בקרוב הוא יעופף, ההולנדי

משנה הרכבים, מזיז מערכים, מוריד לשחקנים את הביטחון, מסתכסך עם ההנהלה, נכשל טוטאלית בצ'מפיונס ליג, עושה בושות בבונדסליגה ■ הפיטורים של לואיס ואן חאל מבאיירן מינכן נראים כמו דבר קרוב מאד

איביצ'ה אוליץ' היה המום. אחרי שחזר למשחק ראשון אחרי פציעה, הודה החלוץ שבא בתחילת העונה מהמבורג כדי לשחק בליגת האלופות עם באיירן מינכן: "הקבוצה לחלוטין חסרת ביטחון". וגם המאמן לואיס ואן חאל התלונן: "הקבוצה לא מאמינה בעצמה". ניצחון על לברקוזן ביום ראשון, מובילת הטבלה, היה יכול להיות יריית פתיחה לרדיפה אחרי הצמרת. נגמר תיקו.

למרות חומר השחקנים הפנטסטי, קבוצת הפאר מצויה בבלאגן. המשבר הוכרז כבר לפני מספר שבועות, אבל באיירן מדשדשת במקום השביעי אחרי 13 מחזורים עם 21 נקודות בלבד, שש פחות מלברקוזן. אפילו בעונה הקודמת, "הקטסטרופלית", עמדה באיירן במחזור הזה עם 25 נקודות במקום השלישי. בעונה שעברה קראו למאמן הטרי יורגן קלינסמן, והוא לא סיים את העונה במועדון.

לעומת זאת, העונה החליטו בהנהלת באיירן שוב לבנות קבוצה. להבדיל מקלינסמן, זכה ואן חאל לחיזוק מסיבי של שבעה שחקנים חדשים עבור 75 מיליון אירו. אחרי עונה שבה ניסה המאמן להקנות לקבוצה היררכיה מודרנית, "שטוחה", ודינמיקה קבוצתית חיובית, החליטו בבאיירן לחזור אחורה. מאמן כל-יכול ורודני, שייתן לקבוצה את תווי פניו. כי זה מה שבאיירן צריכה: פילוסופיית משחק שתבדיל אותה מאחרות. "כמו ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד, באיירן צריכה לקבוע עם מאמן פילוסופיית משחק ולהתאים את הרכש לפילוסופיה, ולא להיפך", הצהיר המגן פיליפ לאהם. מה שיש לה בינתיים זה שחקנים שמתמסרים הלוך וחזור ומפחדים לקחת סיכונים.

אז מה קרה באליאנץ ארנה? מה שקרה הוא בעיקר אלויסיוס פאולוס מריה "לואיס" ואן חאל. האיש שגם ילדיו, כמקובל בחוגים שמרניים בהולנד, לא פונים אליו בגוף שני מתוך כבוד.

לא מקשיבים ל"גנרל"

קרל היינץ רומיניגה לא ירד עם חבריו להנהלה לחדרי ההלבשה אחרי התיקו הביתי המחפיר מול שאלקה לפני הפגרה. הוא לא רצה לפגוש את ואן חאל. מקורב ליו"ר באיירן הסביר בשיחה שרומיניגה מתחרט על שלחץ להביא להחתמתו של ההולנדי. מצד שני, הוא חייב בינתיים לתת לו גיבוי. "יחד עם הקבוצה והמאמן ואן חאל ננסה לחזור לתמונה", הכריז רומיניגה השבוע. "יש מספיק לחץ על המאמן גם כך".

ואן חאל ידוע כמי שאפילו גדולי הכוכבים עושים לו כבוד, שמשליט משמעת ורצינות באימונים. וזה אכן התחיל טוב - במשחקי ההכנה המשחק של באיירן שטף. ה-4-4-2 היה תפור על השחקנים ובאיירן ניצחה בקלות תוך הפגנת כדורגל חיובי, למרות שפרנק ריברי היה פצוע. ואז עוד נרכש אריאן רובן מריאל מדריד, והעולם נראה כמי שמוכן להרכין ראש בפני האלופים החדשים.

