נילסן: קוקה-קולה וספרינג עולים - פריגת ונביעות יורדים

מסיכום 12 החודשים האחרונים עולה כי המותג קוקה-קולה זוכה לפריחה, בין היתר כתוצאה מהתחרות בין רשתות השיווק במסגרתה נמכרו שישיות קולה במבצע ■ נביעות ומי עדן נפגעו ממשבר האיכות, ועין גדי נהנתה ממנו

למרות המיתון, מכירות המותג קוקה-קולה, המשקה הנמכר ביותר בישראל, עולות. כך עולה מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס". ב-12 החודשים האחרונים (שהסתיימו באוקטובר 2009) רשמו מכירות קוקה-קולה (לא כולל דיאט קולה) צמיחה כספית של 2.5% והסתכמו ב-339.3 מיליון שקל במחירי מכר כספי לצרכן. בתקופה זו החזיק המותג בנתח שוק כספי של 17.8% משוק המשקאות (כולל מים, מיצים ומוגזים ולא כולל אלכוהול ובירה לבנה).

מדובר בנתון מפתיע שכן דווקא בשנים האחרונות רשמו מכירות המותג בישראל שחיקה כמותית ומקור הצמיחה במכירות המותג היה בעליית מחיר. כעת, המותג עולה כמותית במכירות הגבוהה אף מהעלייה הכספית, נתון המעיד על שחיקה מסוימת במחיר. השחיקה במחיר מחזקת את הסברה כי המותג קוקה-קולה זוכה לפריחה, בין היתר, כתוצאה המתחרות החריפה בין רשתות השיווק ובמסגרתה רשתות מכרו שישיות קוקה-קולה במבצע.

ב-12 החודשים האחרונים (כולל אוקטובר 2009) רשם שוק המשקאות צמיחה כספית של 2.6% והסתכם ב-1.9 מיליארד שקל בשוק המבורקד. בניגוד לקוקה-קולה, פריגת שהוא המותג השני הנמכר ביותר בישראל, רושם צניחה של 9% במכירות שהסתכמו ב-157 מיליון שקל. המוצר הפגיע והיקר יותר של המותג הוא פריגת סחוט ונראה כי הוא נפגע בשל שינויי צריכה בעקבות המיתון. המותג השלישי בגודלו בשוק הוא נביעות (כולל מים בטעמים), אף הוא של קבוצת קוקה-קולה, עם נתח שוק כספי של 6%. בעקבות משבר איכות המים המינרלים בחורף שעבר, רושם המותג צניחה של 17% במכירות לצרכן שהסתכמו ב-114 מיליון שקל.

המותג הרביעי בשוק הוא ספרינג של יפאורה-תבורי המחזיק בנתח של 4.8%. מכירות המותג רושמות עלייה של 17% ומסתכמות ב-91.1 מיליון שקל. המותגים הנמכרים ביותר בחמישייה השנייה הם מי עדן (9%-) שסבל ממשבר המים, פרימור (1%-), דיאט קולה (7%-), עין גדי שנהנה ממשבר של (40% ) ושוופס (9% ).

22