ממשלת יפן מודה לראשונה: הכלכלה שוב בדפלציה

קוראת לבנק המרכזי לשתף פעולה במאמץ לעצור את ירידת המחירים

יפן, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, שבה לשקוע בדפלציה לראשונה מאז 2006, והדבר מגביר את הלחץ הפוליטי על הבנק המרכזי של יפן לנקוט מדיניות אגרסיבית יותר במאבק בירידת המחירים.

הבנק המרכזי של יפן, שמסרב להיענות לדרישות הפוליטיקאים לנקוט גישה אגרסיבית יותר, נע שלשום (ו') לקראת עמדה ניטרלית יותר לגבי סיכון האינפלציה. "אנחנו רוצים שהבנק המרכזי של יפן יספק תמיכה בחזית המדיניות המוניטרית במאמצים לגבור על הדפלציה", אמר נאוטו קאן, סגן ראש הממשלה.

חוששים מהגמשה

שר האוצר, הירוהיסה פוג'י, ושר השירותים הפיננסיים, שיזוקה קמאי, קראו גם הם לבנק המרכזי לעשות יותר בנידון. הדפלציה, שבה היתה יפן שרויה בשנות התשעים, מצביעה על התכווצות כלכלית, מכיוון שהשכר והמחירים צונחים. בספטמבר היו המחירים לצרכן נמוכים ב-2.2% לעומת החודש המקביל אשתקד. בניכוי מזון טרי ואנרגיה, ירדו המחירים לצרכן ב-1%.

למרות שהאינפלציה לעומת אשתקד הפכה לשלילית בפברואר, הכריזה ממשלת יפן רק עתה ש"כלכלת יפן נכנסה לתקופה של דפלציה מתונה". חילוקי הדעות החריפים ביותר בין הבנק המרכזי לממשלה הם בסוגיה אם הגמשה של המדיניות המוניטרית תוביל לאינפלציה כאשר מפעלים נאלצים לצמצם את התפוקה וכאשר קיים ביקוש מוגבל לאשראי.

טקוג'י איידה, כלכלן בכיר בסניף UBS בטוקיו, אמר שהמדיניות צריכה להתמקד בתמריצים הפיסקליים שמעניקה הממשלה עצמה, ושלדבריו אינם מספיקים. "לדעתי הממשלה יכולה לעשות יותר מאשר הבנק המרכזי בהעלאת שיעור האינפלציה הצפוי".

שר המסחר, מסיוקי נאושימה, הביע תמיכה בהארכת התוקף של התוכנית להענקת תמריצים לרכישת מכוניות חדשות וסובסידיות לרכישת מכשירי טלוויזיה, מקררים ומזגנים יעילים יותר. התוכנית אמורה להסתיים במארס.

ביקוש מבוסס-תמריצים

ברבעון השלישי צמחה כלכלת יפן ב-4.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, הודות לשילוב של ביקוש מקומי מבוסס-תמריצים, התאוששות הייצוא ובניית מלאים. הבנק המרכזי שינה את התנסחותו לגבי מצב הכלכלה.

בהודעה שפרסם באוקטובר העריך הבנק שהכלכלה "מתחילה להתאושש", אך בהודעתו האחרונה הוא אמר שהכלכלה "מתאוששת". כלכלנים חוששים שלאחר פקיעת תוכנית ההמרצה לא תוכל הפעילות הכלכלית להימשך בקצב הנוכחי.