מוקדם לחגוג את הורדת מס הקנייה: בינואר יעלו מחירים

לא מדובר בהעלאה דרמטית, שתפחיד את הלקוחות, אלא טיפוס לרמת מחירים של 118-120 אלף שקל בממוצע לדגמי "ציים" משפחתיים התחלתיים ■ בסביבות 127-129 אלף שקל לאותם דגמים ברמת גימור "פרטית", רק כדי לשמור על פער הולם

במזל טוב הודיעו אתמול משרד האוצר וועדת הכספים על הורדת מס הקנייה על רכב חדש מ-90% ל-83%. כל צעד להורדת מסים מבורך, ואין ספק שמס הקנייה על רכב בישראל חרג כבר מזמן מכל קנה-מידה עולמי. אבל למרות ההתלהבות, נראה כי מדובר בשינוי טכני בלבד, שהשפעתו על מחירי הרכב ה"אמיתיים" תהיה שולית.

נזכיר, שמס קנייה של 83% על רכב מחזיר אותנו "רק" שלוש שנים אחורה במקום חמש; בתחילת 07' עמד מס הקנייה על 84% ולמרות, שלא מדובר בחזרה לאחור של חמש שנים, כפי שגרם "המס הירוק" מאוגוסט, הנתון עדיין רחוק מאוד מהיעד של רפורמת הפחתת המס המקורית משנת 05', שאמורה הייתה להציב אותנו על 73% בינואר 2010.

באוצר טוענים שצריך להשתמש במונח "מס קנייה אפקטיבי", כלומר להכליל בנוסחה את שיעור מס הקנייה על רכב, בניכוי "הזיכוי הירוק" על כלי רכב נקיים (עד 15 אלף שקל ובממוצע הרבה פחות) ואת ביטול הטבת המס על מערכות בקרת יציבות, שנכלל גם הוא במסגרת הצעדים עליהם הוכרז אתמול.

אלא שעם כל הכבוד לחישוב ה"אפקטיבי", בשטח, כך נראה, לא קורה הרבה. עדות לכך ניתן למצוא במחירוני הרכב החדשים, שפורסמו היום ע"י כמה מותגי יוקרה. מחירי רכבי היוקרה אמורים לגלם בצורה הבולטת ביותר את הורדת מס הקנייה, אבל עיון ראשוני במחירונים מגלה ירידת מחירים שולית.

מחירי המחירון של דגמים בטווח של 250-300 אלף שקל מסתכמת ב-4,000-6,000 שקל, ואילו בכלי רכב שמחירם כחצי מיליון שקל היא נעה סביב עשרת אלפים שקל. נזכיר, שההנחות המקובלות כיום בפלח זה, יכולות להגיע עד פי-ארבעה.

לא להפחיד את הלקוחות

ומה יגידו המותגים שמתמודדים בפלח הגדול והתחרותי בטווח המחירים 90-160 אלף שקל? המותגים ה"עממיים" לא ממהרים לפרסם מחירונים, אבל משגרים רמזים ברורים לכך שהמחירים הקיימים עתידים להישמר, פחות או יותר.

למעשה, בענף הרכב מתייחסים לשבועות הקרובים שעד ינואר 2010 כמעין תקופת ביניים. אחרי ינואר ייעלמו "קבוצות המחיר", שעד כה הציבו חסם רציני בפני העלאת מחירים, וכמעט כל השחקנים בשוק מתכוונים להעלות מחירים בצורה זוחלת.

זו לא העלאה דרמטית, שתפחיד את הלקוחות, חלילה, אלא טיפוס לרמת מחירים של 118-120 אלף שקל בממוצע לדגמי "ציים" משפחתיים התחלתיים, ובסביבות 127-129 אלף שקל לאותם דגמים ברמת גימור "פרטית", רק כדי לשמור על פער הולם, כמובן.

הורדת מס הקנייה אמנם מקלקלת מעט מגמה זו, אך ספק אם אפילו היא תצליח לבלום את עליית המחירים הזוחלת, שנמצאת בפתח. במיוחד אם השקל ימשיך להתחזק משמעותית בהשוואה לשערי המט"ח. אבל האמת היא שאין צורך בניתוח כדי לדעת שמהלך הורדת המס יהיה זניח. צריך רק לבדוק מה עלותו להכנסות המדינה.

עפ"י הנתונים המוצהרים של רשות המסים, כל המהלך יעלה לקופת המדינה כ-100 מיליון שקל. במילים אחרות, פחות מ-15% מהכנסות המדינה ממס קנייה על רכב בשנה אחת בלבד, סכום פעוט במונחים תקציביים. לשם המחשה, תקציב הדלק השנתי של צי הרכב של מערכת הביטחון גבוה פי-שניים וחצי. ועל זה אפשר להגיד "רפורמה במחירי מציאה".