אקירוב: "אצלי לא היה משבר, היו הפסדים שנרשמו ממניות"

רווחים של 230 מ' ש' לאלרוב מני"ע ■ שווי מניות לאומי ופועלים שמחזיקה אלרוב מסתכם בכ-890 מיליון שקל ■ אקירוב: "המסקנות היחידות מהמשבר הן שצריך להתנהג איך שהתנהגנו"

התשואה הפנומנלית של מניות אלרוב מאז תחילת השנה, עשויה לגרום למשקיעים בתל אביב לשייך אותה בטעות לסקטור חיפושי הגז והנפט, שנהנה מ"הייפ" יוצא דופן בחודשים האחרונים. מאז תחילת השנה רשמה מניית אלרוב, שבשליטת אלפרד אקירוב, זינוק של לא פחות מ-750% בערכה (נסחרת כיום בשווי של 1.53 מיליארד שקל) - זינוק שמבין מניות ת"א 100 רק זה של יחידת ההשתתפות של ישראמקו העפיל עליו.

הדו"חות החיוביים שהציגה היום אלרוב, עשויים לתמוך בהמשך מגמה זו גם בתקופה הקרובה. נראה שגם אלפרד אקירוב עצמו שם את המשבר מאחוריו והיום הוא אומר כי "המסקנות היחידות מהמשבר הן שצריך להתנהג כפי שהתנהגנו. הכי חשוב זה להיות מוכן למשברים, כי הם לא מצלצלים ומודיעים לפני שהם מגיעים".

אלרוב חזרה לרווחיות משמעותית, לאחר שבשנה שעברה נרשמו לה הפסדים ניכרים. השינוי הגדול בתוצאות הגיע בעיקרו מעליית שווי ניירות ערך בתיק האחזקות שלה, הכולל בעיקר השקעה במניות בנק לאומי ובנק הפועלים. הללו הניבו רווח של 135 מיליון שקל ברבעון השלישי ורווח של 230 מיליון שקל בחודשים ינואר-ספטמבר 2009, לעומת הפסד של 276 ו-298 מיליון שקל בהתאמה, בתקופות המקבילות אשתקד.

ההשקעה של אלרוב במניות לאומי הגיעה בסוף הרבעון השלישי ל-740 מיליון שקל ואילו ההשקעה במניות בנק הפועלים לכ-90 מיליון שקל. מאז סוף הרבעון המשיך השוק להיות שורי, ובדוחות מציינת אלרוב כי עד לסגירת הדוחות עלה ערך תיק ניירות הערך שלה ב-49 מיליון שקל לכ-890 מיליון שקל.

בשורה התחתונה, מציגה אלרוב רווח נקי של 188.5 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת הפסד של 267.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמח הרווח הנקי ל-309 מיליון שקל, לעומת הפסד של 218.4 מיליון שקל אשתקד.

זאת ועוד: השפעת הירידה ההדרגתית בשיעור מס החברות סייעו לאלרוב לרשום ברבעון הכנסות של 61.4 מיליון שקל ממיסים, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה 43.1 מיליון שקל. אלה היוו 32.5% ו-14% מהרווח בהתאמה.

שיפור גם בפעילות השוטפת

בהתייחסו לשינוי הדרמטי בתוצאות מסביר אקירוב כי "אצלי לא היה משבר, היו הפסדים שנרשמו ממניות. העלייה בשווי כעת היא טבעית. מה שטוב עלה בחזרה. הירידות במניות בשווקים לא היו צריכות להיות כל כך דרסטיות, אבל כולן ירדו, גם כשזה לא היה מוצדק - גם הטובות וגם הרעות".

לצד מניות הבנקים, אלרוב הצליחה לשפר גם את הכנסותיה מפעילותה השוטפת: הכנסות דמי השכירות מנכסים מניבים בארץ ובחו"ל שרשמה החברה ברבעון עלו ב-19% ל-61 מיליון שקל ובתשעת החודשים ב-30% ל-179.5 מיליון שקל. אחת מהפעילויות אותן מתכנן אקירוב להרחיב בצורה משמעותית בשנים הקרובות היא פעילות המלונאות של החברה. השפעות משבר כלכלי על פעילות זו היא קריטית ואקירוב, המודע לכך, אינו מודאג: "זה ענף בו תמיד יש ירידות ועליות, אבל בסך הכול הוא מצוין. תנסה היום להשיג חדר במלון בלונדון, ולא בטוח שתצליח. יש ירידה בתיירות בארץ, אבל ישנה התאוששות בתיירות ובשנה הבאה אני מקווה שהיא תחזור להיות כפי שהייתה ב-2008".

את ההאטה הכללית בתיירות ניתן לזהות בירידה של 20% בהכנסות מהפעלת בתי מלון שרשמה אלרוב בתשעת החודשים הראשונים של השנה ל-91 מיליון שקל. ברבעון השלישי סעיף הכנסות זה עלה ב-3.5% ל-37.9 מיליון שקל.

לגבי גיוסי הון מתוכננים מציין אקירוב כי "אני לא מוצא עסקים אליהם אני רוצה להיכנס, אבל נגייס ברגע שנזדקק. אנחנו גם מחזיקים אג"ח בכ-200 מיליון שקל שהחברה קנתה וגם אותו אפשר למכור".