האם אובמה יגלה תקיפות נגד אויביה המוצהרים של ארה"ב?

אובמה יתווה הלילה, בנאום לאומה: כך נצא מאפגניסטן ■ בנאום החשוב ביותר בנשיאותו עד עתה, יודיע הנשיא על משלוח כ-30 אלף חיילים נוספים לחזית האפגנית, אך יקבע גם מפת דרכים להעברה מדורגת של מטלות המלחמה לידי צבא אפגניסטן

בנאום לאומה לפנות בוקר יום ד', לפי שעון ישראל, צפוי נשיא ארה"ב ברק אובמה להודיע על משלוח כ-30 אלף חיילים נוספים לאפגניסטן, במאמץ נחוש לפורר את אל קאעידה אחת ולתמיד, אך הוא גם יתווה, בפעם הראשונה, מפת דרכים להעברה מדורגת של מטלות המלחמה בזירה לידי הצבא האפגני וליציאת הכוחות האמריקניים מהאזור.

זה יהיה הנאום החשוב ביותר של הנשיא למן תחילת כהונתו בפברואר, מפני שזה יהיה האיתות המשמעותי הראשון לכיוון של מדיניות החוץ שלו: האם הוא יגלה תקיפות נגד אויביה המוצהרים של ארה"ב, בלי להתחשב במשמעותיות הפוליטיות הפנימיות (התנגדות מרה של האגף הליברלי במפלגתו) או תקציביות (עלות משוערת של מיליון דולר לשנה לכל חייל, נוכח הגירעון התקציבי האדיר), או שהוא יעדיף להתקפל במהירות האפשרית הרבה ביותר, כדי לטפל בבעיות הבוערות בבית.

ובמילים אחרות: האם אובמה ירצה להיות נשיא של מלחמה או נשיא של שלום ופיתוח כלכלי?

עיתויו של הנאום מחדד מאוד את האופציות האלה: בדיוק בשבוע שבו החל הסנט לדון בחקיקת הרפורמות בשירותים הרפואיים ושבו יערוך הנשיא "פסגה" של ראשי המגזר העסקי, האיגודים המקצועיים ואנשי אקדמיה במאמץ למצוא פתרונות חדשים לצמצום האבטלה. ערב הנאום כבר הכריז הסנטור הרפבוליקני לינדסי גראהאם, כי ארה"ב צריכה להסיר את הרפורמות הרפואיות מסדר היום הציבורי מפני שהיא ניצבת לפני מלחמה ש"אסור לה להפסיד בה".

לפי הדלפות והערכות ראשוניות, נראה שאובמה ישתדל לאחוז במקל בשני קצותיו, התנהלות שאינה צפויה להשקיט את המצדדים במלחמה או את מתנגדיה.

פקידי רשות, שמצוטטים במדיה בארה"ב, אומרים כי הנשיא ינצל את נאומו, באקדמיה הצבאית בווסט-פוינט, כדי להראות שהוא אינו מתעלם מעצות אנשי המקצוע, ובמיוחד גנרל סטנלי מק-קריסטאל, מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, ויזרים לזירה האפגנית בין 30 אלף ל-35 אלף חיילים נוספים (34 אלף, לפי וושינגטון פוסט מהבוקר), מעט פחות מ-40 אלף, המספר שבו נקב מק-קריסטאל. בכך יגיע מספר חיילי ארה"ב בזירה האפגנית ליותר מ-100 אלף, לרבות 22 אלף חיילים שהצבתם שם אושרה לפני כמה חדשים, אך הם טרם הגיעו לאפגניסטן. במקביל, מתכנן אובמה לבקש ממדינות נאט"ו ומשותפות אחרות בקואליציה המערבית באפגניסטן לתרום 5,000 חיילים נוספים.

אבל הנשיא גם ידגיש, כי המעורבות האמריקנית שם אינה בלתי סופית. "הנשיא ירצה להבהיר הן את מסגרת הזמן לפעולה והן כיצד המלחמה תסתיים, בסופו של דבר", אמר פקיד בכיר בבית הלבן, שמצוטט בניו יורק טיימס.