אבל פה החלו הטעויות של "הגנרל". עבור רובן הוא התחיל לשחק עם שני חלוצי אגף ב4-3-3. כשריברי ורובן שיחקו יחדיו זה נראה מדהים, אבל זה קרה רק בשני משחקים מלאים. שחקנים הוזזו והרכבים הוחלפו כדי להתאים את המערך. המגם פיליפ לאהם מצא את עצמו עובד מתפקיד המגן הימני לשמאלי וחוזר חלילה. אנאטולי טימושצ'וק, ההבטחה הגדולה כקשר הדפנסיבי, הועבר לאגף הימני, הוחזר למרכז, נוסה כקשר קדמי - ואיבד לחלוטין את הביטחון. לאהם שמתח ביקורת בראיון על המערך של ואן חאל, חטף את "הקנס הגבוה אי פעם בהיסטוריה של באיירן".

אחרי כל משחק מכנס ואן חאל את שחקניו ומצביע על טעויות שלהם במהלכו. השחקנים שהתרגלו לחשיבה החיובית של קלינסמן קיבלו הלם: הם זכו לביקורת לא מרומזת בפני כל הסגל. לבסטיאן שוויינשטייגר זה גרם לפחד לטעות. לכן הוא מוסר אחורה או הצידה, או שהוא מרים בלית ברירה כדור אבוד למרכז הרחבה. רק כדי לא לקחת סיכון. למריו גומז, אחרי ביקורת על כך שהוא משתמש ברגל אחת בלבד, זה גרם לאובדן עשתונות שארך שבועות ארוכים. למירוסלב קלוזה הוותיק והמנוסה, שוואן חאל לא אהב את כיווני הריצה שלו, זה גרם לנסות לשנות את המשחק שלו - והתוצאה היתה כאוס מושלם בחוד.

יותר מכל, ואן חאל הצליח לבטל לחלוטין את לוקה טוני. הפרימדונה, שלא רגיל להתמודד על מקום בהרכב, חזר מפציעה והכריז שהוא מוכן לסגל - אבל ההולנדי החליט שטרם הגיע זמנו, גם כדי לחנך אותו קצת. טוני שיחק, הוחלף, חזר להרכב ואז הוחלף שוב בבושת פנים מול שאלקה. בזעם עזב האיטלקי את האצטדיון במחצית, ומאז לא דיבר עם המאמן ולא הוחזר לסגל. באתר האינטרנט שלו מדבר טוני על "חודשים ארוכים של שחיקה וקיפוח", ומזכיר גם את הריב עם ואן חאל על החולצות בהן רשאים השחקנים להגיע לארוחת הצהריים המשותפת. טוני מקושר לרומיניגה, ומאבק הכוחות נפתח. ברור שאחד מהשניים לא יישאר במועדון אחרי פגרת החורף.

האצבע על ההדק

ביום שישי צפוי להנהלה מפגש לא נעים: באסיפת חברי המועדון השנתית יאמרו דברים קשים. אבל עוד לפני כן יש לבאיירן משוכה. "כבר ביום רביעי יש לנו משחק קשה מול מכבי חיפה, אחרי זה נראה הלאה", הפטיר רומיניגה בשבת לפני שעזב את האצטדיון.

כן, במינכן בהחלט חוששים מהמפגש. כבר אחרי הפסד הבית הצורב לבורדו, אמר ואן חאל לעיתונאים ששאלו אותו על האפשרויות שעומדות בפני באיירן: "אני לא אעשה את הטעות ולא אתייחס למשחק נגד חיפה כאל ניצחון בטוח. זה לא יריב קל, הם הפסידו עד כה רק משחק אחד בתוצאה משכנעת. זה לא יהיה קל כמו שנדמה".

רובן לא ישחק, וגם ריברי רק חזר לאימון הקבוצתי השבוע ובספק גדול מאד להערב. כל תוצאה אחרת מניצחון עשויה להיות שחרור הנצרה הסופי בדרך לפיטורי ואן חאל. ואם יתברר שהמשחק מול חיפה סגר את הסיפור של הצ'מפיונס ליג העונה מבחינת באיירן, תהיה אסיפת חברי המועדון אפילו פחות נעימה מכרגיל.