אין דירות קטנות: במחצית 2009 החלה בנייתן של 472 דירות 3 חדרים בלבד

אלדר שיווק: "הפתרון לירידת מחירי הדיור - לבנות יותר דירות קטנות; על הרשויות להבין שזוגות צעירים אינם אוכלוסייה חלשה" ■ "בכדי לאפשר בנייה מהירה של דירות קטנות ניתן להרחיב את חוק שבס ל-30%"

הנוסחה להורדת מחירי הדיור היא להקים דירות קטנות בנות 3 חדרים. כך עולה מבדיקה שערכה חברת אלדר שיווק.

החברה בחנה את התחלות הבנייה של דירות בנות 3 חדרים וגילתה כי הדירות הקטנות בישראל הולכות ומתמעטות וזאת על אף הביקושים הגוברים לדירות אלה מצד משקיעים וזוגות צעירים שידם אינם משגת רכישת דירות 4 חדרים ומעלה.

לפי נתוני הלמ"ס בעשור האחרון חלה ירידה חדה בהתחלות בנייה של דירות 3 חדרים. בשנת 2000 החלה בנייתן של 8,001 דירות 3 חדרים בבנייה פרטית ומאז מדי שנה חלה ירידה בהתחלות הבנייה של דירות קטנות. ב-2008 החלה בנייתן של 1,523 דירות 3 חדרים ועד סוף יוני 2009 החלה בנייתן של 472 דירות 3 חדרים בלבד.

להרחיב את חוק שבס

המחסור בדירות קטנות אינו מתבטא רק בבנייה הפרטית וגם בבנייה הציבורית (ביוזמת משרד הבינוי והשיכון) ניכרת ירידה משמעותית בבניית דירות קטנות. במחצית הראשונה של השנה היוו דירות 3 חדרים רק 4.6% מהתחלות הבנייה, בעוד בשנים 1997-1999 היוו דירות 3 חדרים למעלה מ-30% מהתחלות הבנייה.

עמיר שאלתיאל, מנכ"ל אלדר שיווק, מציין כי ניתן לפתור את מצוקתם של הזוגות הצעירים שאינם יכולים לרכוש דירות במרכז הארץ בשל המחירים הגואים, ע"י בנייה של דירות קטנות וזולות יותר של 3 ו-3 וחצי חדרים באזורי הביקוש. לדבריו, על מנת לאפשר בנייה מהירה של דירות קטנות ניתן להרחיב את חוק שבס ל-30%.

בשנות העלייה הגדולה מרוסיה והביקוש הגבוה לדירות, מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז שמעון שבס, הוציא הקלה שאפשרה לקבלנים להגדיל ב-20% את מספר הדירות בפרויקט מהמאושר בתוכנית בניין העיר הקיימת, מבלי לשנות את שטח הפרויקט.

הרחבת ההקלה ל-30% יחד עם הירתמות של ועדות התכנון והרשויות המקומיות תאפשר לקבלנים לבנות דירות 3 חדרים, מוצר שכמעט ואינו קיים בשוק.

ברשויות רבות הגבילו בשנים האחרונות בנייה של דירות קטנות כדי לא למשוך אוכלוסיות חלשות, אולם באלדר אומרים כי על הרשויות להבין שזוגות צעירים אינם אוכלוסיות חלשות. *

11