פקידים אחרים אמרו, כי אובמה לא ימסור מידע על מסגרת הזמן שיוקצב להמשך המלחמה באפגניסטן, אך ציינו כי המסגרת לא תהיה כפופה להיווצרות תנאים מיוחדים בשטח. הנשיא אף יימנע מקביעת לו"ז מדויק, בניגוד ללו"ז המפורט לנסיגה מעיראק. כזכור, התחייב אובמה להסיג את רוב הכוחות האמריקניים מעיראק עד סוף 2011.

בקרב רבים ממצביעי אובמה, הערפול המכוון הזה מבשר רעות. הם צופים וייטנמיזציה של המלחמה באפגניסטן. חסידיו מודים, כי בנאומי הבחירות שלו תקף המועמד אובמה את הפלישה האמריקנית לעיראק וטען כי היא שאבה משאבים פיננסיים ומשאבי כוח אדם מהזירה האפגנית. הוא הצדיק את הפלישה האמריקנית לאפגניסטן ולא התחייב לשים לה קץ בתאריך מסוים. הוא גם נהג להכריז, וקרוב לוודאי שיעשה זאת גם בנאומו לפנות בוקר, שהמאבק נגד אל קאעידה הוא מלחמה צודקת ושארה"ב אינה יכולה להרשות לעצמה שלא לעקור את ארגון הטרור.

אבל מתנגדי המלחמה אומרים, כי אף פולש זר לא הצליח לנחול ניצחון באפגניסטן וגם הצבא הסובייטי ספג שם תבוסה משפילה, למרות עליונות הברורה. לדבריהם, אנשי צבא אמריקניים רבים מודים, שלארה"ב אין סיכוי לזכות במלחמה. נוסף לכך, אל קאעידה זנח את אפגניסטן וביסס עצמו בפקיסטן הסמוכה.

מייקל מור, במאי סרטי התעודה המפורסם, פרסם אתמול מכתב פתוח לאובמה ובו הוא קורא לו להוציא את הכוחות מאפגניסטן.

"האם אתה באמת רוצה להיות 'נשיא מלחמה'"? כותב מור. "אם תודיע בנאומך שאתה מגדיל את מספר החיילים באפגניסטאן, במקום להוציאם משם, אתה תהיה 'נשיא המלחמה' החדש וזה יהיה הדבר הגרוע ביותר שאתה יכול לעשות. אתה תנפץ את החלומות והתקות של מיליונים ששמו בך את מבטחם. בנאום אחד בלבד אתה תהפוך המוני אנשים צעירים, אנשים שהיו בסיס התמיכה החשוב שלך בקמפיין לנשיאות, לציניקנים מפוכחים. אתה תלמד אותם שכל הפוליטיקאים אכן אותו דבר".

"תפקידך אינו לעשות מה שהגנרלים אומרים לך לעשות", כותב מור. "אנחנו ממשלה שמנוהלת ע"י אזרחים. אנחנו אומרים למטכ"ל מה לעשות, לא להיפך.... כך נהג הנשיא טרומן לאחר שגנרל מקארתור פלש לסין (בניגוד לדעתו של טרומן). טרומן אמר לו, 'אתה מפוטר' וזהו זה. ואתה היית צריך לפטר את גנרל מק-קריסטאל כאשר הוא הלך לעיתונות והודיע לציבור מה אתה היית צריך לעשות. אננחו אוהבים את בחורים בצבא, אבל אנחנו שונאים את הגנרלים".

מהצד השני של המתרס נמצאים רפובליקנים ואנשי ימין אחרים, שקוראים לאובמה להימנע מכל אזכור להגבלת זמנה של הנוכחות האמריקנית באפגניסטן."אל קאעידה יקשיב לנאום ויסרוק אותו בקפידה כדי למצוא בו רמזים להעדר נחישות אמריקנית", מכריזים מצדדי המלחמה. "נאומו של הנשיא חייב לשקף את איתנותה של אמריקה".