אמון הציבור בשופטים ובמערכת המשפט - הנמוך ביותר מזה 9 שנים

כך עולה מהמדד הרב-שנתי לביצועי המגזר הציבורי שעורכות במשותף המחלקות למינהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטאות חיפה ובן-גוריון ■ למרות הסערה סביבו, האמון במוסד היועמ"ש נותר כמעט ללא שינוי

מגמת הירידה בשביעות-הרצון ורמת האמון של הציבור בישראל במערכת המשפט נמשכת, כשמידת האמון במערכת המשפט בכללותה ובשופטים נמצאת ברמה הנמוכה ביותר ב-9 השנים האחרונות - כך עולה מהמדד הרב-שנתי לביצועי המגזר הציבורי שעורכות במשותף המחלקות למינהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטאות חיפה ובן-גוריון, מאז 2001.

במדד השנתי שעורכים פרופ' ערן ויגודה-גדות מאוניברסיטת חיפה ופרופ' שלמה מזרחי מאוניברסיטת בן-גוריון, השתתפו השנה 563 משתתפים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, והוא בודק את רמת שביעות-הרצון ורמת האמון של התושבים במגזר הציבורי במדד של 1-5, כש-1 היא הרמה נמוכה ביותר.

מהנתונים עולה כי רמת האמון בכלל מערכת המשפט עומדת על ציון בינוני-נמוך של 2.89 - הנמוך ביותר מזה 9 שנים. זאת, לעומת 3.05 מהשנה שעברה. בשנה שעברה נרשמה עלייה ראשונה ברמת האמון לאחר 5 שנים, כך שהירידה של השנה ממשיכה את מגמת הירידה שהחלה עוד בשנת 2001.

ציונים בינוניים

גם במרכיבים השונים של המערכת נרשמה ירידה: רמת האמון בבית המשפט העליון ירדה מ-3.02 ל-2.96. רמת האמון בבתי המשפט המחוזיים והשלום ירדה מ-2.91 ל-2.83. רמת האמון בפרקליטות המדינה ירדה מ-2.82 ל-2.75. רמת האמון במוסד היועץ המשפטי לממשלה יציבה למדי, למרות הסערה מסביבו, ורשמה ירידה קלה בלבד מ-2.83 ל-2.82.

גם האמון בשופטים בירידה: לעומת ציון ממוצע של 3.18 בשנה שעברה, נרשם השנה ציון של 3.11, שהוא הנמוך ביותר ב-9 שנות המדד.

נוכח נתונים אלה לא מפתיע לגלות כי גם שביעות-הרצון ממערכת בתי המשפט נמצאת בירידה. הציון הממוצע של 2.55 הוא הציון הנמוך ביותר ב-9 שנים.

ממערכת בתי המשפט נמסר: "על בתי המשפט להיזהר שלא להכריע בסוגיות הנידונות בפניהם לפי דעת קהל. את אמון הציבור בבתי המשפט יש לבחון באמצעות מדדים אובייקטיביים ולא לפי סקרי דעת קהל. האמון נמדד לפי מספר הפניות והפונים לבית המשפט ובקשת הנושאים המובאים בפניו. מערכת בתי המשפט חסרה את המשאבים הדרושים לצורך תפקוד מיטבי. עם זאת, עושה המערכת כל מאמץ לשיפור השירות הניתן לציבור".

22