מבקר המדינה בודק: מדוע לא כונסה ועדת תעריפים לבזק

בזק מפעילה לחצים כבדים על משרד התקשורת שלא לכנס ועדת תעריפים ■ החברות סלקום ופרטנר מפעילות לחצים גדולים על המשרד להקים את הוועדה ללא דיחוי

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, יבדוק מדוע לא כינס משרד התקשורת ועדת תעריפים לבזק כפי שמחייב החוק. בימים אלה עובדים במשרד התקשורת על גיבוש הוועדה לאחר שהבינו שמדובר בסוגיה יותר מדי חשובה ושאסור היה לדחות את הקמתה.

בזק מפעילה לחצים כבדים על משרד התקשורת שלא לכנס ועדת תעריפים. בחודשים האחרונים שוחח מנכ"ל בזק, אבי גבאי, כמה וכמה פעמים עם שר התקשורת, משה כחלון, וטען בפניו מדוע אין להקים ועדה כזו ומדוע צריך להניח לכוחות השוק לעשות את העבודה לאחר שתחרות בטלפוניה היא כבר עובדה מוגמרת, אך דעתו לא התקבלה.

ל"גלובס" נודע שגם החברות הסלולריות סלקום ופרטנר דרשו ממשרד התקשורת לטפל בסוגיית התעריפים של בזק והן מפעילות לחצים כבדים בעניין. סלקום ופרטנר סבורות שהקמתה של הוועדה יכולה להביא לשינוי מאוד מהותי בשוק התקשורת ולהגברת התחרות בשוק הנייח, אבל בעיקר בשוק האינטרנט ובשוק התמסורות.

בשוק האינטרנט ועדת התעריפים אמורה לקבוע שוק סיטונאי למחירי שירותי אינטרנט, מה שאינו קיים היום ואילו בשוק התמסורות, לערוך רפורמה במחירים ובדרך שבה משלמות חברות האינטרנט לבזק עבור שימוש בתשתיות שלה.

כיום המחיר נעשה על פי תעריף מיוחד שמשלמות הספקיות לטובת חיבור לרשת בזק, ואילו לקוחות עסקיים משלמים סכומים הרבה יותר נמוכים. למשל, לקוח עסקי יכול לשלם מחיר חודשי עבור חיבור של 1 ג'יגה ביט של 12 אלף שקלים, ונטוויז'ן תשלם מחיר של 45 אלף שקלים עבור החיבור לרשת בזק. ממשרד מבקר המדינה נמסר שהנושא ייבדק במסגרת הבדיקה השוטפת שעורך המבקר.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "מאז כניסתו לתפקיד לפני כארבעה חודשים בודק מנכ"ל משרד התקשורת את הדרך הנכונה לבדיקת נושא תעריפי בזק בין אם באמצעות ועדה או דרך אחרת. בזמן הקרוב ניתן מענה לסוגיה זו".