הפעם רק נס ימנע מפגש של לידקום עם השופטת אלשיך

הבנקים סגרו את הברז, החמצן הפיננסי נגמר, ובעלי האג"ח יתכנסו מחרתיים כדי לדון בהעמדתן לפירעון מיידי *רק המנכ"ל, עופר בלוך, יכול לחייך לאחר שמונה היום למנכ"ל נייר חדרה מקבוצת אי.די.בי מניית לידקום איבדה היום 30% / טלי ציפורי

לאחר יותר מרבע מאה של פעילות מגיעה לידקום לסף פשיטת רגל. החברה, שנסחרה הבוקר לפי שווי צנום של 21 מיליון שקל (לאחר שאיבדה 97% משווייה בשיא), הודיעה אמש כי לאחר שהדירקטוריון בחן את עסקיה ומצבה הכספי, הוא הגיע למסקנה כי היא איננה יכולה להמשיך ולנהל את עסקיה החל מהרבעון הראשון של שנת 2010. במילים אחרות, החברה על סף פשיטת רגל. נכון לרגע כתיבת שורות אלו מאבדת המניה שליש מערכה.

לידקום מקימה מגדלי תקשורת עבור מפעילי רשתות סלולר בשווקים מתעוררים, ומעסיקה 1,300 עובדים בקירוב, בעיקר בחו"ל. החברה נקלעה לקשיים במהלך המשבר האחרון, ורשמה הפסדים כבדים ומצוקת נזילות, שהובילו להערת "עסק חי" בדו"חות הרבעון השני. רו"ח של החברה העריכו כי תתקשה לעמוד בהחזר חובותיה.

את איגרות החוב, בהיקף של 120 מיליון שקל, הנפיקה לידקום לפני כשלוש שנים לגופים מוסדיים בארץ, ובהמשך רשמה אותן למסחר. היום הן נסחרות לפי "תשואת זבל" של 197% לפדיון, המשקפת את חוסר אמון המשקיעים ביציאת החברה מהבור שאליו נפלה.

בחודש שעבר, לאחר אינספור דיונים, אסיפות ואיומים, אישרו מחזיקי האג"ח מתווה להסדר חוב בין החברה, המשקיעים, והבנקים המלווים, ולרגע נראה היה כי החברה חוזרת לעצמה. הבנקים המממנים (פועלים, דיסקונט, לאומי והבינלאומי) הסכימו להעניק ללידקום מסגרת של ערבויות חדשות, שתגדל באופן הדרגתי עד לסכום של 11 מיליון דולר בסוף שנת 2010. בנוסף, כלל ההסדר הקצאת מניות ו/או אופציות לבנקים ולמחזיקי האג"ח, ואלו הסכימו לדחיית מועדי הפירעון עד סוף 2010.

מהודעת לידקום מתברר כי לא היה די בהסדר כדי להבריא את החברה. לפי הידוע, אותן ערבויות שהחברה הייתה אמורה לקבל מקונסורציום הבנקים - שיאפשרו לה לפנות למכרזים חדשים - לא עשו את דרכן אליה, ולידקום החלה לצעוק "הצילו", כפי שעולה מהודעתה.

לידקום "מאשימה" בהודעתה אף את כלי התקשורת ("המצב של החברה נבע גם מהשפעת הפרסומים בעיתונות על מצבה הקשה"), ומוסיפה כי משך המו"מ בין החברה, הבנקים, ומחזיקי האג"ח להשגת מתווה השפיע על לקוחותיה, ספקיה ועובדיה, וכך נקלעה החברה למצב שבו אין בידיה היכולת להשיג מימון דרך שירותי פקטורינג כפי שתכננה.

ללידקום, נכון לתום הרבעון השני, יש אשראי בנקאי לזמן ארוך והתחייבויות שוטפות לבעלי האג"ח בשווי של 43.8 מיליון דולר, והתחייבויות לזמן ארוך לבעלי האג"ח בשווי של 21.1 מיליון דולר. לחברה גירעון של 10.2 מיליון דולר בהון.

ולאור המספרים אלו, לא פלא שהנהלת החברה, כפי שמצוין בהודעה, הציגה לדירקטוריון תוכנית חירום עסקית לשנת 2010, שעשויה - בכפוף למציאת מקורות מימון - לאפשר את המשך פעילות החברה כ"עסק חי". הנהלת לידקום בחרה לשמור היום על שתיקה, ולא להוסיף מעבר לנאמר בהודעה.

הדירקטוריון בעקבות בלוך

אם לא די בכך, עופר בלוך, המנכ"ל הטרי של החברה, החליט ששלושה חודשים בתפקיד הספיקו לו והודיע על התפטרותו. בלוך ימשיך לעבוד בחברה תקופה מסוימת כדי ליישם את תוכנית החירום ולחפוף את מחליפו, אם ימונה כזה. היום הודיעה נייר חדרה (הנמנית על קבוצת אי.די.בי) על מינויו של בלוך - בעבר מנכ"ל חברות יס ונטפים - למנכ"ל החברה החל מאמצע ינואר 2010.

דירקטוריון לידקום, נזכיר, כולל עוד שורה של "כוכבים" שהיו אמורים למנף את פעילותה. כיו"ר מכהן איציק אנג'ל, בעברו מנכ"ל ליפמן שנמכרה לענקית האמריקנית וריפון, ובין שאר הדירקטורים ניתן למצוא את יוני קפלן, נציב מס הכנסה לשעבר; יעקב פרי, יו"ר בנק המזרחי ולשעבר מנכ"ל סלקום; וכן שכי גרליץ, מנכ"ל נס טכנולוגיות. הללו צפויים לפנות באופן מיידי לנציגי הבנקים והאג"ח כדי לעדכן אותם במתרחש, ולבקש את הירתמותם לניסיון להמשיך להפעיל את החברה.

עם זאת, ובדומה לבלוך, חברי הדירקטוריון של לידקום עלולים לפנות את כיסאותיהם בימים הקרובים, כך לפי ההודעה. "הדירקטוריון תומך בהפעלת תוכנית החירום, אך בהיעדר מימון שיאפשר את יישומה סבור הדירקטוריון שאין מקום למינוי מנכ"ל חדש, ולאישור תוכנית עסקית חדשה על ידו. הדירקטוריון ימשיך לפעול עד לקבלת החלטה נוספת על המשך תפקודו בישיבתו ביום חמישי הקרוב". הנאמן לאג"ח הודיע היום על כינוס אסיפה של בעלי האג"ח בו תעלה לדיון ההחלטה להעמיד לפירעון מיידי את האג"ח. במילים אחרות, אם לא יקרה נס (וכפי שזה נראה, זה מה שלידקום צריכה עכשיו), לשופטת ורדה אלשיך יהיה עוד תיק לטפל בו. *