אקוניס: "ארץ נהדרת" זיהתה בועת הנדל"ן בת"א לפני העיתונות

יו"ר ועדת הכלכלה דיבר בכנס אילת לעיתונות ■ סבר פלוצקר, הפרשן הכלכלי של "ידיעות אחרונות: "העיתונות בארץ יותר טובה מהפוליטיקאים בארץ"

"יש במשרדי הממשלה פקידותיסטן", כך אמר היום (ב') יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ אופיר אקוניס בפאנל שעסק בעיתונות הכלכלית בכנס העיתונות באילת. לדברי אקוניס "יש דינוזאורים שיושבים במשרדי הממשלה מאז ימי מפא"י והם קובעים למדינה שלמה".

בפאנל, מתח אקוניס גם ביקורת על התנהלות הציבור סביב ועדת בכר. "כאשר הציבור הרוויח המון הכסף הוא לא התלונן והיה טוב לו. אז זה היה בסדר. אבל כשהיו חודשים קשים הוא בא בטענות. אני לא מוכן לקבל את המוסר הכפול הזה", אמר אקוניס. עם זאת הודה אקוניס, כי גם לו היו השגות סביב הרפורמה, אולם הן לא התקבלו.

חברי הפאנל האחרים מחו על דבריו של אקוניס. "גם אז זה היה לא בסדר", אמר הפרשן הכלכלי של "ידיעות אחרונות", סבר פלוצקר. "הכנסתם את הציבור לתמהיל סיכונים שהוא לא רצה אותו. שהאזרח הקטן, לא רוצה ולא צריך".

על דבריו של אקוניס כאילו היה "דיון ציבורי ארוך סביב רפורמת בכר" אמר עורך "גלובס", חגי גולן: "זו דווקא דוגמה לוויכוח שלא התנהל עם הציבור".

לדברי גולן, "ישבו מקבלי החלטות שהגו תוכנית להעביר את הקופות לגופים הפרטיים ומדור כלכלי מאוד מסוים תמך בזה - וכל הסיפור הזה עבר לציבור מעל הראש. הוא לא הבין במה מדובר, הוא לא הבין את התהליך, קיבלו את ההחלטות בלי מחשבה מעמיקה ומה שקרה בסוף כולם מבינים. אני ממש לא מקבל שהיה דיון ציבורי".

הפרשן הכלכלי של "מעריב", יהודה שרוני, אמר כי "רפורמת בכר נתנה לציבור אגוזים מבלי שהיו לו שיניים".

העיתונות לא זיהתה את בועת הנדל"ן בתל אביב?

"תל אביב הפכה לעיר לעשירים בלבד", אמר אקוניס, "אני גדלתי בעיר הזו. הבועה החזירית הזו בתחום הנדל"ן, בעיקר בתל אביב". לדברי אקוניס, הראשונים שזיהו את בועת הנדלן הם דווקא אנשי "ארץ נהדרת".

את הפאנל הנחתה כתבת חדשות 2, קרן מרציאנו. לשאלתה האם העיתונות השפיעה על המשבר הכלכלי, אמר פלוצקר, "העיתונות הכלכלית חזתה את המשבר". לדבריו, "זה שישראל ניצלה מהמשבר, אין זה אומר שהוא לא פקד אותה. העובדה שהמכונית לא התרסקה זה לא אומר שהיא לא נסעה במהירות מופרזת".

חגי גולן הביע עמדה הפוכה: "אני לא בטוח שכל כך התרענו וכל כך היינו מוכיחים בשער. פה ושם היו דברים, אבל לא היינו בודדים במערכה. בניגוד למה שסבר אומר אני לא חושב שעמדנו בפרץ וניסינו להזהיר את הציבור".

לשאלתה של מרציאנו כיצד יש להתייחס לפרשנויות השונות, אמר גולן: "בסופו של דבר אנחנו אנשי תקשורת. הציפייה מאיתנו מוגזמת. אנחנו יכולים לנסות להעריך על פי השכל הישר שלנו, אבל אין לנו ממש כלים טובים לעשות את זה. צריך להיות ברור לקורא עצות של מי הוא קורא, ואיך הוא צריך לקחת את המידע, עם כל התוספות מסביב, כולל מאיזו עמדה מגיע הפרשן".

הפאנל נגע גם באיכות העיתונות הכלכלית בישראל. "העיתונות בארץ יותר טובה מהפוליטיקאים בארץ", אמר פלוצקר, "היא מדברת יותר, מתקשרת יותר עם האדם הקטן עם חרדותיו וצרכיו, יותר מהפוליטיקאים".

לדברי פלוצר, "מקבלי ההחלטות לא ידעו מה הולך להיות והיו עלולים לפספס. אלמלא הכותרות הגדולות, אין לי ספק שלא היו מתקבלות ההחלטות הנכונות ואנחנו היינו על סף התרסקות. ואז, אנשים כמו סטנלי פישר היו מקבלים החלטות לא נכונות".

גולן, לעומת זאת, אמר: "התקשורת יוצרת את הפסיכולוגיה, שידוע שיש לה חלק נכבד בכל משבר כלכלי. עצם העיקרון שכותרת ראשית לוקחת עמדה זה בהחלט דבר לא פסול, ואפילו רצוי. בעיית האג"חים הייתה רק פן אחד של המשבר".