טרישה: הבנקים מתמכרים לכסף זול; יש לסגת מההתערבות

נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו קורא להתחיל בנסיגה מהמדיניות המוניטרית המרחיבה שסייעה לכלכלות המערב לחזור לפסי צמיחה ■ הוא מכנה את הבנקים "מטופלים" ומזהיר מפני "התמכרות" לכסף הזול

בקיץ 2007, כאשר משבר הסאב-פריים הגיח לאוויר העולם וגרם לירידות חדות בשוקי המניות, היה זה ז'אן קלוד טרישה, נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו, לבנקאי המרכזי שהגיב ראשון והחל להזריק נזילות לשווקים. הוא הקדים במספר שעות את עמיתו בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב. היום (ו'), טרישה עושה זאת שוב - אך הפעם בכיוון ההפוך.

טרישה אמר היום כי הבנקים והמוסדות הפיננסים התמכרו לכסף הזול שמספקים להם הבנקים המרכזיים, אך עליהם להתחיל להתכונן לסוף החגיגה. בכך, אותת טרישה על תחילתה של הנסיגה מתוכניות הסיוע הממשלתיות, תוכניות שעזרו להחזיר את כלכלות המערב לצמיחה לאחר שהמשבר הכלכלי הגדול זרע הרס כמעט בכל פינה אפשרית בשנתיים האחרונות.

אתמול (ה') נפגשו חברי הבנק המרכזי של גוש האירו כדי לגבש תוכנית אסטרטגית ליציאה מתוכניות הסיוע המוניטריות, לקראת החלטת הריבית ב-3 בדצמבר, בה יימסרו פרטים רשמיים.

"טיפול חירום ותרופות חזקות הכרחיים לפעמים", אמר היום טרישה. "אך אם משתמשים בהם יותר מדי זמן, הדבר עלול לגרום להתמכרות. בסופו של דבר, מדיניות משככי הכאבים חייבת להיפסק אם המטופלים רוצים לחזור לעמוד על הרגליים".