רמי לוי: "שופרסל ריכוזית אבל יצרני המזון לא פחות ריכוזיים"

נהנה מהמיתון: עלייה של 49% במכירות רמי לוי ל-367 מ' ש' ■ בשורה התחתונה הרשת רשמה גידול של 29.5% ברווח הנקי, שהסתכם ב-18.1 מיליון שקל ■ שיעור הגידול במכירות בחנויות הזהות עמד על 13%

לאחר פרסום הדו"חות הרבעוניים היום של רמי לוי, תקף בעלי הרשת בראיון ל"גלובס" את הריכוזיות של שופרסל בשוק, אך באותה מידה הוא תוקף גם את הריכוזיות של הספקים הגדולים בשוק: "שופרסל ריכוזית אבל יצרני המזון הגדולים לא פחות ריכוזיים והם אפילו ריכוזיים מאוד בהשוואה ליצרנים במדינות מתקדמות בעולם. הריכוזיות חמורה גם אצל הספקים וגם אצל שופרסל. אם היו מסתכלים על טובת הצרכן וטובת היצרנים, לא היה צריך לתת לשופרסל לקנות את קלאב מרקט. הספקים מצדם תרמו לכך בגלל שהסתכלו רק על הרגע, על פירעון החובות כלפיהם, ולא על העתיד, והיום הם אוכלים את הכובע".

* לאורך השנים היצרנים הגדולים ובהם תנובה, קוקה קולה, שטראוס ואסם, רכשו עסקים רבים. אתה חושב שהממונה על ההגבלים שגה בכך שאישר להם את הרכישות?

"בחלק גדול מהעסקאות הוא שגה כי הוא לא עשה את השקלול הנכון שיטיב עם הצרכן. אין שום ספק שאם כל הרכישות האלה לא היו נעשות, התחרות הייתה יותר חזקה והצרכן היה נהנה יותר. הממונה צריך לעשות יותר חושבים ולהסתכל גם על היצרנים הקטנים והבינוניים בזמן שהוא מאשר לגדולים לבצע רכישות".

* זו הייתה לדעתך טעות לאשר לאסם-נסטלה לרכוש את מטרנה?

"נסטלה היא בין חברות המזון הגדולות בעולם ויש לה מזון לתינוקות. טוב היה עושה הממונה אם היה לומד את התחום טוב יותר, והיה מבין שאם נסטלה הייתה נכנסת לשוק עם המותג שלה, מי שהיה מרוויח זה הצרכן. זה שאסם קנתה את מטרנה ולא נכנסה עם המוצר, פוגע בתחרות. אני ורשתות אחרות מוכרים את המזון לתינוקות בזול בגלל שאנחנו מסבסדים אותו ולא בגלל שהיצרנים מורידים את המחיר. לנו יש כוח להתחרות אבל אם אמא נדרשת לקנות מזון לתינוקות מחוץ לרשתות, היא תשלם עליו 50% יותר בגלל שאין תחרות בין היצרנים. עם רמדיה היו שלושה שחקנים והיום יש שני שחקנים בלבד בשוק, ומי שסובל ויסבול מזה גם בעתיד הוא הצרכן".

לוי סירב להתייחס באופן ישיר לסוגיית העברת הסדרנות בשופרסל לידי הרשת, אך אמר כי "הספקים הגדולים עושים את הסדרנות אצלי ברשת ואין ספק שהדבר מעניק להם כוח ברשת מול הספקים הבינוניים והקטנים שלא מסוגלים להחזיק סדרנים בכל שעות היום".

עלייה של 49% במכירות רמי לוי ל-367 מיליון שקל

המיתון בשוק משפיע לטובה על רשת רמי לוי שיווק השקמה שחותמת את הרבעון השלישי השנה עם עלייה של 49% במכירות, שהסתכמו ב-367.5 מיליון שקל, לעומת מכירות של 246.8 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2008. שיעור הגידול במכירות בחנויות הזהות עמד על 13%.

הרווח הגולמי של רמי לוי רשם בהתאם עלייה של 48.2% והסתכם ב-84.3 מיליון שקל ושיעורו נשחק בקושי ועמד על 23%.

בשורה התחתונה הרשת רשמה גידול של 29.5% ברווח הנקי, שהסתכם ב-18.1 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 14 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

נתוני הרשת מפתיעים, הן לאור העובדה כי שוק המזון רשם ברבעון השלישי ירידה, ושתי הרשתות הגדולות, שופרסל ורבוע כחול , דיווחו על ירידה במכר בחנויות זהות. שופרסל דיווחה על ירידה בשיעור 1% ואלו רבוע כחול על ירידה בשיעור של 2.5%.

התגברות התחרות בשוק הביאה לשחיקה בשיעור הרווח התפעולי של שופרסל ורבוע כחול ומגמה זו ניכרת גם אצל רמי לוי, אם כי שיעור הרווח התפעולי של הרשת עדיין גבוה במיוחד ועומד על 7.14% לעומת שיעור של 8% ברבעון המקביל. הרווח התפעולי עצמו צמח ב-33.3% והסתכם ב-26.3 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 19.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.