיפוטיות", אמר ביחס ליוזמה שהעלה לחייב מתדיינים לפנות לבוררות, "אבל אני חושב שעדיף לפגוע קצת בזכות אחת על מנת שהזכות להישמע ולקבל פסק דין בזמן סביר תגבר".

נאמן העיד על עצמו כי הוא "חסיד" של הליך הבוררות ומנה את כל יתרונות ההליך. לדבריו, "אפשר לנהל את הבוררות מיום ליום, הבורר משוחרר מסדרי הדין ואפילו מהדין המהותי בהסכמה, ובמקרים רבים - לאחר שניתן פסק הבורר והלחץ יורד - הצדדים יכולים להמשיך לעסוק עסקים ביחד. ברוב המקרים הליך הבוררות מביא ליכולת הידברות של הצדדים גם לאחר שהסכסוך המשפטי פרץ".

בהמשך דבריו המליץ נאמן לבוררים פוטנציאליים מניסיונו האישי כיצד כדאי לנהל את ההליך: "אני מאוד ממליץ לנהל בוררות מיום ליום בלי התחכמויות, לאפשר לצדדים לטעון את עיקרי הטיעון שלהם - אך לא לאפשר להם לגלוש לימים ואוקיינוסים רחוקים, ולא לאפשר טיעונים משפטיים סבוכים".

את חשיבות הבוררות בחר נאמן להבהיר תוך שימוש בפסק דין מתחום הנזיקין שבו נקבעה הלכה תקדימית המכונה "הלכת השנים האבודות" (זכות העיזבון לקבל פיצוי בגין אובדן החיסכון שנגרם לעיזבון כתוצאה ממותו של המנוח). לדבריו, "פסק הדין בעניין 'השנים האבודות', ניתן בדיוק ביום 20 השנים למותו של הילד (שעזבונו הגיש את התביעה, א' ל"ו). מיום מותו של הילד ועד לקבלת פסק הדין בעליון עברו בדיוק 20 שנה", אמר.

לסיכום הבהיר נאמן כי יש חשיבות לכך שבתי המשפט יידונו רק בעניינים עקרוניים ותקדימיים, וכי סכסוכים עסקיים-מסחריים יכולים להיפטר מהר בבוררות. "זה דבר שימנע את עינוי הדין הקיים היום במערכת ויקל על העומס הקיים כיום".