נקודת רתיחה

עוד לא נרגענו מעסקת רכישת אלוביץ בזק ע"י והנה אנו עומדים בפני אחת הרכישות המפתיעות ביותר שידע שוק התקשורת מעודו

אורי ליכט, מנהל מחלקת מחקר אי.בי.אי. בית השקעות

עוד לא נרגענו מעסקת רכישת שאול אלוביץ' בזק ע"י והנה אנו עומדים בפני אחת הרכישות המפתיעות ביותר שידע שוק התקשורת מעודו. שאול אלוביץ צפוי למכור את פעילות סמייל לאיש העסקים יוסי מימן תמורת 1.2 מיליארד שקלים. השלכות העסקה על שוק התקשורת עשויות להיות מרחיקות לכת והשלמת העסקה יוצרת שאלות רבות - מדוע שאול אלוביץ מוכר ?, מדוע יוסי מימן מעוניין לקנות ? האם הרגולטור יכול לחייך? ואיך המהלך ישפיע על שוק התקשורת כולו?

אלוביץ מעוניין לקדם את עסקת בזק

למרות פרסומים נכונים, שאלוביץ קיבל הצעות נדיבות יותר לרכישת סמייל, הוא העדיף ללכת בדרך הבטוחה מכמה סיבות. 1. מכירת סמייל 012 להוט או לפרטנר הייתה יכולה ליצור עיכובים וקשיים רגולטורים אשר היו יכולים לעכב את העסקה, אלוביץ רצה את הכסף עכשיו ומיד. 2. בהתאם להערכות השלמת העסקה למכירת פעילות סמייל תשאיר לאלוביץ בסופו של דבר בניקוי מיסים והתחייבויות כ 1.05 מיליארד ₪. 3. אלוביץ הצליח להימנע מלמכור את החברה למתחרים העיקריים ולמנוע את התחזקותם. 4. ייתכן שהשלב השני של העסקה יהיה מכירת יס לידי מימן מהלך שכזה יוריד את העז העיקרית ויסלול לאלוביץ את הדרך להשלמת עסקת בזק.

יוסי מימן

למרות אחזקתו המתוקשרת בערוץ 10 קשה להבין את העסקה מהצד של יוסי מימן, יש המדברים על רצונו לפתח את פעילות סמייל מחוץ לגבולות המדינה ויש הטוענים כי הוא מתכוון ללכת בכל הכוח על הקמת קבוצת תקשורת בישראל. בכל אופן יוסי מימן יצטרך לבצע השקעות עתק כיוון שפעילותה המסורתית של סמייל סובלת מצמיחה נמוכה ותחרותיות גבוהה. כוונותיו של יוסי מימן עלולות להתגלות אם יחליט להיכנס לתחרות על מירס, במקרה כזה נדע כי מימן מתכוון לנצל את הפלטפורמה של סמייל להקים קבוצת תקשורת מלאה ומהר. במקרה שכזה מדובר בבשורה רעה להוט, שכבר הרגישה כי מירס נמצאת בכיסה.

התחרות עשויה לגדול הרגולטור יכול לחזור לחייך

השלמת העסקה עשויה לייצור לשם שינוי, שינוי במבנה התחרותי והפעם דווקא לטובת הצרכן. הרגולטור שלאחר עסקת בזק כבר ראה את תוכניותיו לתחרות בענף התקשורת נגנזות וצפה בחיל ורעדה כיצד שוק התקשורת הופך למשחק של רק 4 שחקנים גדולים יכול לנשום לרווחה. במידה ואכן העסקה תושלם ואם אכן יוסי מימן מתכוון להקים קבוצת תקשורת נוספת, ייהנה הצרכן מקבוצת תקשורת חדשה וקבוצה עם פוטנציאל גדול להיות זו שהופכת להיות קבוצת הדיסקאונט שבחבורה.

ההשפעה על שוק התקשורת

ההשפעה על שוק התקשורת היא רבה. סמייל עושה צעד גדול וחשוב לקראת השלמת העסקה לרכישת בזק ובדרך עשויה להיפרד משתי עיזים במכה: גם מכירת פעילות סמייל וגם קונה פוטנציאלי לפעילות יס. הוט ופרטנר הסתבכו ויאלצו להמשיך ולפתח פעילות אינטרנט וטלפוניה לבדם, הוט בהקשר הזה עשויה לסבול מהתחזקות התחרות גם סביב רכישת מירס. נטוויז'ן הנפגעת העיקרית צפויה להרגיש בהתחזקות התחרות סביבה וגם המיזוג עם סלקום התרחק. וכמובן חברות הסלולר עשויות לראות את סמייל בראשותו של יוסי מימן חוזרת ונלחמת על קבלת האישורים לפעילות סלולר וירטואלית.

השוק רותח

אנו עדים לשורה של עסקאות בתחום התקשורת כמוה לא ידענו שנים רבות. לאחר עסקאות רבות נראה כי דווקא האחרונה עשויה באמת להיטיב עם הצרכן וליצור, בקונסטלציה מסויימת, קבוצת תקשורת חמישית. עם השלמת העסקה עושה אלוביץ צעד גדול להשלמת רכישת השליטה בבזק ועבורו מדובר בבשורה טובה. אלוביץ בחר במימן בניסיונו להימנע ממכירת החברה למתחרים דבר שעשוי היה לחזק אותם, נותר רק לקוות שהוא לא יצר במו ידיו את המתחרה האסטרטגי העתידי שלו. אני בוחר לתת לו את הקרדיט.